چطور آب سیاه را زود تشخیص دهیم؟

محققان دانشگاه کالج لندن به روشی دست یافتند که امکان تشخیص زودهنگام آب سیاه را در اختیار می‌گذارد و پزشکان می توانند با استفاده از این شیوه قبل از این که تمام یا بخشی از قدرت بینایی بیمار از بین برود، فرآیند درمان را آغاز کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   بیماری آب سیاه در اثر مرگ سلول‌های شبکیه در قسمت پشت چشم ایجاد می‌شود. در شیوه جدید که Darc نام دارد، از یک نشانگر فلوروسنت خاص موسوم به ANX776 استفاده می‌شود که کاملا ایمن بوده و هیچ‌گونه عوارض جانبی برای انسان ندارد.
 
این ماده پس از تزریق به بدن بیمار، به پروتئین‌های موجود در سلول‌های چشم می‌چسبند و بسته به میزان سلامت سلول‌ها با رنگ‌های مختلفی می‌درخشند. بدین ترتیب در معاینه چشم با استفاده از تجهیزات بیمارستانی متداول، سلول‌های بیمار به صورت نقطه‌هایی با نور فلوروسنت سفید دیده می‌شوند.
 
آزمایشات بالینی این شیوه تشخیص با شرکت 16 داوطلب انجام شد که 8 نفر از آن‌ها به انحطاط سیستم عصبی چشم مبتلا بوده و 8 نفر دیگر از سلامت کامل برخوردار بودند. در این آزمایشات حدود 6 ساعت پس از تزریق ماده فلوروسنت به داوطلبان کلیه افراد مبتلا به عارضه عصبی به درستی شناسایی شدند.
 
عارضه آب سیاه (گلوکوم) به دلیل اختلال در جریان خون اعصاب بینایی بوجود می آید. آب سیاه معمولا با معاینات رایج چشم پزشکی تشخیص داده می شود.
 
معمولا این معاینات قادر به بررسی شرایط لحظه ای چشم هستند؛ در صورتی که در مورد بیماران مبتلا به آب سیاه، فشار چشم در شب افزایش می یابد که امکان بررسی آن وجود ندارد.
 
در سراسر جهان، آب سیاه دومین علت اصلی نابینایی است.
 
به گفته محققان، این شیوه جدید علاوه بر تشخیص آب سیاه، امکان تشخیص بیماری‌های منجر به انحطاط سیستم عصبی از جمله پارکینسون، آلزایمر و ام اس را نیز فراهم می‌کند.
 
 منبع:ایرنا
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار