در گفتگوی 18:30 مطرح شد؛

بررسی دلایل افزایش قیمت مرغ/پای دلالان به بازار جوجه یک روزه هم باز شد

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت:سهم واسطه‌گری در بازار جوجه یک‌روزه بسیار مشهود است ودر نتیجه محصول با قیمت بالاتر وارد بازار می شود.

بررسی دلایل افزایش قیمت مرغ/پای دلالان به بازار جوجه یک روزه هم باز شدبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر اظهار داشت: قیمت جوجه یک روزه از آبان ماه سال گذشته نسبت به 8 ماه قبل از آن، افزایش یافت و در سه ماهه منتهی به پایان سال نیز در مقایسه با دوره قبل رشد شدیدی تجربه کرد.
 
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نمی‌تواند با گران‌فروشان جوجه یک روزه برخورد کند و تولیدکنندگان تنها متضرر بازار گوشت مرغ هستند که محصول‌ را به صورت یارانه ای از جیب خود به مصرف کنندگان می فروشند.

وی گفت: طبق نرخ های اعلام شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت جوجه یک روزه باید نهایتا قطعه ای ۱۷۰۰ تومان باشد در حالیکه امروز جوجه یک روزه به صورت میانگین به نرخ ۲۳۰۰ تومان به دست مرغداران می رسد که ناشی از تقاضای زیاد برای جوجه یک روزه از سوی تولیدکنندگان است.

یوسفی افزود:تولیدکنندگان و عرضه کنندگان جوجه یک روزه از راهکارهای مختلف محصول خود را با هر قیمتی که بخواهند به مرغداران می فروشند و یا فاکتوری ارائه نمی کنند و یا حتی اگر نیاز باشد، فاکتورسازی می کنند و در این میان تنها مرغداران هستند که با قیمت بالا جوجه یک روزه را خریداری می‌کنند، اما گوشت مرغ خود را نمی توانند با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

بر اساس این گزارش غلامعلی فارغی دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در ادامه برنامه تصریح کرد: در سال 91 ، 93 و 94 جوجه زیر قیمت تمام شده، فروخته شد و تولید کنندگان دچار ضرر و زیان شدند و مصرف کنندگان به قیمت غیر واقعی عادت کردند. 

وی افزود:در سال 94 بالاخره دولت بر اساس تولید برنامه ریزی کرد و قیمت مرغ به واقعیت نزدیک تر شد.
 
وی با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا نقش مهمی در تعیین قیمت دارد ادامه داد:ایام عید و ماه رمضان تقاضا و به تبع آن قیمت ها افزایش پیدا می یابد که امسال هم این دو مناسبت بسیار به هم نزدیک است.
 
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌ روزه گفت: افزایش قیمت جوجه یک روزه بر قیمت تمام شده مرغ در مرغداری‌ها، تاثیر دارد و با توجه به قیمت پایین تخم‌مرغ، تبدیل آن به جوجه یک‌روزه برای شرکت‌های تولیدکننده هزینه دارد.
 
فارغی گفت :در بازار جوجه یک‌روزه با پدیده دلالی و واسطه‌گری هم مواجه هستیم و سهم واسطه‌گری در افزایش قیمت جوجه یک‌روزه در بازار بسیار مشهود است زیرا مرغدار نیاز به نقدینگی دارد و به علت فقدان نقدینگی، واسطه جوجه را خریداری می کند و روی قیمت کالا می کشد و با قیمت بالاتر وارد بازار می کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه تاکید کرد: اکنون توزیع 30% جوجه به دست اتحادیه سپرده شده است و اگر در این امر موفق شوند، مسئولیت مابقی را هم به آنها واگذار می کنیم و پیشنهاد می کنیم اتحادیه ها حواله جوجه را صادر و کنترل کنند. 
 
بر اساس این گزارش داود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت در ارتباطی تلفنی گفت: در صورتی که قیمت ها غیر واقعی باشد، دولت در موضوع مداخله می کند.
 
وی افزود: این مسئله افزایش قیمت مرغ در کارگروه تنظیم بازار مطرح شده است، سازمان حمایت از مصرف کننده نیز به این موضوع ورود کرد و قرار بر این شد که اسناد و مدارکی مبنی بر غیرمتعارف بودن قیمت ها به سازمان ارائه کنند.

موسوی گفت: در ادامه پیگیری ها هم قرار شد کلیه سازمان های مرتبط با تولید و مصرف روی قیمت 1750 تومانی جوجه یک روزه توافق کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۵۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
هر معضلی که در وضعیت اقتصادی این کشور دیده میشود کار دلالان است.
Germany
مرغدار
۱۱:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام.
متاسفانه سالهاي سال هست که دلالان بازار مرغ، جوجه يکروزه، نهادهاي هاي مرتبط با مرغداري و صنعت پرورش طيور و حتي داروهاي مصرفي صنعت پرورش طيور را دست خودشون گرفته و به راحتي درآمدهاي کلاني را به جيب مي زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
دلالان كه بازار را آشفته مي كنند
Iran (Islamic Republic of)
Mahmood
۲۲:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
دستگاه هایی که حتی توان نظارت ندارند چه برسد به کاهش قیمت .قدرت دلالان بیشتر است
آخرین اخبار