رئیس ساتبا در گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار مطرح کرد:

احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر با افزایش 7 برابری مواجه بوده است/ ایران در معاهده پاریس کاهش 4 تا 14 درصدی انتشار آلاینده ها را پذیرفته است

صادق زاده گفت: با تصمیم جدی وزارت نیرو احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر در سال گذشته با رشد هفت برابری مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق زاده رئیس ساتبا در اولین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار بیان کرد: تغییرات اقلیم ناشی از آلودگی های زیست محیطی ساخت بشر بوده که اثرات نامطلوبی بر محیط زیست انسانی و تمامی موجودات گذاشته و ایران نیز از این تغییرات بی نصیب نمانده و دچار نابسامانی و مهاجرت های ناشی از این پدیده شده است به همین منظور اهمیت مضاعفی را برای جلوگیری از این تغییرات در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا پیشگامان حرکات نوین برای جلوگیری از تغییر اقلیم طی سال های گذشته بوده است و ایران علی رغم اینکه سابقه انتشار آلاینده ها را ندارد اما به این اقدام پیوسته و در معاهده پاریس به صورت داوطلبانه کاهش ۴ تا ۱۴ درصدی انتشار آلاینده ها را پذیرفته است.

صادق زاده عنوان کرد: بخش قابل توجهی ازسوخت مصرفی نیروگاه ها تبدیل به گاز طبیعی شده و این به عنوان پاک ترین سوخت های فسیلی جایگزین سوخت های دیگر شده درنتیجه حجم آلاینده ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

وی افزود: بنابر تصمیم وزارت نیرو توسعه 7 هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته بود و این اقدام سبب شد شاهد رشد 7 برابری احداث نیروگاه های تجدید پذیر در سال گذشته باشیم و امید است که این سهم از طریق مشارکت داوطلبانه تا پایان سال 2030 افزایش یابد.

رئیس ساتبا با اشاره به معاهده پاریس عنوان کرد: به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش دمای هوای کره زمین و به منظور بشردوستانه بودن این توافق، تمامی کشورها علاقه مند به پیوستن به این معاهده هستند لذا ایران نیز به این معاهده پیوست.

وی با بیان اینکه دو عامل مهم پایه توافقات است که می بایست در این نشست مورد توجه قرار گیرد، افزود: نخست عدم عمل برخی از کشورهای پیوست یک کنوانسیون به تعهدات خود و دیگر عدم نگاه تجاری و درآمدزایی به مقوله تغییر اقلیم باید در دستور کار همگان قرار گیرد.

وی افزود: از آنجایی که هم اکنون این فناوری ها در اختیار تمامی کشورها وجود ندارد، لذا درصورتیکه کشورهای در حال توسعه احساس کنند که مقوله تغییر اقلیم، تنها در آمد زایی را برای کشورهای توسعه یافته دارد، ممکن است در کل قرارداد تردید کنند به همین منظور مالکیت معنوی صاحبان فناوری در تمامی کشورها باید حفظ شده و حقوق آنها به صورت مکفی پرداخت شود.

صادق زاده در پایان بیان کرد: صندوق اقلیم سبز بخش قابل توجهی است از منابع خود را برای پرداخت مالکیت معنوی و تجهیزات و فناوری های زیست محیطی اختصاص خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار