گوترش: باید به دنبال راه حلی سیاسی برای شبه جزیره کره باشیم

دبیر کل سازمان ملل بر لزوم یافتن راه حل صلح آمیز برای تنش در شبه جزیره کره تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان درباره تهدید هسته ای کره شمالی گفت: باید به دنبال راه حلی سیاسی برای پایان دادن به تنش ها در شبه جزیره کره باشیم.

گوترش گفت: پیش از همه از شورای امنیت و آمریکا برای حضور خود در این نشست تشکر می کنم. اوضاع در شبه جزیره کره یکی از دیرباز ترین و جدی ترین موضوعات پیش روی سازمان ملل است.
 
شورای امنیت در ابتدا قطعنامه ای را درباره جمهوری دمکراتیک خلق کره شمالی تصویب کرد که در آن از کره شمالی خواسته بود از پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خارج نشود.
 
وی افزود: در این دوره، کره شمالی دو آزمایش هسته ای و بیش از سی پرتاب موشک بالستیک انجام و فعالیت های مختلف دیگری در رابطه با برنامه موشک های بالستیک صورت داده است.
 
پرتاب های این کشور شامل موشک های بالستیک اعم از موشک های کوتاه، میان و دور برد و ماهواره در فضا بود.

دبیر کل سازمان ملل گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ناتوان از راستی آزمایی برنامه اتمی کره شمالی است. آژانس همچنان تلاش می کند فعالیت های این کشور را با تصاویر ماهواره ای و نشانه های بدیهی ناشی از فعالیت های راکتور تولید پلوتونیوم و سانتریفوژ های گزارش شده در مراکز غنی سازی دنبال کند.
 
کره شمالی به صورتی فزاینده بر اهمیت بازدارندگی در دکترین نظامی خود تاکید دارد. در هفتمین کنگره کارگران در کره شمالی در مارس دو هزار و شانزده، رهبر کره شمالی از این کشور به عنوان کشور هسته ای مسئولیت پذیر یاد کرد.

گوترش گفت: به تازگی، کمسیون خلع سلاح سازمان ملل بر حمایت خود از همکاری برای خلع سلاح تاکید کرد اما کره شمالی اعلام کرد ادامه هسته ای شدن، سیاست دولت این کشور است. کره شمالی به آزمایش های خود ادامه می دهد و فرض بر این است که در هر آزمایش، پیشرفت های فناوری آن بیشتر می شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار