چمران در همایش روز ملی شوراها مطرح کرد؛

مسئولان با لایحه مدیریت یکپارچه شهری موافقت نکردند/ وزیران نمی خواهند امپراطوریشان کوچک شود

رئیس شورای عالی استان ها گفت: سال‌ها است که لایحه یکپارچه مدیریت شهری در کمیسیون ۶ گانه دولت به تصویب رسیده اما هنوز اجرایی و ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی چمران رئیس شورای عالی استان ها در همایش روز ملی شوراها که امروز در برج میلاد تهران برگزار شد؛ با بیان اینکه قانون شوراها در سال ۱۳۶۱ تدوین و در مجلس به تصویب رسید، اظهار داشت: در سال ۱۳۷۵ که تصمیم گرفته شد قانون شوراها اجرایی شود آن را اصلاح کردند.

وی افزود: این قانون در سال ۷۸ به اجرا در آمد اما مجددا در سال ۸۲، ۸۴ و سال ۹۵ این قانون در مجلس شورای اسلامی با تغییر و تحولاتی همراه شد.

رئیس شورای عالی استان ها به فعالیت شوراها در طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت علی رغم تمامی سختی‌ها و مشکلاتی که برای شوراها وجود داشت اقدامات خوبی در سطح شهرها و روستاها صورت گرفته، اگرچه هنوز مسائل و مشکلاتی داریم که در مجلس شورای اسلامی باید به آن رسیدگی شود.

چمران با بیان اینکه پس از فعالیت نخستین دوره شوراها، شرایط برای فعالیت شورای عالی استان‌ها فراهم نشد، تصریح کرد: این مجموعه با وقفه‌ای فعالیت خود را نسبت به سایر نهادهای نظام آغاز کرد؛ به گونه ای که این امر موجب عقب‌ماندگی و عدم توجه به قوانین شوراها شد که همچنان هم ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه در اصل ۱۰۰ تا ۱۰۷ قانون اساسی، موارد ارزشمندی در خصوص شوراها گفته شده است، گفت: آنچه که امروزه در فعالیت شوراها وجود دارد، با آنچه که در قانون اساسی تدوین  شده تفاوت بسیار دارد.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی فعالیت شوراها برای شهرداری شکل گرفته است، تاکید کرد: در سال‌های گذشته ما به این موضوع انتقاد داشتیم اما هنوز راهکار مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.

چمران با تاکید بر اینکه در دنیای کنونی آنچه که مردم به نمایندگان خود واگذار کرده اند، بهتر اجرا شده است، گفت: در واقع مردم در رفع معضلات بهتر عمل کرده‌اند و بر همین اساس دنیای غرب روی این موضوع پافشاری بسیاری کرده و امروزه مسائل شهری و محلی را به مردم سپرده است.

رئیس شورای عالی استان ها  یادآور شد: علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته از سوی شوراها، انتظار می‌رود که سایر بخش‌ها و نهادها از جمله دولت‌ها و نمایندگان مجلس تعامل بهتری را با شوراها در بحث قوانین و تصویب لوایح و طرح‌ها داشته باشند، چراکه این امر بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته شوراهای شهرها و روستاها بار بزرگی از دوش دولت و به ویژه وزارت کشور برداشته اند، گفت: باید از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تر استفاده کرد.

رئیس شورای عالی استان ها به لایحه مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم که این لایحه هر چه زودتر به تصویب برسد، چراکه این لایحه بسیاری از مشکلات را می‌تواند حل کند.

چمران ادامه داد: امروزه شهرداری‌ها از لحاظ درآمدهای پایدار با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع حتی در شهرهای کوچک هم وجود دارد، به گونه ای که شهرداری‌ها برای پیگیری پروژه‌های خود، به پیمانکاران بدهی های زیادی دارند.

وی با اشاره به فعالیت شوراها، تصریح کرد: این مجموعه به یکی از ارکان اداره امور کشور تبدیل شده‌، به گونه ای که برای شهر تهران به ۲۱ عضو نیاز است اما حدود 3 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه تعدادی از جوانان تحصیلکرده کشور اصرار دارند که به شورای شهرها ورود کنند، گفت: بدون شک آن‌ها به دنبال آن هستند که بتوانند خدمات قابل توجهی را به مردم ارایه کنند که خود جای تقدیر دارد.

چمران با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری نیازمند افراد متخصص و کارآمد هستیم، تاکید کرد: کسانی که در شوراها حضور پیدا می‌کنند، باید از مسائل سیاسی و حزبی به دور باشند، چرا که اگر شوراها با مسائل سیاسی آمیخته شوند بدون شک به انحلال کشیده می‌شوند.

وی اضافه کرد: کار شوراها بسیار تخصصی است و وابستگی سیاسی، به آن لطمه وارد می کند، به همین دلیل باید بر اساس تخصص‌های لازم در مدیریت شهری، افراد را انتخاب کنیم تا به شورای شهر ورود پیدا کنند.

رئیس شورای عالی استان ها در ادامه به بررسی لایحه مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: امیدواریم این لایحه هر چه زودتر از مجموعه دولت به مجلس ارسال شود تا در آینده شرایط بهتری در شهرها ایجاد شود.

چمران با بیان اینکه طرح های زیادی تاکنون به مجلس تقدیم شده است، تاکید کرد: در دوره فعلی حداقل ۱۵ مورد طرح به مجلس ارسال شده که از جمله آن‌ها می‌توان به درآمدهای پایدار شهرداری‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به کاهش منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها یادآور شد: در تهران حداقل ۲ هزار میلیارد تومان از بودجه سالانه شهرداری تهران کم شده است.

رئیس شورای عالی استان ها گفت: با همه تلاش های خود نتوانستیم در این زمینه اقدام مؤثری انجام دهیم.

چمران اضافه کرد: در خصوص برخی مباحث در تلاش بودیم که به شهرداری ها واگذار شوند اما دوستان وزیر نمی خواهند که امپراطوریشان کوچک شود.

وی گفت: اعضای شوراها نباید حتی یک اشتباه بکنند، چراکه به مردم قول دادیم تخلف نکنیم تا از اعتماد آن‌ها سوء استفاده نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار