ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از انتصاب اعضای هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب تا تشییع پیکر فیروز زنوزی جلالی

اعضای هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران با حکم سیدعباس صالحی منصوب شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته، پروفسور کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران گفت: در میان چهره‌های ایتالیایی حاضر در نمایشگاه تهران می‌توان به والری ماگرلی شاعر و مترجم و منتقد ادبی،‌ مارکو کارلو پاستونزی کلینا جیا مازوکو  و میشلا مورجیا، ‌مارسلو ناردیس، اوگو اورنزو نوولی، الساندرو باربرو، میشلا مورجیا، میشل سرا ارانتی، اوگو لورنزو نوولی، بئاتریس ماریا ماسینی و جیانی بیاندیلو به عنوان نویسنده اشاره کرد. 

رایزن فرهنگی ایتالیا با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از کتاب‌های کتابخانه آنجلیکای رُم در موزه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: این نمایشگاه با عنوان «کتاب‌های جاده ابریشم: از رم به تهران» برگزار می‌شود. کتابخانه آنجلیکای رُم از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های رم است که بیش از 500 سال قدمت دارد.»

بر اساس این گزارش انتشار دو کتابشناسی از «آثار ایرانی در ایتالیا» و  «آثار ادبی ایتالیایی در ایران» توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از دیگر اقدامات پژوهشی همزمان با نمایشگاه سی‌ام خواهد بود.

غلامرضا نوعی مدیر کمیته بین‌الملل سی‌ُامین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: لیلا عراقیان و عليرضا بهزادى، مؤسسين شركت ديبا، طراحی و ساخت غرفه ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب را بر عهده دارند. این دو معمار که طراح پل طبیعت هستند پیشتر برنده جایزه معماری آقاخان در سال 2016 شده‌اند.

وی افزود: طراحی غرفه امسال ایتالیا واقع در سالن ملل نمایشگاه به‌گونه‌ای است که ضمن ایجاد فضایی جذاب برای عرضه‌ کتاب، بازدیدکنندگان با نمادهایی از تاریخ، ادبیات و زبان ایتالیایی آشنا می‌شوند. از این رو آن را فضایی چندمنظوره دانست. به طور کلی تجربه‌ گذر کردن از این غرفه به مانند تجربه گشت و گذار در یک شهر کهن ایتالیایی است که در آن مردم امکان تفرج و کشف فضاها را خواهند داشت.

دانشجویان و طلاب محترمی که در سامانه bon.tibf.ir فرآیند ثبت‌نام خود را کامل انجام داده‌اند، از (7 اردیبهشت) می‌توانند به شعب و یا شهرنت‌های بانک شهر مراجعه و بن‌کارت ثبت‌نامی خود را دریافت کنند.

با حکم سیدعباس صالحی؛ معاون وزیر و رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آقایان محمود آموزگار، مهدی اسماعیلی‌راد، سیدمحمود حسینی، محمد سلگی، احمد کمالینژاد، علی فریدونی، امیرمسعود شهرام‌نیا و خانم لادن حیدری به عنوان «اعضای هیات رسیدگی به تخلفات ناشران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب شدند. 

علی فریدونی مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از حضور قطعی 110 ناشر و مهمان خارجی در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

فریدونی گفت: تاکنون تعداد 110 درخواست صدور روادید واصل و با پیگیری‌های به عمل آمده روادید 108 نفر از وزارت امور خارجه اخذ شده است.
 
وی افزود: بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان خارجی مربوط به کشورهای ایتالیا، چین، لبنان و آلمان است.

همایون امیرزاده با اشاره به همزمانی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر گفت: نحوه حضور نامزدها و همچنين تبليغات انتخاباتي در نمايشگاه كتاب نيازمند، مجموعه‌اي از تمهيدات و شيوه‌نامه‌هايي است كه بر اساس آن از ظرفيت‌هاي متقابل انتخابات و نمايشگاه كتاب به درستي استفاده شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته انتخابات در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ستاد انتخابات وزارت كشور، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران، نهادهای انتظامی و امنیتی، شوراي مشاوران وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، شخصیت‌های معتمد، حراست نمایشگاه و صنوف نشر در كميته انتخابات نمايندگي خواهند داشت که ناظر بر حسن اجرای این  مصوبه شورای سیاست‌گذاری خواهد بود. در واقع این کمیته تمامی فعاليت‌هاي انتخاباتي مرتبط را رصد كرده و تمهيدات و تصميمات لازم را در اين خصوص اتخاذ خواهد كرد.

مراسم تشییع پیکر فیروز زنوزی جلالی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در حوزه هنری برگزار شد. زنوزی جلالی از جمله داوران جایزه جلال آل احمد و پروین اعتصامی بود که سه‌شنبه هفته گذشته در بیمارستان بر اثر بیماری و وخامت حال جسمانی درگذشت.

راضیه تجار از اعضای انجمن قلم هم در سخنانی بیان کرد: دکتر فیروز زنوزی جلالی ناخدا یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، نویسنده، منتقد و مدرس داستان نویسی، دوست عزیز سلام و خدا حافظ.

وی ادامه داد: سلام به تو که می‌دانیم اینجا هستی و نظاره‌گر. سلام به تو که به حوزه هنری آمدی، اینجایی شدی، ماندی و نوشتی و از همین جا در حال خداحافظی با ما هستی.

مراسم اتفاق ترانه شنبه‌های اول هر ماه در تالار سوره مهر برگزار می‌شود. این ماه در این مراسم یادی از افشین یدااللهی و رونمایی از آلبوم دو راهی صورت گرفت.

اتفاق ترانه اردیبهشت ماه با حضور فاضل نظری, معاون هنری حوزه هنری و شاعرانی چون سعید بیابانکی, ناصر فیض و محمدعلی بهمنی برگزار شد.

در این مراسم ناصر فیض، شاعر در خصوص افشین یداللهی گفت: ما ایرانی‌ها عادت‌هایی داریم از جمله آنکه پس از فوت کسی زیاد اغراق می‌کنیم. چه بسا وقتی که فرد زنده است به وی حسادت کنیم. افراد زیادی بودند که به افشین یداللهی حسادت می‌کردند، چون زیاد دیده شد. این دیده شدن فقط به خاطر شعرش نبود


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار