رییس پژوهشگاه فضایی ایران اعلام کرد:

راه اندازی فاز دوم آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی ایران تا چند ماه آینده

حسن حداد پور گفت: فاز دوم آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی ایران در دو مرحله طراحی شده است که تا چند ماه آینده، مرحله نخست فاز دوم بهره برداری می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن حداد پور رییس پژوهشگاه فضایی ایران درباره عملکرد این پژوهشگاه گفت : از زمانی که پژوهشگاه  فضایی در حوزه وزارت ارتباطات قرار گرفته است ، حمایت های این  وزارتخانه به حرکت پژوهشگاه شتاب داده است و از نظر بودجه ، امکانات و پشتیبانی مشکلی وجود ندارد و  انشالله با تلاش محققین در این حوزه، به نتایج دلخواه می رسیم.

وی با اشاره به آماده سازی فاز نخست آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی ایران ، تاکید کرد : فاز دوم این آزمایشگاه نیز در دو مرحله طراحی شده است که مرحله نخست آن برای پشتیبانی دو ماهواره ناهید 2 و سها طراحی شده است که تا چند ماه آینده ، مرحله نخست فاز دوم بهره برداری می شود

رییس پژوهشگاه فضایی کشور، افزود : مرحله دوم فاز دو آزمایشگاه، برای ماهواره های عملیاتی سنجشی و مخابراتی هدف گذاری شده است  که تا پایان سال 1397 اجرایی می شود.

وی در بخش دیگر از این گفتگو ، به ویژگی های ماهواره ناهید 1 و 2 اشاره و خاطر نشان کرد: ناهید 1 از سه فناوری کنترل وضعیت سه محوره ، ارتباط مخابراتی و یکی هم پنل خورشیدی باز شونده برخوردار است ، اما در ناهید 2 داده های ناهید 1 را تثبیت  و کنترل وضعیت سه محوره  را از ناهید 1 بهتر می کنیم و تعیین موقعیت رادیویی ماهواره را در سطح زمین  قرار می دهیم .

حدادپور در ادامه اظهار داشت : تاکنون ماهواره های کشور دارای طول عمر محدود و مدار حرکتی در حال تغییر بوده اند ، اما در این ماهواره سیستم پیشران نصب شده است و ارتفاع مداری خود را می تواند حفظ کند و همچنین می تواند بین دو نقطه زمین یک ارتباط تلفنی برقرار کند و در کنار این ویژگی ها  ، فناوری هایی جدیدی نیز آزمایش می شود.

وی در زمینه تعامل با دانشگاه ها در حوزه ساخت ماهواره نیز با بیان اینکه در چند حوزه در حال تعامل با دانشگاه ها هستیم ، افزود : این همکاری ها در حوزه فعالیت های پژوهشی مشترک است که در حال عقد قرار دادهایی در این حوزه هستیم و در زمینه  زیرمجموعه های ماهواره نیز با برخی از دانشگاه ها همکاری می کنیم.

رییس پژوهشگاه فضایی کشور در ادامه گفت : انسجامی که در دنیا علیه ما شکل گرفت؛ بعد از برجام از هم پاشید که  آثار خود را به تدریج نمایان می کند و همین که ایران می تواند هواپیمایی مانند ایرباس خریداری کند و تحویل گیرد به این معنی است که یک حلقه از حلقه های تحریم شکسته شده و به تدریج سایر حلقه ها نیز شکسته می شود .

وی درباره مشکلاتی که در حوزه دستیابی به تکنولوژی در پژوهشگاه وجود دارد، خاطر نشان کرد: به غیر از حوزه پرتاب ماهواره که موضوع جداگانه ای است در حوزه ماهواره مشکل غیر قابل حلی نداریم و تمام تکنولوژی های مورد نیاز ماهواره های سنجشی و مخابراتی با کمی فاصله در دسترس هستند و با تلاش بیشتر امکان تحقق آنها وجود دارد.

حداد پور تصریح کرد : در بعضی از حوزه های این بخش تجربیاتی در کشور وجود دارد و در حوزه های دیگری که این تجربیات وجود ندارد نیز دست یافتن به آنها خیلی هم دور نیست .

وی در زمینه میزان رضایت از عملکرد پژوهشگاه فضایی ایران نیز گفت : طبق برنامه ریزی های انجام شده به اهداف خود در اجرای برنامه رسیدیم و ناهید 1 آماده تحویل شد و امیدواریم در سال جاری نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار