در نشست خبری بازارچه های نوروزی بیان شد؛

راه اندازی اولین مراکز دانش‌بنیان صنایع دستی/ برپایی نمایشگاه صنایع دستی در حاشیه نمایشگاه کتاب

شهرهای نودشه کردستان، گنبد کاووس گلستان و شهرضای اصفهان به عنوان شهرهای ملی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

راه اندازی اولین مراکز دانش‌بنیان صنایع دستی/ معرفی نخستین شهرهای ملی صنایع دستی
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در نشست خبری بازارچه‌های نوروزی که در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طرح شهر ملی و روستای جهانی را به یونسکو مطرح کردیم که پذیرفته شده و ایران اولین کشوری است که روستای جهانی را معرفی می‌کند.
 
وی افزود: هم اکنون نام سه شهر نودشه کردستان، گنبد کاووس گلستان و شهرضای اصفهان به عنوان شهرهای ملی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.
 
نامور مطلق اظهار داشت: هلدینگ ما نیز در شرف انجام است و سند ملی توسعه صنایع دستی نیز تدوین می‌شود.
 
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: کار گالری ملی صنایع دستی نسبتا تمام شده است ولی این امر مصداق چندانی در مورد موزه ملی ندارد.
 
وی تصریح کرد: ساختمانی که در خیابان نجات‌اللهی داریم؛ به عنوان بورس صنایع دستی شناخته خواهد شد و به یک کارگاه ترویجی تبدیل می‌شود.
 
نامور مطلق افزود: ما هم اکنون با مشارکت واحد علوم نهاد ریاست جمهوری در حال راه‌اندازی اولین مراکز دانش بنیان صنایع دستی در خانه بهزاد تهران و خانه قزوینی های اصفهان هستیم.
 
معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:ما در آینده نزدیک در رابطه با ارسیکا همکاری خاصی را با دانشکده هنر خواهیم داشت.
 
وی افزود: با توجه به آنکه سال اخیر به عنوان سال حصیربافی شناخته شده، طرحی با عنوان کاروان پیوند را به راه انداخته‌ایم تا در قالب آن محصولات حصیری با کیفیت را خریداری کرده و در شهرهای شمالی ارائه بدهیم.
 
نامور مطلق اظهار داشت: کار دیگر این است که 73 روستای کشور به صورت پایلوت تقویت می‌شوند تا به عنوان روستاهای نمونه سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شناخته شوند.
 
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد:  در سال گذشته قدم‌هایی را در برخی از محورها برداشتیم و سال خوبی را سپری کردیم. بنابراین ما در بازرگانی داخلی16درصد افزایش داشتیم و در بازرگانی خارجی نیز با رشد 36 درصدی مواجه بودیم.
 
نامور مطلق افزود: ما در حوزه اشتغال نیز شاهد رشد قابل توجهی بودیم و در 988 بازارچه موقت 28 درصد افزایش داشته ایم.
 
معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حوزه نوروز نیز مدل‌سازی‌هایی برای هدایا انجام شد و با نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هدایایی برای مسافران در نظر گرفته شد.
 
وی افزود: در خصوص تعیین و تکلیف جایگاه معاونت صنایع دستی استان تهران نیز به دنبال آن هستیم که ساختمان قبلی این معاونت را به طور کامل در اختیارش قرار بدهیم.
 
نامور مطلق اظهار داشت: در سال گذشته نخستین دهکده صنایع دستی در شیراز راه اندازی شد و برای گسترش آن در قم و تهران نیازمند اختصاص اعتبارات بیشتری هستیم.
 
معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در آینده توجه ویژه ای به خاص‌پردازی صنایع دستی خواهیم داشت؛ زیرا این صنعت هم اکنون در حال خروج از حاشیه و نزدیک شدن به متن است. امروزه صنایع دستی از حیات نباتی خود خارج شده و وارد یک حیات طبیعی می‌شود. این صنعت در حال تبدیل شدن به یک گفتمان متوسط است و امیدواریم که به یک انسجام ساختاری دست پیدا کند و مشکلات بیمه ای هنرمندانش نیز حل بشود. این امر یکی از نقاط ضعف دوره مدیریتی ما به حساب می‌آید.
 
همچنین؛ محمودیان، مدیر کل اداره صادرات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از نشست خبری بازارچه‌های نوروزی از فروش42 میلیارد تومانی بازارچه‌های نوروزی خبر داد و گفت: بالاترین میزان فروش نوروزی متعلق به استان مازندران بوده و مازندارن، تهران، کرمان، گیلان و همدان 5 استان برتر کشور از نظر فعالیت در عرصه بازارچه های نوروزی بودند.  
 
وی افزود: امسال در نمایشگاه کتاب برای اولین بار صنایع دستی کشورمان در فضایی بالغ بر 90 متر ارائه می‌شوند.
 
مدیر کل اداره صادرات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری 10 بازارچه صنایع دستی در سال  95 اشاره کرد و اظهار داشت: بازارچه عودلاجان یکی از مهمترین بازارچه های دائمی بود که در سال گذشته راه اندازی شد. البته این بازارچه که در قلب پایتخت قرار گرفته، هنوز با آنچه که مطلوب بوده فاصله دارد و امید است که در همین هفته فروشگاه صنایع دستی در ساختمان یک جام جم راه اندازی شود.
 
 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.