رتبه سوم ایران در تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی/ خلاء آموزشی همچنان گریبانگیر آموزش عالی در کشور

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در برخی رشته‌ها تعداد فارغ التحصیلان زیاد است، گفت: در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران رتبه سوم را در جهان دارد.

رتبۀ سوم ایران در تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی/ خلاء آموزشی همچنان گیبانگیر آموزش عالی در کشور
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم صبح امروز در مراسم دهه سرآمدی آموزش که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با اشاره به ارزش بالای این دانشگاه به عنوان جامعه دانشگاهی بانوان کشور، اظهار داشت: دانشگاه الزهرا از یک جایگاه خاصی در وزارت علوم برخوردار است و به نظرم باید تلاش بیشتری صورت پذیرد تا این مرکز آموزشی به جایگاه واقعی و شایسته‌اش برسد.
 
وی بیان کرد: جوانان باید قدردان زحمات استادان خود باشند و این سرمایه یک شبه به بار نمی‌نشیند و به نظر من دانشگاه الزهرا افتخار آموزش عالی محسوب می‌شود و این مجموعه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های تک جنسیتی در وزارت علوم است.
 
نیاسر ادامه داد: ۴۷ درصد دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۹۰ هزار نفر در مراکز آموزشی تک جنسیتی مشغول به تحصیل هستند و از این رقم حدود ۱۲ هزار نفر در دانشگاه الزهرا مشغول به تحصیل هستند و این مرکز آموزشی باید نقش محوری را ایفا کند.
 
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ۲۳ مرکز تک جنسیتی در کل کشور وجود دارد، افزود: استادان خانم ۲۵ درصد اعضای هیئت علمی سراسر کشور را تشکیل می‌دهند و ما از سال ۹۲ زمینه حضور آن‌ها را در دانشگاه‌ها بیشتر کرده‌ایم و در حال حاضر ۹۰ هزار نفر از دانشجویان دختر در مراکز تک جنسیتی مشغول به تحصیل هستند.
 
وی تاکید کرد: دانشگاه طی سال‌های قبل از رشد بی رویه برخوردار بوده که باید این وضعیت را کنترل کنیم تا کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها افزایش یابد.
 
نیاسر بیان کرد: در سال ۸۴ جمعیت دانشجویی ۲ هزار و ۲۰۰ نفر بود که این رقم در سال ۹۲ به ۴ میلیون نفر رسیده و مراکز آموزش عالی دولتی از  ۶۴ مورد در سال ۸۴  به ۱۴۰ مورد در سال ۹۲ افزایش پیدا کرده است.
 
وی ادامه داد: مراکز آموزشی غیر دولتی در سال ۸۴، ۷۵ مورد بود که در سال ۹۲ به ۳۵۰ مورد رسیده و ما در سال ۸۴، ۹۲۰ مرکز آموزشی در کشور داشتیم که تعداد آن در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز رسیده است.
 
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در برخی رشته‌ها تعداد فارغ التحصیلان زیاد است، افزود: بعد از روسیه و آمریکا از نظر فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان رتبه سوم را دارد که استاندارد نبودن آموزش‌ها می‌تواند علت اصلی رشد غیر کارشناسانه باشد.
 
شریعتی تاکید کرد: زیر ساخت‌های آموزشی باید اصلاح شود تا بسیاری از مشکلات حل شده و کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کشور افزایش پیدا کند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه ظرف مدت ۸ سال ۱۹۴ مجوز مرکز آموزش عالی در کشور اعطا شده که یکی از اقدامات مهم وزارت علوم کنترل مجوزهاست به طوری که از سال ۹۲ تا به الان تعداد مجوزهای صادر شده از انگشت‌های دست کمتر است.
 
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: یکی از نقاط ضعف در آموزش عالی ماموریت گرا نبودن مراکز آموزشی است که باید هر چه سریعتر اصلاح شود، زیرا به نظرم یک مرکز آموزشی نباید خارج از ماموریت و هدفش دانشجو جذب کند.
 
شریعتی در خصوص علت وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: کاهش جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی بی توجهی به استانداردهای آموزشی و ظرفیت بیش از حد دانشجو سبب ایجاد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها شده است که چاره آن بازگشت به ماموریت دانشگاه‌های سراسر کشور است.
 
وی افزود: طرح آمایش آموزش عالی در گذشته هیچ گام جدی برای ان برداشته نشده بود که خوشبختانه در این دوره کارهای کارشناسی‌اش در سال ۹۳ انجام و در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی فرهنگی رسیده که یکی از اهداف آن منطقه بندی آموزش عالی کشور است.
 
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: مدیریت منطقه‌ای در راستای تفویض اختیار به مناطق آموزش عالی سپرده شده و برخی از سیاست‌ها به طور کامل به دانشگاه‌ها داده شده است.
 
شریعتی متذکر شد: نبود هم افزایی بین مراکز آموزش عالی و یک پارچه نبودن نظام آموزش مهارتی و ظرف توجه به آن سبب بروز مشکلاتی در آموزش عالی شده و طرح ساماندهی مراکز آموزشی در راستای توجه به ابزار‌ها و کیفی سازی آموزش و همچنین اشتغال زایی انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: آموزش عالی کشور ۳۰ درصد اشتغال را می‌تواند حل کند و ما با یک برنامه هدفمند می‌توانیم رابطه اشتغال و تحصیل را بهبود بخشیم.
 
وی ادامه داد: ۶.۴ درصد رشته محل‌های دانشگاه غیر انتفاعی و ۹۵ درصد دانشگاه‌های وابسته به سازمان‌های اجرایی و ۲۷ درصد رشته‌های محل‌های دانشگاه پیام نور در این دوره جمع شده است و به نظر دانشگاه آزاد باید در زمینه ارتقای کیفی آموزشی خود تلاش بیشتری کند.
 
شریعتی متذکر شد: ۷۱ دوره میان رشته‌ای در آموزش عالی تعریف شده است و بر طبق برنامه ششم باید تعداد دانشجویان خارجی ۸ برابر رقم فعلی برسد و یکی از سیاست‌های ما توسعه آموزش عالی در بخش غیر دولتی است.
 
وی ادامه داد: در یک برهه‌ای رشته پزشکی و غیر پزشکی از هم جدا بوده و این مساله باعث تفکیک نیرو‌ها از یکدیگر می‌شود و به نظرم باید نگرش جزیره‌ای از آموزش عالی حذف شود.
 
شریعتی ادامه داد: جذب دانشجوی خارجی ۲۳ درصد و افزایش فرصت‌های تحقیقاتی ۴۰ درصد و همچنین اعضای هیئت علمی زن ۱۲ درصد در این دوره افزایش پیدا کرده است و وام ویژه دکتری امسال با ارتقای بالغ بر ۱۱۰ میلیون تومان به دانشجویان این مقطع اهدا شده است.
 
شریعتی نیاسر تاکید کرد: خلاء آموزشی در آموزش عالی احساس می‌شود و فرهنگ آموزش و تحول نیازمند انسان‌های جسور و ریسک پذیر است تا گام‌های بلندی بردارند.
 
وی ادامه داد: ارتباط آموزش و پژوهش می‌تواند فناوری ایجاد کند و تفکیک این دو سبب بروز دانش افزایی می‌شود.
 
شریعتی نیاسر ادامه داد: رتبه دانشجویان کشور در‌ای اس سی در حال حاضر ۱۷ است و تعداد دانشمندان یک درصد از ۸ دهم درصد سال ۹۲ به ۲. ۲ درصد در سال ۹۵ و مراکز کار آفرینی به ۱۳۰ مرکز و تعداد شاغلان در پارک‌های علم و فناوری در سال ۹۵ به ۳۲ هزار نفر رسیده است.
 
وی گفت: صادرات محصولات دانش بنیان از ۱۴ و ۱ میلیارد دلار به بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده است.
 
لزوم ارزشیابی یکپارچه‌ای در صدر دانشگاه‌های کشور
در ادامه مراسم ملانظری سرپرست دانشگاه الزهرا اظهار داشت: یک پارچه سازی یکی از اهداف و اولویت اصلی این دانشگاه است و لذا ارزشیابی یک پارچه و ساماندهی از جمله اقدامات مهم در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش در این دانشگاه محسوب می‌شود.
 
وی گفت: برنامه ریزی سبب گسترش علم و فناوری می‌شود و زمینه‌های لازم برای ارتباط علم و برنامه ریزی با دیگر کشور‌ها باید صورت بگیرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار