بازنشستگی ۶۴۰ هزار معلم تا ده سال آینده/ چالش اصلی در حوزه غیردولتی تربیت معلم است

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با اشاره به اینکه طی ۱۰سال آینده ۶۴۰هزار معلم بازنشسته می شوند گفت: یکی از چالش های اصلی در حوزه غیردولتی، تربیت معلم است.

بازنشستگی ۶۴۰ هزار معلم تا ده سال آینده/ چالش اصلی در حوزه غیردولتی تربیت معلم
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسفندیار چهاربند قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم صبح امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه چالش اصلی در حوزه نیروی انسانی مساله بازنشستگی معلمان است، اظهار داشت: از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۴ بازنشستگی ۶۴۰ هزار معلم را خواهیم داشت که برنامه‌هایی برای آن داریم، اما اجرای آن نیازمند مجوز استخدامی، تامین منابع مالی برای اجرای تشریفات جذب و مهم‌تر از همه ظرفیت‌سازی در حوزه تربیت معلم است، در طول تاریخ کشور با چنین مشکلی روبه رو نبودیم که نیازمند سازوکار اداری و اجرایی است.

چهاربند تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان به تنهایی امکان تربیت معلم برای این تعداد را ندارد، اما مشارکت با سایر دانشگاه‌های کشور که امر تربیت معلم را برعهده دارند این مساله را ساده‌تر خواهد کرد و وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است البته استانداردهای دانشگاه فرهنگیان نیز باید رعایت شود.

وی در خصوص نظام پرداخت‌ها گفت: این امر در قانون چارچوب خدمات کشوری انجام می‌شود و در مقایسه چهار سال گذشته ۸۵ درصد افزایش داشتیم، اما اگر بخواهیم واقعیت‌های اقتصادی و حقوق را مقایسه کنیم این رشد دلیلی بر تامین نیازهای معیشتی نیست.

چهار بند تصریح کرد: تلاش برای کم کردن فاصله دریافتی معلمان با سایر گروه‌ها باید همچنان ادامه یابد و این تبعیض رفع شود که اگر با این شیب حرکت کند، تبعیض‌ها جبران می‌شود البته رابطه منزلت و معیشت رابطه خطی نیست بلکه معیشت بخشی از آن است.

چهاربند در خصوص تعداد معلمان و قشر فرهنگی گفت: ۹۲۸ هزار نفر کل کارکنان را تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۵۴ درصد را خانم‌ها و مابقی را آقایان تشکیل می‌دهند و از این تعداد ۵۷۵ هزار نفر معلم، بیش از ۱۶۰ هزار نفر خدماتی و بیش از ۱۴۰ هزار نفر گروه مدیریت مدرسه هستند.

وی در خصوص الگو سازی در مدارس غیردولتی نیز یادآور شد: طی دوسال اخیر سازمان مدارس غیردولتی ملزم شده تا معلمان دارای صلاحیت حرفه‌ای را به خدمت گیرد البته چالش اصلی در حوزه غیردولتی تربیت معلم است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.