هاشمی طبا در گفت و گوی تلویزیونی:

متوسط سن کابینه ام 40 سال است/ از اقوامم در کابینه استفاده نمی کنم / ضرورت اتکا به داخل برای پیشبرد کار ملت

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: متوسط سن کابینه ام 40 سال و حداکثر آن 50 سال است.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛   سید مصطفی هاشمی طبا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی ضبط شده که در شبکه خبر پخش شد در پاسخ به سوالی مبنی براینکه از روی کابینه می توان مسیر و اهداف دولت را تشخیص داد و وزن آن را سنجید آیا شما می توانید اسامی اطراف کابینه تان را اعلام کنید اظهار داشت: برآوردی از افراد قابل اعتماد دارم بعضی از آنان سابقه حضور در وزارت و یا معاونت وزیر را دارند اما تا زمانی که این قطعی شود و احساس در من به وجود بیاید که باید انتخاب کنم راه درازی است بنابراین از این که بخواهم اسم کسی را ببرم معذورم. چنانچه بعضی افراد به دلیل سن شان و یا اینکه در معرض افکار عمومی نبوده اند ممکن است شناخته شده نباشند و معذورم از اینکه اسامی را اعلام کنم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه قدر در کابینه تان به جوانان میدان می دهید و متوسط سنی کابینه شما چه قدر است گفت: بنده خودم در 33 سالگی وزیر شدم وطبیعتا باید به این مسئله وفادار باشم که جوانان توانایی دارند و به نظرم خودم در 33 سالگی توانستم وزیر خوبی باشم؛ بنده افرادی را انتخاب می کنم که علاوه بر جوانی خاصیت مشورت با بزرگترها را داشته باشند. به اعتقادم کابینه متوسط 40 سال و حداکثر 50 سال برای این کار مناسب است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اگر کسی از میان آشنایتان صلاحیت حضور در کابینه را داشته باشد آیا شما از وی در این زمینه استفاده می کنید یا خیر تصریح کرد: این افراد دو بخشند یکی بستگان نزدیکند که مطلقا از این افراد استفاده نمی کنم چرا که وجود فردی که با انسان قرابت نسبی دارد موجب می شود دیگران حس کنند که تبعیضی قائل شده ایم. در حالی که اگر اعضای کابینه غریبه باشند این احساس وجود ندارد.

وی ادامه داد: سابقه کار من نشان می دهد که در طول عمر کاریم هیچ وقت از بستگانم استفاده نکرده ام اما ممکن است آشناهای کاری داشته باشیم طبیعتا از آنان استفاده می کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه یکی از هنرهای رئیس جمهور ایجاد توازن میان قوا و دستگاه های مختلف است برخی روسای جمهور در این زمینه موفق عمل نکرده اند  فکر می کنید یک رئیس جمهور چگونه می تواند تمام بخش های حاکمیتی را در چارچوب نظام برای تحقق وعده هایش به کار گیرد تصریح کرد: این مسئله به کاراکتر انسان و قدرت تعاملش بستگی دارد و این که چه قدر بتواند مسائل را در خود حل کند طبیعتا صافی و زلالیت شخصیتی در این زمینه مهم است اما معنیش این نیست که در تمام موارد این اتفاق خواهد افتاد در بعضی موارد آدم ها در مواضع خودشان هستند و بعضی مواقع ممکن است مسائل لاینحل بماند در خودم قدرت تعامل با افراد نرمش و استدلال را می بینم اما در بعضی وقت ها امکان تعامل خوب وجود ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر شما به عنوان رئیس جمهور با روسای دیگر قوا اختلاف پیدا کنید چگونه آن را حل می کنید آیا آن را به درون جامعه نمی کشانید گفت: مسائلی که میان روسای قوا مطرح می شود قابل تفهیم به جامعه نیست و ممکن است از آن سواستفاده های زیادی صورت بگیرد ما در کشورمان فصل الخطاب هم داریم می توانیم به رهبری متوسل شویم و حرف ایشان را به عنوان فصل الخطاب بپذیریم.

هاشمی طبا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب حفظ روحیه انقلابی گری را به ویژه برای مسئولان مهم خواندند برمبنای شاخصه های رهبری فکر می کنید چه قدر از روحیه انقلابی گری برخوردار هستید گفت: روحیه انقلابی گری امری نسبی است کسی نمی تواند در مورد خودش قضاوت کند اما در حدودی که در توانم بوده و در کارهایم نشان داده ام سعی کردم خودم را به ارزش های انقلابی تطبیق بدهم و تا جایی که توانسته ام سعی کردم در حصار محدودیت کج قرار نگیرم ما با ارزش های انقلاب بزرگ شدیم و سعی کردیم خودمان را تطبیق بدهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اما انقلابی بودن به این معنا نیست که همیشه آدم حرف های تند و هیجانی بزند بلکه باید ببیند روال هدایت جامعه چگونه است و خودش را با آن تطبیق بدهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه فکر می کنید بیشتر کارایی یک رئیس جمهور به میزان توان مدیریتی او برمی گردد یا به میزان اختیاراتی که قانون اساسی به وی داده یا به میزان پای بندی او به اهداف انقلاب، امام و رهبری اظهار داشت: تفکیک در این مورد ممکن نیست اگر کسی مدیر و اداره کننده نباشد قادر به اداره کار نیست و اگر توان این را داشته باشد که مدیریت کند و به نوعی کیش شخصیتی داشته باشد قادر به اداره امور نیست بنابراین با حفظ مواضع انقلابی و رهنمودهای امام و رهبری طبیعتا از ظرفیت های قانونی می توان به نفع مطلوب برخوردار شود. ظرفیت های قانونی در بعضی جاها برای ریس جمهور محدودیت دارد اما به نظر محدوده اختیارات رئیس جمهور در حد کافی و خوبی است  و در صورت داشتن شرایط مدیریتی می تواند این کار را به خوبی اداره کند. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه قدر توان کار با منتقدان خود را خواهید داشت آیا منتقدان به عنوان عضوی از کابینه شما و یا حداقل به عنوان مشاور استفاده خواهند شد یا خیر گفت: فکر می کنم آدم باید حتی اگر شده پولی هم بپردازد تا منتقد هم پیدا کند اطلاعاتی که در کار به انسان می رسد معمولا توسط همکاران فیلتر شده است و اگر مطبوعات و منتقدان نباشند انسان در اطلاعاتی محصور می شود که به صورت کانالیزه به وی منتقل می شود. 

وی بیان داشت: البته ارج دادن به منتقدان به این معنا نیست که هر نقدی درست است و می توان از صحبت های منتقدین نکات قابل توجهی به دست آورد بنابراین بدون نقد انسان حتما منحرف می شود.

هاشمی طبا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حاشیه ها به هر دلیلی مردم را ناراحت می کند به سهم خودتان قول می دهید که در هر شرایطی کاری نکنید که حاشیه سازی شود اظهار داشت: از یک انسان عادی شروع می کنم اگر وی دچار حاشیه بشود آیا می تواند زندگی کند رئیس جمهور وظیفه دارد تا در حد نهایت حاشیه ها را آرام کند اگر جایی خلاف نظرش مطالبی به وجود آمد که موجب حاشیه سازی شود باید آن را مدیریت کند و از کنارش بگذرد. 

وی افزود: به نظرم هیچ کس در هر سمت و هر جایی هر چند که ممکن است مطابق میل انسان رفتار نکنند و بعضی از حقوق انسان ضایع شود اما باز هم ایجاد حاشیه بسیار نامطلوب است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مطابق قانون مسئولان و وزرا موظفند دارایی های خود را انجام کنند آیا شما وزیرانتان این کار را انجام می دهید گفت: بنده زمانی که وزیر و معاون وزیر بودم دارایی هایم را اعلام کردم اگر کسی ریگی به کفش نداشته باشد به راحتی می تواند این کار را انجام دهد بله ما خیلی ساده و راحت میزان دارایی هایمان را اعلام می کنیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مقام معظم رهبری در عید مبعث از نامزدهای انتخابات خواستند برای پیشرفت کشور و گشودن گره ها نگاه به بیرون از مرزها نداشته باشند و به توانایی های داخل تکیه کنند شما از دوربین شبکه خبر این قول را به مردم بدهید گفت: هیچ ملتی بدون اتکا به نفت و توسل به نیروهای درونی خودش قادر به رشد و تعالی نیست اما این نباید استنباط شود که ارتباط با خارج از کشور قطع شود. تلویحا ما استنباطمان از فرمایشات ایشان این است که امیدی به کمک نیروهای خارج و مقامات دولت های خارج برای کمک به خودمان نداشته باشیم که این بسیار منطقی است اما از نظر کارشناسی کسب اطلاعات دانش فنی می توانیم با اطلاعات کشورهای دیگر زندگی کنیم. بیانات رهبری هم در زمان های مختلف چنین بوده است بنابراین حرف ایشان که بسیار درست است باید مورد توجه همه قرار گیرد و اتکای به نیروی داخلی برای پیشبرد کار ملت باید صورت بگیرد.



هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که اولویت شما در حوزه سیاست خارجی و ارتباط با کشورها چه خواهد بود گفت: اینکه ما کشورها را اولویت بندی کرده و منطقه را در اولویت قرار دهیم یک امر مکانیکی است.ارتباطات ما در حقیقت باید بر اساس منافع کشور با حفظ و رعایت منافع سایر کشورها باشد و نمی‌شود در این زمینه به صورت یکطرفه قضاوت کرد که از یک ارتباط منافعی ببریم که احتمالا به ضرر کشور دیگری است.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری ادامه داد: البته کشورهای همسایه ما بسیار مهم هستند و طبیعی است که همیشه آنها کشورهایی هستند که می‌توانند تاثیر متقابلی بر کشور ما بگذارند بنابراین تلاش برای ایجاد روابط با همسایگانمان بسیار مهم و اساسی است اما این را نیز نباید فراموش کرد که دولتهایی در همسایگی ما وجود دارند که ماجراجویی می‌کنند و به دنبال نیات خاصی باشند، دولتها گذران هستند . ما در بسیاری از مواقع می‌توانیم با تدبیر واحترام نسبت به برخی دولتهایی که احیانا ماجراجویی می‌کنند برخورد داشته باشیم اما زمانی که یکی از همسایگان و یا کس دیگری قصد تعرض داشته باشد همانگونه که در تاریخ دفاع مقدس وجود دارد پاسخ مقتضی را از ملت ایران دریافت خواهد کرد.

وی افزود: کشورهای دیگری نیز وجود دارند به غیر ازهمسایگانمان که ما می‌توانیم با آنها روابط بسیار خوبی در زمینه فرهنگی ، تجاری و سایر موارد داشته باشیم، البته ما باید همیشه منافع خود را در درجه اول با رعایت منافع سایر کشورها به گونه‌ای‌ که یک ارتباط برد برد ایجاد شود ببینیم. طبیعی است که برخی کشورها که از ما فاصله دارند و مشکلات زیادی دارند و یا کشورهایی که در همسایگی ما هستند و اما تاثیری در زندگی مردم ما ندارند به طور طبیعی به فراموشی سپرده خواهند شد اما فکر می‌کنم اگر سیاستی داشته باشیم مانند سیاست امروز وزارت خارجه می‌توانیم روابط متقابل خوبی با کشورهایی که مورد شناسایی ما قرار گرفته‌اند داشته باشیم البته باید سعی نماییم که این رفتار مناسب مورد سوء استفاده آنها قرار نگیرد.

هاشمی‌طبا درباره اینکه جهت حمایت از محور مقاومت چه راهبردی خواهد داشت اذعان کرد: اصل مقاومت باید یک اصل اساسی در زندگی همه مردم و کشور ما باشد، طبیعی است که در هر زمینه‌ای چه مسائل کوچک و چه مسائل بزرگ مانند حمایت از مقاومت باید مورد تاکید هر ملتی باشد یعنی اینکه انسان در  برابر کجی‌ها و ناراستی‌ها مقاومت نماید حال ممکن است این مقاومت جنبه سیاسی یا اجتماعی و کشوری داشته باشد بنابراین این مقاومت باید از هر لحاظ مورد حمایت قرار گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری تصریح کرد: در حقیقت کشورهایی که مقاومت را پیشه خود قرار نداده‌اند در دامن استبداد و استکبار قرار گرفته‌اند، این هم نیست که اگر کسی مقاومت نکند زندگی او خوب می‌شود و این بر عکس است. شما مسئله فلسطین را بنگرید اگر در همان ابتدای سال 48 از سوی مردم فلسطین مقاومت صورت گرفته بود دیگر تبعات بعدی نداشت، اگر مقاومت در برابر زورگویی و استکبار وجود نداشته باشد طبیعی است که به سمت اضمحلال پیش می‌رود حال این اضمحلال ممکن است فرهنگی یا سیاسی یا اجتماعی باشد بنابراین اصل مقاومت مهم است اما اینکه راهبردش را بخواهد دولت تعیین کنددرست نیست چرا که باید مجموعه‌ای از کشور وشوراهای سیاست گذاری صاحب نظر تعیین کننده آن باشند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا بخواهد به هر دلیل تحریمهای جدید اعمال کند اقدام شما چیست گفت: طبیعی است که اگر تحریم جدیدی علیه ایران وضع شود جدای از تحریمهای قدیمی است ممکن است علاوه بر آن باشد . ما باید هر چه بیشتر در آن خود را تقویت کنیم.

هاشمی‌طبا افزود: متاسفانه در مقاطعی که کشورمان مورد تحریم قرار گرفت شاهد بودیم که بعضا با همین کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند مبادله کالا داشت و حتی کالای آنها را گرانتر از قبل از مبادی دیگر می‌خریدیم،‌این که معنی‌اش مقاومت و مقابله نیست. مقابله یعنی ما در برابر تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد می‌شود مقابله به مثل کرده وکارخانه‌های آنها را آباد نکنیم و ثروت خود را به آنان نسپاریم ماباید از دورن تجهیز شویم. مردم ما عادت دارند و توجیه هستند وما باید همه راست‌ها را به آنها بگوییم  واز آنها بخواهیم چگونه زندگی کنند تا تسلیح شوند تا در برابر تحریمها مقابله کنند.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری درباره جمله معروف امام(ره) که فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و هیچ غلطی نمی‌تواند کند گفت: انتخاب امام در زمینه اینکه آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند لغتی اصلح بود یعنی قله و دله، ایشان می‌توانستند جملات متولی بگویند همانگونه که بسیاری ازجوانان کشورمان در این باره جملات سنگینی گفته‌اند اما درک اینها برای مردم کمی مشکل است.

وی ادامه داد: اما حضرت امام (ره) کلمه و جمله‌ای را برگزیدند که جامع و شامل همه صفات رذیله‌ای است که در یک کشور مستکبر می‌تواند وجود داشته باشد پس این انتخاب لغت از سوی ایشان انتخابی شایسته و کامل است.

هاشمی‌طبا درخصوص راهبردش در برابر تهدیدات آمریکا اظهار داشت: این واقعیت دارد کشورهایی که توانمند هستند به خصوص در دنیای امروز که اصل تنازع بقا وجود دارد و در حقیقت شاید برخی  گاهی اوقات مقابله‌ای در این زمینه صورت نگیرد به همان موضوع مقاومت وشخصیت ذاتی افراد یک کشور و کسانی که رهبری در آن کشور را برعهده دارند باز می‌گردد. طبیعتا اگر زورگویی‌هایی وجود دارد باید حداقل پاسخی در حد مقاومت دریافت کنند تا کشورهای زورگو بفهمند این کارها تاثیری ندارد مانند همان زمان‌هایی که ما در برابر زورگویی‌ها ایستاده‌ایم و خسارتهایی دادیم اما شخصیت کشور را حفظ کردیم.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری افزود:‌درست است که بعضی اوقات از لحاظ امکانات به انسان لطمه وارد می‌شود اما شخصیتش حفظ می‌شود و می‌تواند دردنیا سر خود را بالا ببرد بنابراین در برابر هر تهدید و زور گویی ماباید شخصیت خود ر ا حفظ کرده و احساس کنیم ما می‌توانیم باشیم و بهتر باشیم و سر خود را در برابر آنها بالا بگیریم و بدانیم آنها خیلی بزرگ نیستند و اگر ما یکی باشیم آنها هیچ چیزی نیستند.

وی درباره اینکه چه کارهایی برای حفظ قدرت ایران خواهد کرد بیان داشت: من فکر نمی‌کنم این قدرت را  که دشمنان به لحاظ فیزیکی برای ایران قائل شوند که البته ما از لحاظ فیزیکی باید قدرتمند باشیم.  پیام انقلاب اسلامی که عدالت و مردمی بودن است  دل این کشورها را لرزانده است و استکبار جهانی از آن ترس دارد . دیکتارتورها و کسانی که رژیم‌های طایفه‌ای را ایجاد کرده و در اختیار دارند از این پیام در هراسند.

هاشمی‌طبا ادامه داد: همانگونه که گفتم ما باید از لحاظ فیزیکی قدرتمند باشیم و باید این را اولا در اخلاق و ثانیا در فناوری و ثالثا در ارتباطات پیدا کنیم تا آنها احساس کنند که ما ملتی توانا هستیم و ارتباطات خوبی می‌توانیم داشته باشیم بنابراین ما این قدرتمندی را با آن معنای فیزیکی نباید معنا کنیم، قدرتمندی به معنی قدرت نفس و قدرت ملت است و طبیعی است که ما هر چه ممکن است باید در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل دفاعی قدرتمند باشیم.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری در پاسخ به این سوال که نظر شما در باره برجام و نقض آن توسط آن توسط آمریکا چه هست گفت: به نظر من یکی از توفیقات دولت یازدهم به ریاست روحانی و ظریف  امضای معاهده برجام است. خود مذاکرات و نفس امضای این موافقتنامه با قدرتهای بزرگ جهان یک پیروزی است کما اینکه دشمنان ما نمانند صهیونیستها و حتی خود آمریکا به شدت از این امر مکدر شده‌اند .

وی افزود: برخی ‌ها می‌گویند که آمریکا بدعهد است که در جواب آنها باید بگویم مگر آمریکا باید خوش عهد باشد، مگر قرار است اگر کسی خوش عهد نباشد امضای تفاهم‌نامه‌ای با او صورت نگیرد بالاخره در دنیای امروز کسانی که باهم اختلاف دارند گاهی اوقات با هم به یک نقطه سر به سر می‌رسد مانند صلح امام حسن با معاویه. حضرت امام حسن (ع) هم از نظر عقلی و هم از نظر تاریخی و هم از نظر علم امامت برایشان روشن بود که معاویه به عهد و پیمان پایند باشد اما آن پیمان را امضا کردند که معلوم شود رسوا کیست و رسواگر چه کسی است بنابراین اینکه ما با آمریکا عهدنامه امضا کردیم دلیل نقطه نا آگاهی ، نقطه ضعف و ساده لوحی ما نمی‌شود بلکه به نظر من در این مورد جمهوری اسلامی ایران با نهایت کیاست و رهنمودهای رهبری این را امضا کرد.

هاشمی‌طبا تصریح کرد: حال در اجرای این معاهده مانند هر معاهده‌ دیگری طرفین سعی می‌کند آن‌ را به نفع خود تفسیر کنند آمریکا بارها گفته است که تفسیر ما از برجام این است  و خوب عمل کرده‌ایم البته از نظر بنده این حرف صحیح نیست و قطعا هم هم اینگونه است اما نمی‌گوید که ما عهد شکن هستیم می‌گوید که ما از این معاهده برداشت خود را داریم.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: حال موقعی است که رئیس جمهور و یا کنگره آمریکا خود را از برجام بیرون بکشد ،‌این یک معاهده بین‌المللی است که یک طرف خود را بیرون کشیده است اما این دلیل نقض معاهده نمی‌َشود اگر تمام کشورهای مقابل که معاهده را امضا کردند آن را نقض می‌کردند و یا به دلایلی که می‌آورند بگویند ایران معاهده را نقض کرده بحث دیگری است. درباره نقض معاهده اولا در داخل آن پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا در صورت تخلف که نقض معاهده هم تخلفی بزرگ است که نهایتش این است که اگر آمریکا معاهده را نقض کند5   کشور دیگر در برابر او ایستاده‌اند و به نظر من منطقی‌ترین راه در این زمینه این است که ما با آن 5 کشور همراهی کنیم. 

وی در پایان گفت: درباره این سوالاتی که پرسیده شد من نظرات شخصی و نظراتی که حاصل مطالعات بوده و حتما نکاتی در آن است که اگر انشالله در نهایت انتخاب شدم با کارشناسان در میان خواهیم گذاشت و راه و روش درستی را در هر زمینه پیدا خواهیم کرد.


هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که اولویت شما در حوزه سیاست خارجی و ارتباط با کشورها چه خواهد بود گفت: اینکه ما کشورها را اولویت بندی کرده و منطقه را در اولویت قرار دهیم یک امر مکانیکی است.ارتباطات ما در حقیقت باید بر اساس منافع کشور با حفظ و رعایت منافع سایر کشورها باشد و نمی‌شود در این زمینه به صورت یکطرفه قضاوت کرد که از یک ارتباط منافعی ببریم که احتمالا به ضرر کشور دیگری است.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری ادامه داد: البته کشورهای همسایه ما بسیار مهم هستند و طبیعی است که همیشه آنها کشورهایی هستند که می‌توانند تاثیر متقابلی بر کشور ما بگذارند بنابراین تلاش برای ایجاد روابط با همسایگانمان بسیار مهم و اساسی است اما این را نیز نباید فراموش کرد که دولتهایی در همسایگی ما وجود دارند که ماجراجویی می‌کنند و به دنبال نیات خاصی باشند، دولتها گذران هستند . ما در بسیاری از مواقع می‌توانیم با تدبیر واحترام نسبت به برخی دولتهایی که احیانا ماجراجویی می‌کنند برخورد داشته باشیم اما زمانی که یکی از همسایگان و یا کس دیگری قصد تعرض داشته باشد همانگونه که در تاریخ دفاع مقدس وجود دارد پاسخ مقتضی را از ملت ایران دریافت خواهد کرد.

وی افزود: کشورهای دیگری نیز وجود دارند به غیر ازهمسایگانمان که ما می‌توانیم با آنها روابط بسیار خوبی در زمینه فرهنگی ، تجاری و سایر موارد داشته باشیم، البته ما باید همیشه منافع خود را در درجه اول با رعایت منافع سایر کشورها به گونه‌ای‌ که یک ارتباط برد برد ایجاد شود ببینیم. طبیعی است که برخی کشورها که از ما فاصله دارند و مشکلات زیادی دارند و یا کشورهایی که در همسایگی ما هستند و اما تاثیری در زندگی مردم ما ندارند به طور طبیعی به فراموشی سپرده خواهند شد اما فکر می‌کنم اگر سیاستی داشته باشیم مانند سیاست امروز وزارت خارجه می‌توانیم روابط متقابل خوبی با کشورهایی که مورد شناسایی ما قرار گرفته‌اند داشته باشیم البته باید سعی نماییم که این رفتار مناسب مورد سوء استفاده آنها قرار نگیرد.

هاشمی‌طبا درباره اینکه جهت حمایت از محور مقاومت چه راهبردی خواهد داشت اذعان کرد: اصل مقاومت باید یک اصل اساسی در زندگی همه مردم و کشور ما باشد، طبیعی است که در هر زمینه‌ای چه مسائل کوچک و چه مسائل بزرگ مانند حمایت از مقاومت باید مورد تاکید هر ملتی باشد یعنی اینکه انسان در  برابر کجی‌ها و ناراستی‌ها مقاومت نماید حال ممکن است این مقاومت جنبه سیاسی یا اجتماعی و کشوری داشته باشد بنابراین این مقاومت باید از هر لحاظ مورد حمایت قرار گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری تصریح کرد: در حقیقت کشورهایی که مقاومت را پیشه خود قرار نداده‌اند در دامن استبداد و استکبار قرار گرفته‌اند، این هم نیست که اگر کسی مقاومت نکند زندگی او خوب می‌شود و این بر عکس است. شما مسئله فلسطین را بنگرید اگر در همان ابتدای سال 48 از سوی مردم فلسطین مقاومت صورت گرفته بود دیگر تبعات بعدی نداشت، اگر مقاومت در برابر زورگویی و استکبار وجود نداشته باشد طبیعی است که به سمت اضمحلال پیش می‌رود حال این اضمحلال ممکن است فرهنگی یا سیاسی یا اجتماعی باشد بنابراین اصل مقاومت مهم است اما اینکه راهبردش را بخواهد دولت تعیین کنددرست نیست چرا که باید مجموعه‌ای از کشور وشوراهای سیاست گذاری صاحب نظر تعیین کننده آن باشند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا بخواهد به هر دلیل تحریمهای جدید اعمال کند اقدام شما چیست گفت: طبیعی است که اگر تحریم جدیدی علیه ایران وضع شود جدای از تحریمهای قدیمی است ممکن است علاوه بر آن باشد . ما باید هر چه بیشتر در آن خود را تقویت کنیم.

هاشمی‌طبا افزود: متاسفانه در مقاطعی که کشورمان مورد تحریم قرار گرفت شاهد بودیم که بعضا با همین کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند مبادله کالا داشت و حتی کالای آنها را گرانتر از قبل از مبادی دیگر می‌خریدیم،‌این که معنی‌اش مقاومت و مقابله نیست. مقابله یعنی ما در برابر تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد می‌شود مقابله به مثل کرده وکارخانه‌های آنها را آباد نکنیم و ثروت خود را به آنان نسپاریم ماباید از دورن تجهیز شویم. مردم ما عادت دارند و توجیه هستند وما باید همه راست‌ها را به آنها بگوییم  واز آنها بخواهیم چگونه زندگی کنند تا تسلیح شوند تا در برابر تحریمها مقابله کنند.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری درباره جمله معروف امام(ره) که فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و هیچ غلطی نمی‌تواند کند گفت: انتخاب امام در زمینه اینکه آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند لغتی اصلح بود یعنی قله و دله، ایشان می‌توانستند جملات متولی بگویند همانگونه که بسیاری ازجوانان کشورمان در این باره جملات سنگینی گفته‌اند اما درک اینها برای مردم کمی مشکل است.

وی ادامه داد: اما حضرت امام (ره) کلمه و جمله‌ای را برگزیدند که جامع و شامل همه صفات رذیله‌ای است که در یک کشور مستکبر می‌تواند وجود داشته باشد پس این انتخاب لغت از سوی ایشان انتخابی شایسته و کامل است.

هاشمی‌طبا درخصوص راهبردش در برابر تهدیدات آمریکا اظهار داشت: این واقعیت دارد کشورهایی که توانمند هستند به خصوص در دنیای امروز که اصل تنازع بقا وجود دارد و در حقیقت شاید برخی  گاهی اوقات مقابله‌ای در این زمینه صورت نگیرد به همان موضوع مقاومت وشخصیت ذاتی افراد یک کشور و کسانی که رهبری در آن کشور را برعهده دارند باز می‌گردد. طبیعتا اگر زورگویی‌هایی وجود دارد باید حداقل پاسخی در حد مقاومت دریافت کنند تا کشورهای زورگو بفهمند این کارها تاثیری ندارد مانند همان زمان‌هایی که ما در برابر زورگویی‌ها ایستاده‌ایم و خسارتهایی دادیم اما شخصیت کشور را حفظ کردیم.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری افزود:‌درست است که بعضی اوقات از لحاظ امکانات به انسان لطمه وارد می‌شود اما شخصیتش حفظ می‌شود و می‌تواند در نیا سر خود را بالا ببرد بنابراین در برابر هر تهدید و زور گویی ماباید شخصیت خود ر ا حفظ کرده و احساس کنیم ما می‌توانیم باشیم و بهتر باشیم و سر خود را در برابر آنها بالا بگیریم و بدانیم آنها خیلی بزرگ نیستند و اگر ما یکی باشیم آنها هیچ چیزی نیستند.

وی درباره اینکه چه کارهایی برای حفظ قدرت ایران خواهد کرد بیان داشت: من فکر نمی‌کنم این قدرت را  که دشمنان به لحاظ فیزیکی برای ایران قائل شوند که البته ما از لحاظ فیزیکی باید قدرتمند باشیم.  پیام انقلاب اسلامی که عدالت و مردمی بودن است  دل این کشورها را لرزانده است و استکبار جهانی از آن ترس دارد . دیکتارتورها و کسانی که رژیم‌های طایفه‌ای را ایجاد کرده و در اختیار دارند از این پیام در هراسند.

هاشمی‌طبا ادامه داد: همانگونه که گفتم ما باید از لحاظ فیزیکی قدرتمند باشیم و باید این را اولا در اخلاق و ثانیا در فناوری و ثالثا در ارتباطات پیدا کنیم تا آنها احساس کنند که ما ملتی توانا هستیم و ارتباطات خوبی می‌توانیم داشته باشیم بنابراین ما این قدرتمندی را با آن معنای فیزیکی نباید معنا کنیم، قدرتمندی به معنی قدرت نفس و قدرت ملت است و طبیعی است که ما هر چه ممکن است باید در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل دفاعی قدرتمند باشیم.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهموری در پاسخ به این سوال که نظر شما در باره برجام و نقض آن توسط آن توسط آمریکا چه هست گفت: به نظر من یکی از توفیقات دولت یازدهم به ریاست روحانی و ظریف  امضای معاهده برجام است. خود مذاکرات و نفس امضای این موافقتنامه با قدرتهای بزرگ جهان یک پیروزی است کما اینکه دشمنان ما نمانند صهیونیستها و حتی خود آمریکا به شدت از این امر مکدر شده‌اند .
 
وی افزود: برخی ‌ها می‌گویند که آمریکا بدعهد است که در جواب آنها باید بگویم مگر آمریکاباید خوش عهد باشد، مگر قرار است اگر کسی خوش عهد نباشد امضای تفاهم‌نامه‌ای با او صورت نگیرد بالاخره در دنیای امروز کسانی که باهم اختلاف دارند گاهی اوقات با هم به یک نقطه سر به سر می‌رسد مانند صلح امام حسن با معاویه. حضرت امام حسن (ع) هم از نظر عقلی و هم از نظر تاریخی و هم از نظر علم امامت برایشان روشن بود که معاویه به عهد و پیمان پایند باشد اما آن پیمان را امضا کردند که معلوم شود رسوا کیست و رسواگر چه کسی است بنابراین اینکه ما با آمریکا عهدنامه امضا کردیم دلیل نقطه نا آگاهی ، نقطه ضعف و ساده لوحی ما نمی‌شود بلکه به نظر من در این مورد جمهوری اسلامی ایران با نهایت کیاست و رهنمودهای رهبری این را امضا کرد.

هاشمی‌طبا تصریح کرد: حال در اجرای این معاهده مانند هر معاهده‌ دیگری طرفین سعی می‌کند آن‌ را به نفع خود تفسیر کنند آمریکا بارها گفته است که تفسیر ما از برجام این است  و خوب عمل کرده‌ایم البته از نظر بنده این حرف صحیح نیست و قطعا هم هم اینگونه است اما نمی‌گوید که ما عهد شکن هستیم می‌گوید که ما از این معاهده برداشت خود را داریم.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: حال موقعی است که رئیس جمهور و یا کنگره آمریکا خود را از برجام بیرون بکشد ،‌این یک معاهده بین‌المللی است که یک طرف خود را بیرون کشیده است اما این دلیل نقض معاهده نمی‌َشود اگر تمام کشورهای مقابل که معاهده را امضا کردند آن را نقض می‌کردند و یا به دلایلی که می‌آورند بگویند ایران معاهده را نقض کرده بحث دیگری است. درباره نقض معاهده اولا در داخل آن پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا در صورت تخلف که نقض معاهده هم تخلفی بزرگ است که نهایتش این است که اگر آمریکا معاهده را نقض کند5   کشور دیگر در برابر او ایستاده‌اند و به نظر من منطقی‌ترین راه در این زمینه این است که ما با آن 5 کشور همراهی کنیم. 

وی در پایان گفت: درباره این سوالاتی که پرسیده شد من نظرات شخصی و نظراتی که حاصل مطالعات بوده و حتما نکاتی در آن است که اگر انشالله در نهایت انتخاب شدم با کارشناسان در میان خواهیم گذاشت و راه و روش درستی را در هر زمینه پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.