ساری،

برنامه ریزی خانواده ها برای کنترل فرزندان

خانواده به عنوان یکی از مکانیسم ‌های اساسی جامعه‌ پذیری و انتقال ارزش ها و نگرش های جامعه به نسل های جدید و جوان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، فاطمه ابراهیمی شهابی کارشناس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران گفت: نهاد خانواده به عنوان یکی از مکانیسم ‌های اساسی جامعه‌ پذیری و انتقال ارزش ها و نگرش های جامعه به نسل های جدید و جوان همواره مورد تاکید بوده است ، در این حوزه خانواده عامل پیوند دهنده نسل های متفاوت به یکدیگر معرفی شده‌ است.

وی افزود: دوستی های خیابانی و آشنا شدن دختران و پسران به دور از چشم والدین یکی از معضلات اجتماعی است اما مسئله ای که در اینجا می تواند مطرح باشد.

ابراهیمی شهابی گفت: مقصود از دوستی های دختر و پسر رابطه ای نسبتا صمیمانه و گرم و پنهانی که از طریق دیدارهای مخفیانه و رد و بدل کردن هدیه یا برقرار ساختن ارتباط تلفنی بین دختر و پسر ایجاد می شود، اما گسترش چنین روابطی تاثیر منفی در کانون های خانوادگی دارد پایه های خانواده سالم که هسته ای از تشکیلات اجتماع است را متزلزل کرده است متاسفانه پدیده معاشرت و دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج در بین جوانان، یک‌ واقعیت اجتماعی نوظهور است.

وی افزود: به نظر می ‌رسد در حوزه روابط بین دختر و پسر در جامعه به خصوص در بین جوانان، تغییرات نگرشی و ارزشی‌ رخ داده یا در حال شکل ‌گیری است و جوانان جهت ‌گیری نگرشی و ارزشی‌ متفاوتی به نسبت بزرگسالان و خانواده‌های خود دارند که این امر گویای شکاف ‌نسلی است.

کارشناس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران گفت: دختران و پسرانی که به طریق غیر مشروع با فردی از جنس مخالف، رابطه دوستانه برقرار می ‌کنند، ممکن است از جهات مختلف، آسیب ببینند.

ابراهیمی افزود: برقراری پیوند روحی و عاطفی عمیق بین والدین و فرزندان از اهمیتی خاص برخوردار است و این پیوند سبب می ‌شود که بسیاری از نیازهای روحی و عاطفی فرزندان در محیط خانواده برآورده شود و آنان دچار کمبودهای عاطفی نگردند.

وی گفت: خانواده ها بايد بستری فراهم كنند تا دختر خانم ها به راحتی مسائل خود را با آنها در جريان بگذارند تا نيازهای عاطفی شان برطرف شد افرادی که از چنین روابط روحی سالمی در محیط خانه محروم هستند، دچار كمبود محبت و عاطفه شده و برای جبران کمبودهایشان به سوی دوستی با جنس مخالف برای تامین نیاز به محبت شان پیش می روند.

کارشناس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران افزود: البته گرایش به این نوع دوستی‌ ها در دختران بیشتر از پسرها است و حمايت عاطفی و روانی مناسب از فرد از سوی خانواده به خصوص در مقابله با مسائل و مشكلات، تقويت باورهای دين مداری و اخلاقی در فرد و نهادينه كردن رفتارهای سالم از طريق آن، حل و فصل مسائل و اختلافات خانوادگی در سريعترين زمان ممكن و پرهيز از گسترده و طولانی شدن آن به دليل اثرات مخرب و آسيب ‌زايی كه اين تنش‌ها بر رفتار فرد دارند و ارائه آموزش ‌های مدام و مستمر به خانواده‌ها در خصوص كنترل خشم و عدم تبعيض بين فرزندان و پيگيری اصول و شيوه‌های سالم تربيتی می تواند از جمله عوامل پیشگیری از بروز مشکلاتی از این نوع باشد.

انتهای پیام/ م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار