باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

کدام کتاب‌ها در زندگی هنرمندان تاثیرگذار بوده‌ است؟

اهالی هنر در این گزارش از کتاب‌های مورد علاقه و تاثیرگذار زندگی خود سخن می‌گویند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نزدیک شدن به برگزاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که مهمترین رویداد فرهنگی کشور است، فرصت را مناسب دیدیم به سراغ هنرمندان کشورمان برویم و از رابطه آن‌ها با کتاب‌ها بپرسیم. اهالی هنر در این گفتگو از کتاب‌های مورد علاقه و تاثیرگذار زندگیشان گفتند و احساسشان را درباره این یار دانا و مهربان با ما در میان گذاشتند. پیشنهاد می‌دهیم خواندن این گزارش خواندنی را از دست ندهید...

کدام کتاب‌ها در زندگی هنرمندان تاثیرگذار بوده‌اند؟

مجید اخشابی خواننده پاپ کشورمان درخصوص مطالعه شخصی خود گفت: علاقه به کتابخوانی از همان دوران کودکی در من وجود داشت و از این بابت خداوند را شاکرم. همیشه آخرین کاری که در روز انجام می‌دادم و می‌دهم (ولو چند سطر) خواندن کتاب است و بدون خواندن کتاب به عالم خواب پا نمی‌گذارم، اما به تبع امور تحصیلی و تحقیقاتی که انجام می‌دهم مجبورم بیشتر کتاب‌هایی را بخوانم که توسط اساتید توصیه شده و جزو سرفصل‌های درسی هستند. 

وی افزود: جدا از کتب درسی بیشتر به کتاب‌های فلسفی، عرفانی، علمی و ادبی علاقه دارم؛ یعنی صرفا خواندن یک سرگذشت، داستان و یا رمان‌هایی که تنها جنبه روایی یا تاریخی داشته باشند برایم راضی کننده نبوده و بسیار مهم است که در مطالب و محتوای کتاب ولو یک رمان ابعاد معنوی و آموزنده مستتر باشد.  

اخشابی پیرامون کتاب‌های تاثیرگذار زندگی‌اش اظهار داشت: اساسا فکر می‌کنم هیچ کتابی نخوانده‌ام که کم و بیش از آن تاثیر نگرفته باشم، اما خواندن چند کتاب انصافا کمک شایانی به من کرده‌اند. آثار «جبران خلیل جبران»، «پائولو کوئیلو» و«فلورانس اسکاول شین» تاثیرات زیادی در نگرش و سبک زندگی شخصی‌ام داشته‌اند. من معتقدم کتاب‌ها نامه‌هایی از سوی خداوند هستند و گاهی خواندن یک کتاب باعث می‌شود که به راه، نگرش و ایده‌آل‌های بهتری برسیم. خدا را شکر از این دست کتاب‌ها در زندگی من زیاد بوده و با ولع هر چه تمام‌تر همچنان دنبال کشف این کتاب‌ها هستم!

کدام کتاب‌ها در زندگی هنرمندان تاثیرگذار بوده‌اند؟

لیلا زارع بازیگر سینما و تلویزیون در توصیف کتاب‌های مورد علاقه‌اش گفت: به نظر من کتاب‌های نویسندگانی چون «مارسل پروست» که واقعا به مسائل انسانی و درونی می‌پردازند بسیار جذاب بوده و خواننده را با خود همراه می‌کنند. انسان با کتاب‌هایی که از حال و هوای درونی او سخن می‌گویند همذات پنداری کرده و تاثیرگذاری آن بیشتر و عمیق‌تر خواهد بود.

این بازیگر درباره کتاب‌های تاثیرگذار زندگی‌اش عنوان کرد: در میان کتاب‌هایی که در طول زندگی‌ام خوانده‌ام کتاب «موش‌ها و آدم‌ها» اثر جان استاین‌بک از کتاب‌های تاثیرگذار دوران نوجوانی‌ام بود. «گتسبی بزرگ»، «ربه‌کا» و «برباد رفته» نیز از جمله رمان‌هایی هستند که در من تاثیر بسزایی داشتند. در توصیف کتاب هم می‌توانم بگویم کسی که کتاب می‌خواند هیچ گاه احساس تنهایی نکرده و هیچ وقت تنها نیست.

کدام کتاب‌ها در زندگی هنرمندان تاثیرگذار بوده‌اند؟

سید علی ضیاء مجری تلویزیون نیز درباره مطالعه شخصی خود اظهار داشت: من همه جور کتابی می‌خوانم اما بیشتر شعر، آن هم غزل و شعر موزون. از شعرای مورد علاقه‌ام در میان جوانان؛ مهدی فرجی، احمد امیرخلیلی، امید صباغ‌نو و از دیرینه‌ترها مرحوم حسین منزوی و محمدعلی بهمنی هستند. در شعر کلاسیک هم که یک حال و هوای دیگری دارد؛ سعدی را خیلی دوست دارم.

وی پیرامون کتاب‌های تاثیرگذار زندگی‌اش خاطرنشان کرد: رمان «اسفار کاتبان» از ابوتراب خسروی و «از دو که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم» اثر موراکامی در روزهایی به شدت بر روی من تاثیرگذار بودند. این دو نویسنده از نویسندگان مورد علاقه بنده هستند و تمام نوشته‌هایشان را همیشه دنبال کردم. این کتاب‌ها شیوه نگارششان، شیوه تاثیرگذاری است، مثلا «اسفار کاتبان» یک کتاب عاشقانه است و قطعا نوع نگاه نویسنده آن بر زندگی و دوست داشتن تاثیر خواهد داشت. در کنار کتاب «کافکا در کرانه» اثر موراکامی که نوع نگاهی که به رشد آدم ها می‌دهد بسیار مهم است، کتاب «از دو که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم» اصلا آدم را سرحال می‌آورد.

کدام کتاب‌ها در زندگی هنرمندان تاثیرگذار بوده‌اند؟

حدیث میرامینی بازیگر تئاتر و تلویزیون پیرامون رابطه خود با کتاب‌ها گفت: من عاشق کتاب هستم و اصولا کتاب‌هایی که باید بخوانیم را همچون فیلم‌هایی که باید ببینیم، می‌خوانم، اما بیشتر علاقه و گرایش به رمان دارم و آثار نویسندگان مختلفی چون «رومن گاری»، «میشل لبر»، «مارکز»، «هاینریش بل» و «موراکامی» را خوانده‌ام. یک نویسنده هندی هم هست به نام «جومپا لاهیری» که من اخیرا کتاب‌ها و داستان‌های بامزه آن را مطالعه می‌کنم. کتاب خواندن خیلی خوب و جذاب است و حتی آن زمان هم که وقت نمی‌کنیم کتاب دستمان بگیریم خوشبختانه می‌توانیم از کتاب‌های صوتی استفاده کنیم.

وی درخصوص کتاب‌های تاثیرگذار زندگی‌اش تصریح کرد: «یوستین گُردِر» نویسنده‌ای است که من خیلی دوستش دارم. کتاب‌های «دنیای سوفی»، «راز فال ورق» و «زندگی کوتاه است» این نویسنده و «زائران غریب» مارکز، از جمله کتاب‌های تاثیرگذار زندگیم هستند. به طور کلی می‌توانم بگویم که تنها یک کتاب تکان دهنده و تاثیرگذار نبوده است. برای من دقیقا همانند فیلم است که با خواندن یک کتاب روزنه‌ای در زندگی‌ام ایجاد می‌شود. مثلا کتاب «زندگی کوتاه است» یوستین گُردِر؛ نامه‌های عاشقانه یک خانمی به عشق سابقش است که از زوایای مختلف به عشق اشاره دارد. این کتاب به لحاظ حسی و عشقی آنقدر برای من زیباست که واقعا زمانی که دلم می‌خواهد لحظات این چنینی داشته باشم به سراغ این کتاب می‌روم. از طرفی «لیدی ال» رومن گاری برای من یک دنیای زنانه‌ای دارد، قدرت یک زن و اینکه تا چه اندازه می‌تواند صبور باشد! و یا کتاب «سیمای زنی در میانه جمع» اثر هاینریش بل؛ از دنیای عجیب و غریب و نهفته حس مادری سخن می‌گوید و خواندن هر کدام از این کتاب‌ها حس و حال خودش را دارد.

میرامینی در توصیف این یار مهربان خاطرنشان کرد: به نظر من کتاب خیلی وفادار است و با وجود بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌هایی که نسبت به آن وجود دارد، نویسنده‌های خوب دنیا همچنان سعی می‌کنند بنویسند و کتاب‌هایی را به ما ارائه دهند. من خود بالشخصه هر وقت که بعد از یک مدت دوری به سراغ کتاب می‌روم، با دیدن جذابیت‌های آن حس خوبی پیدا می کنم و آنجاست که می‌گویم: "مرسی که هستی..." 



گزارش و گفتگو از لیلا بیک زاده


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار