موسیقی آشیقی معرف هویت ملی ایران و آذربایجان در جهان است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر جایگاه ویژه و ممتاز موسیقی اصیل و پرمغز آشیقی در فرهنگ ایران زمین، گفت: این نوع موسیقی معرف و شناساننده هویت ملی ایران و آذربایجان در جهان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علی مرادخانی در مراسم اختتامیه سومین فستیوال موسیقی آشیقی آذربایجان شرقی در تبریز، افزود: در موسیقی آشیقی هم نگاه سنت بر آن حاکم است و هم مقداری مضامین و نگرش های معاصر را می بینیم که در آن معانی و مفاهیم بسیار زیبای انسانی، اسلامی و دینی و میهنی نهفته شده است.

وی با بیان اینکه این موسیقی هویت ملی ایرانیان را معرفی می کند، اظهار کرد: از اینکه نتوانیم بنا به هر علتی این موسیقی پاک و بی آلایش را نگه و پاس بداریم و به درستی به آیندگان بسپاریم احساس نگرانی می کنم، اما وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است در این مسیر گام های محکم و اساسی تری بردارد.

مرادخانی ادامه داد: بر همین اساس به دنبال ایجاد و راه اندازی خانه هنرمندان موسیقی آشیقی در تهران هستیم تا این مرکز، محلی برای پیگیری مسایل و مشکلات مختلف هنرمندان این عرصه فاخر باشد و مساله مهم بیمه هنرمندان نیز در این مرکز حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه موسیقی آشیقی به دلیل دارا بودن غنای فرهنگی و انسانی باید در بخش های مختلف جامعه و مراسم های مختلف ترویج و گسترش یابد، گفت: اجرای این موسیقی باید به بطن و متن مراسم های مختلف وارد شود ، چون درس آزادگی، قهرمانی و زندگی را به مردم می دهد.

مرادخانی ، برگزاری سومین جشنواره موسیقی آشیقی در تبریز را گامی مهم و موثر در اشاعه و شناخت استعدادهای برتر این هنر بی بدیل دانست و افزود: امیدواریم با ایجاد خانه هنرمندان آشیق در تهران و همچنین ایجاد انجمن این هنر در تبریز شاهد هر چه پربارتر و باشکوه برگزار شدن چنین جشنواره هایی در سال های آینده باشیم.

وی ادامه داد: برای رونق و ترویج موسیقی آشیقی باید در تبریز مراکز آکادمیک و آموزشی در سطح بین الملل ایجاد شود تا هنرمندان این عرصه بتوانند به راحتی در داخل کشور مدارک و گواهی نامه های مربوطه را دریافت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز یکی از آرزوهای استاد فقید آشیق رسول قربانی مبنی بر جمع شدن فعالان این عرصه به منصه ظهور رسید، گفت: ما موظف هستیم از همه کسانی که بار سنگین فرهنگ کشور و آذربایجان را به دوش می کشند، به نحو شایسته ای قدردانی کنیم و این رسالت دینی و ملی ماست.

محمد محمدپور ، موسیقی آشیقی را ویترین و نماد فرهنگ فاخر آذربایجان بیان کرد و گفت: این هنر محتوای غنی و مستحکمی دارد که جامعه را به سمت حیات دوباره و شادی و نشاط اصولی رهنمون می سازد.

با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی آشیقی آذربایجان شرقی در محل مجتمع فرهنگی و هنری 22 بهمن تبریز راه اندازی شد.


انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار