اجرای طرح خزانه داری الکترونیک در یزد

صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با راه اندازی طرح خزانه داری الکترونیک

طرح خزانه داری الکترونیک در یزد با حضور کارشناسان بانک مرکزی و خزانه کل کشور در یزدراه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  سعید نورایمانی رئیس خزانه معین استان و معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزدگفت: کاهش هزینه ها، دقت نظر و سرعت در انجام عملیات مالی، کاهش فرآیند دریافت و پرداخت، شفاف سازی، هوشمند سازی و انضباط مالی از اهداف اجرای طرح خزانه داری الکترونیک است.

نورایمانی افزود: صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختار سنتی خزانه داری، منطقی سازی اندازه دولت، حذف دستگاه های موازی و غیر ضرور و هزینه های زائد برای پرداخت حقوق پرسنل دولت، شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت ها و زمینه های فسادزا در حوزه های مالی از جمله دیگر سیاست هایی است که با اجرای خزانه داری الکترونیک دنبال می شود.

وی اجرای این طرح را یک فرآیند در بخش های مختلف مالی پنجره واحدعنوان کرد و گفت: این فرآیند در حوزه اجرای بودجه باید تخصیص های اولیه مبتنی بر موافقت نامه مبادله شده باشد و روند الکترونیکی کردن آن در کشور توسط سازمان برنامه و بودجه اجرا و عملیاتی خواهد شد.

رئیس خزانه معین استان یزد اضافه کرد: در حوزه پرداخت، خزانه موظف است حساب های خاص به صورت بر خط آنلاین نزد بانک مرکزی ایجاد کند تا تراکنش های مورد نظر از طریق یک کدینگ خاص پرداخت صورت بگیرد و این پرداخت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به گیرنده های نهایی ارسال خواهد شد. 

نورایمانی خاطرنشان کرد: در مراسم امروز فاز نخست این طرح که اتصال سیستم خزانه داری استان یزد به سیستم بنک لت بانک مرکزی است اجرا می شود و بزودی و در فاز بعدی دستگاه های اجرایی استان نیز به این سیستم متصل خواهد شد.

به گفته وی در حوزه مدیریت حساب های بانکی، دریافت و پرداخت های دستگاههای اجرایی بر اساس قوانین موجود می بایست توسط خزانه استان کنترل و نظارت شود.

نورایمانی، کاهش حساب های دولتی را از اهداف این بخش برشمرد و گفت: در این راستا به منظور ساماندهی حساب های بانکی، حدود دو هزار حساب بانکی هم عرض در استان بسته و هفت حساب با عناوین خاص برای دستگاههای اجرایی بازگشایی شده است.

وی یاد آور شد: در حوزه وصول درآمد و دریافت نقدینگی، باید یک حساب واحد درآمدی افتتاح و تمامی درآمد های وصولی از طریق تعریف شناسه پرداخت  به جای حساب رابط درآمدی صورت گیرد.

نورایمانی با بیان اینکه در حوزه بدهی و تعهدات پرداختی باید همه بدهی های دولت شناسایی و اثرات مثبت یا منفی در حوزه فعالیت های مالی مشخص شود گفت: در این بخش سامانه سماد  راه اندازی شده و دستگاههای اجرایی استان به این سستم متصل شده اند.

وی افزود: تمام بدهی ها و مطالبات دولت به صورت آنلاین در اختیار مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های مالی عمومی وزارت اقتصاد قرار می گیرد تا برنامه ریزان اقتصادی بتوانند نسبت به ساماندهی مطالبات بدهی ها اقدامات لازم را انجام دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت اوراق بهادر اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی، صکوک اجاره و اوراق تهاتر باید امکانی فراهم شود که از این ابزار در تامین نقدینگی کوتاه مدت، بلندمدت و تاخیر در پرداخت دولت با اتکاء به بازار سرمایه امکان پذیر باشد.

در این مراسم 3 تن از کارشناسان بانک مرکزی و خزانه کل کشور مراحل اجرای این طرح و کار با سیستم را برای کارشناسان اداره کل امور اقتصادی استان یزد تشریح کردند.

این طرح در راستای طرح شفاف سازی و هوشمندسازی عملیات مالی دولت توسعه و استقرار خزانه داری الکترونیکی، سامانه پرداخت الکترونیکی بانکواره - Bankletانجام می شود.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار