محمدعلی باشه آهنگر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

فیلمبرداری «سرو زیر آب» ادامه دارد/ نیاز به تولید فیلم‌های دفاع مقدس داریم

محمدعلی باشه آهنگر به آخرین وضعیت فیلمش تا بررسی مسائل مختلف سینما اشاره کرد.

محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین وضعیت ساخت فیلم «سرو زیر آب» گفت: فیلمبرداری فیلم «سرو زیر آب» هنوز تمام نشده و فیلمبرداری بخش‌های زیرآب و پهبادش باقی مانده است.

وی افزود: بخشی از تدوین این فیلم به صورت همزمان انجام شده و بخش دیگر آن به خاطر آنکه بیشتر سکانس‌هایی که از اسفند ماه سال گذشته تا به امروز فیلمبرداری شده‌اند در شهرستان جلوی دوربین رفته‌اند و هنوز متمرکز نشده‌اند باقی مانده است.

این کارگردان اظهار داشت: کار تدوین سکانس‌هایی که در شهرستان فیلمبرداری شده‌اند، پس از تغییر فرم فیلم، ادامه پیدا می‌کند.

وی از دغدغه‌اش برای ساخت این اثر بیان کرد: تا به امروز در همه کارهایم مشخص شده که به چه چیزی فکر می‌کنم و از پنج سال قبل هم در فکر ساخت فیلم «سر به زیر آب » بودم و فکر می‌کنم که همان نگاهی که در سایر فیلم‌هایم منعکس شده، شاید در این فیلم به نوعی تشدید شده و فضای انسانی در یک فضای غیر انسانی به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان این مطلب که از روند تولید این فیلم راضی است، عنوان کرد: این فیلم به دل من چسبیده است، در غیر این صورت به این اندازه در انتظار ساخت آن نبودم.

کارگردان «ملکه» افزود: در سال‌های گذشته فیلمنامه‌های متعددی به من پیشنهاد داده شدند که ساخت آن را قبول نکردم و به دنبال ساخت فیلم «سر به زیر آب» بودم.

این کارگردان اظهار داشت: فیلم «سرو زیر آب» هم در همان مسیر فیلم‌هایی که پیش از این ساخته بودم، است البته این فیلم پربازیگرتر است و فضای جامعه‌شناسی‌تر و اجتماعی‌تری بر آن حاکم است. ما به نوعی شاهد حضور ادیان مختلف در این فیلم هستیم.

باشه آهنگر ادامه داد: فیلم «سرو زیر آب» بیشتر از سایر فیلم‌هایم به موضوع خانواده پرداخته البته در فیلم «ملکه» هم شاهد پرداختن به مسئله خانواده هستیم اما نه خانواده به معنای مستقل آن.
 
وی گفت: قومیت‌ها و گویش‌های مختلف نیز در فیلم «سرو زیر آب» مورد توجه قرار گرفته است.

باشه آهنگر در پاسخ به این سوال که چرا از ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی کمتر حمایت می‌شود، بیان کرد: سینمای ما مدام در حال پوست‌اندازی است که گاهی این پوست‌اندازی از نوع خوب است و گاهی باعث غرق یک سری از انواع فیلم‌های سینمایی می‌شود که اتفاقا کامل‌ترین گونه‌های سینمایی هستند.

وی افزود: ژانر سینمایی جنگ و دفاع مقدس از این نظر کامل‌ترین گونه سینمایی ما است که اقلیم و جغرافیای مختلف، شب، روز، جلوه‌های ویژه میدانی، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، بازیگری در شرایط سخت و ... را می‌طلبد البته خیلی از فیلم‌ها پل‌های پشت سر این گونه سینمایی را خراب کرده اند و من گاهی حق می‌دهم که دست اندرکاران کمی با خست و اندیشه بیشتر نسبت به این ژانر سینمایی برخورد کنند اما این رویه نباید در مورد فیلم‌هایی که روح اصلی سینمای دفاع مقدس را زنده نگه می‌دارند، پیش گرفته شود.

این کارگردان اظهار داشت: به نظر من بخشی از مشکلات حمایتی از سینمای دفاع مقدس به میزان بودجه اختصاص داده شده به این ژانر سینمایی برمی‌گردد اما فکر می‌کنم پول‌هایی در این کشور وجود دارد که می‌تواند سینمای دفاع مقدس را در کشور زنده نگه دارد اما متاسفانه درایت و جانفشانی تا اندازه‌ای کم شده است.

باشه آهنگر ادامه داد: امروزه فیلمسازانی که می‌توانند در زمینه تولید فیلم‌های دفاع مقدس فعالیت کنند از کاغذ بازی‌ها و بودجه‌هایی که داده نمی‌شوند خسته شده‌اند اما راهش این است که چند مرکز فیلمسازی و ارگان در برنامه‌ریزی سالیانه خودشان تولید حداقل یک یا دو فیلم دفاع مقدس را با رعایت شرایط زمانی و مکانی و فارغ از نگاه سنتی و شعارزده پیش‌بینی کنند.

وی ادامه داد: گونه سینمایی دفاع مقدس، گونه‌ای است که ما در شرایط فعلی و در منطقه پر از آتش به آن نیاز داریم. این سینمای مقاومت ما است که می‌تواند این جریان را بیمه کند.

این کارگردان از حضور«سرو زیر آب» در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر چنین گفت: قبل از هر چیز می‌خواهم آن را به شرافت سینمای ایران، زحمتکش‌های این سینما، شهدای گمنام و افرادی که به سینمای ایران عشق می‌ورزند، تقدیم کنم، بعد در مورد اکران و دیگر برنامه‌ها تصمیم خواهیم گرفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار