آموزش‌ و پرورش در هفته‌ای ‌که گذشت؛

احتمال تعیین شهریه تا نیمه اردیبهشت ماه/ ممنوعیت فعالیت‌های انتخاباتی معلمان در ساعات کاری

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بوده که به بیان برخی از این موارد می‌پردازیم.

احتمال تعیین شهریه تا نیمه اردیبهشت ماه/ممنوعیت فعالیت‌های انتخاباتی معلمان در ساعات کاریبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احتمال تعیین شهریه تا نیمه اردیبهشت ماه، ممنوعیت فعالیت‌های انتخاباتی معلمان در ساعات کاری، کمبود معلم در استقرار پایه یازدهم، تامین اعتبار لازمه پرداخت معوقات فرهنگیان تا پایان اردیبهشت، آغاز فرآیند هدایت تحصیلی از هفته اول تیرماه، ماجرای تعیین تکلیف وضعیت آموزشیاران و حق التدریس‌ها در مجلس، و معافیت مالیاتی پروژه‌های احداث مدارس در کشور از جمله مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته گذشته بوده است.
 
**احتمال تعیین شهریه مدارس غیردولتی تا نیمه اردیبهشت ماه
حسن مسعودی مدیر کل سازمان مدارس غیر‌دولتی با بیان اینکه روند ابلاغ شهریه به مدارس به استناد ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس و اداره مدارس غیر‌دولتی بر اساس ۷ مؤلفه تعیین می‌شود، اظهار داشت: موسسان مدارس بر اساس الگوی شهریه در این ۷ مؤلفه نظرات خود را اعلام می‌کنند و اظهارات موسس به آموزش و پرورش منطقه ارجاع داده می‌شود و در این مرحله اعضای دیگر کمیته نظارت منطقه از جمله مسئول انجمن اولیا و مربیان و همچنین منتخب شورای مو‌سسان این خود‌اظهاری را بررسی می‌کنند.
 
وی ادامه داد: بعد از راستی آزمایی چنانچه همه مواردی که موسس در سطح برنامه‌های آموزشی و پرورشی، فعالیت‌های فوق‌برنامه و برنامه‌های اعلام شده بررسی و تأیید و در مرحله بعدی به شورای نظارت استان فرستاده می‌شود و این شورا بر اساس قاعده تعریف شده برای آن بررسی‌ها را انجام داده و در صورت تأیید به عنوان شهریه نهایی مدرسه اعلام می‌کند.
 
مدیر کل سازمان مدارس غیر‌دولتی تصریح کرد: در نظر داریم تا ۱۵ اردیبهشت ماه اعلام شهریه‌های نهایی انجام شود، اما اگر روند اداری تعیین شهریه طول بکشد، اطلاع‌رسانی‌های لازم برای اولیا و موسسان خواهیم داشت.
 
** ممنوعیت فعالیت‌های انتخاباتی معلمان در ساعات کاری

علیرضا کمره‌ای مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در مورد رویکرد مدارس و معلمان در مسائل انتخاباتی اظهار داشت: آموزش و پرورش تهران همواره کمک به اجرای هر چه بهتر انتخابات را در دستور کار خود قرار داده و سیاست‌های ترویج مشارکت و افزایش سطح این فعالیت‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی در خصوص فعالیت معلمان برای تبلیغات در این ایام تصریح کرد: بر اساس قانون کسی نمی‌تواند از وقت و امکانات ادارای برای این کار استفاده کند، بنابراین معلمان اجازه چنین کاری را ندارند.
 
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: اما در غیر ساعت درسی، معلمان می‌توانند همچون سایر شهروندان در فرآیند‌های انتخاباتی حرکت داشته باشند و هیچ محدودیتی وجود ندارد.
 
**ماجرای تعیین تکلیف وضعیت آموزشیاران و حق التدریس‌ها در مجلس چیست؟
علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه آنچه تحت عنوان موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین و تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مطرح شده، در واقع تصریح به عملیاتی شدن ۲ مصوبه مجلس شورای اسلامی است، گفت: این مساله در مرداد ماه ۹۴ و شهریورماه ۹۵ به تصویب رسیده است.  
 
رییس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: برابر ماده واحده موسوم به قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۷، وزارت متبوع موظف بود فقط مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که قبل از تصویب قانون الحاق در تبصره به ماده ۱۷ در تاریخ ۲۶ مهرماه ۹۱ با آموزش و پرورش همکاری داشته اند با توجه به رشته تحصیلی، دوره تحصیلی، نیاز منطقه‌ای و جنسیت بکارگیری کند.
 
باقرزاده ادامه داد: این قانون همه واجدان شرایط را پوشش نداده بود، بنابراین در شهریور ماه ۹۵ مجددا طی مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷، اصلاح و برای اجرا ابلاغ شد.  
 
وی یادآور شد: این قانون تاکید دارد مشمولین متناسب با رشته، جنس و نیاز منطقه‌ای به عنوان حق التدریس تبدیل وضعیت می‌شوند و تبدیل وضعیت آن‌ها هم تعهدی برای استخدام نیست.
 
** کمبود معلم در استقرار پایه یازدهم نداریم

 علی زر‌افشان معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه برای استقرار پایه یازدهم در سال تحصیلی آینده از نظر نیروی انسانی مشکلی وجود ندارد بیان کرد: پایه یازدهم نظیر پایه سوم متوسطه نظام قدیم بوده و بیش از ۹۵۰ هزار دانش‌آموز را شامل می‌شود و تعداد معلمان برای این پایه تحصیلی در نظر گرفته شده است.
 
وی در خصوص ابلاغ آیین‌نامه ثبت نام به مدارس کشور اظهار داشت: این آیین‌نامه به زودی به مدارس سراسر کشور ابلاغ می‌شود.
 
زرافشان با بیان اینکه وظایف و فعالیت‌های مربوط به ثبت‌نام را یادآوری کردیم، گفت: از جمله تغییراتی که در آیین‌نامه امسال اعمال شده کاهش تمرکز وزارتخانه و تفویض اختیار به مدارس است.
 
**آغاز فرآیند هدایت تحصیلی از هفته اول تیرماه
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص زمان اجرای طرح هدایت تحصیلی برای دانش آموزان پایه دهم در سال تحصیلی آینده، عنوان کرد: هدایت تحصیلی مبتنی بر نمرات امتحانات خرداد ماه بوده و از هفته اول تیرماه و پس از تکمیل فرآیند فرم‌های هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه ۲ بار امکان اجرای هدایت تحصیلی وجود دارد، تصریح کرد: اگر دانش آموزان به هر دلیلی نمره کافی برای ورود به رشته مورد نظر را کسب نکرده باشند، امکان شرکت در امتحانات شهریور ماه را داشته تا بعد از اعلام نتایج این دوره انتخاب رشته داشته باشند.
 
**تامین اعتبار لازم برای پرداخت معوقات فرهنگیان تا پایان اردیبهشت
علی الهیار ترکمن رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص زمان پرداخت معوقات فرهنگیان و میزان تامین اعتبار برای این مساله اظهار داشت: روز چهارشنبه هفته گذشته مبلغ یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آموزش و پرورش از خزانه دریافت کرده که توزیع استانی می‌شود.  
 
وی ادامه داد: بعد از این مرحله درصدد هستیم تا برای مابقی معوقات نیز تامین اعتبار داشته باشیم.

وی درباره زمان دقیق پرداخت معوقات تصریح کرد: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا پایان اردیبهشت ماه این مقصود محقق شود، اما به شرط تامین اعتبار امکان این امر وجود دارد.  
 
رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از معوقات در سال ۹۵ پرداخت شد، گفت: اکنون معوقات امتحانات ۹۷ میلیارد و معوقات حق التدریس شاغلان ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
 
** معافیت مالیاتی پروژه‌های احداث مدارس در کشور

فخرالدین احمدی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک نفر می‌تواند جامعه را از بد‌بختی نجات دهد، تصریح کرد: مشارکت در ساخت مدارس قابل مقایسه با دیگر کار‌ها نبوده و همه مردم باید برای توسعه کشور مشارکتی فعال داشته باشند و افراد خیّر آثار و برکت کارهایشان را در دنیا و آخرت می‌بینند.

وی اضافه کرد: علاوه بر ساخت مدارس، اداره آن‌ها توسط مردم موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی است و این مسئله جزو سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش است که علاوه بر سرمایه‌های مادی از نیروی انسانی و فکری شما خیّرین در اداره مدارس استفاده کنیم.
 
دانش‌آشتیانی افزود: در برنامه ششم توسعه احکامی را برای خیّر‌ین مدرسه‌ساز قرار دادیم تا هزینه‌های آن‌ها از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: در انجام طرح‌های مختلف در آموزش و پرورش دولت نیمی از هزینه‌ها را تأمین می‌کند و این مسئله با پیگیری وزارت آموز و پرورش و خیّرین در حال انجام است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار