خبرگزاری شین هوا گزارش داد:

تقویت توانمندی نظامی چین و ترس غرب از به خطر افتادن امنیت بین‌المللی

چین چهارشنبه گذشته ناو هواپیمابر جدید خود را به آب انداخت تا نقش آفرینی خود را در تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی افزایش دهد.

تقویت توانمندی نظامی چین و ترس برخی کشورهای غربی
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری شین هوا در گزارشی نوشت: مقامات چین با انتقاد از برخی کشورهای منطقه یا کشورهای غربی که تلاش می کنند توسعه چین را در زمینه های مختلف تهدیدی برای امنیت دیگر کشورها بدانند، بر ماهیت کاملا مسالمت آمیز روند توسعه کشورشان در عرصه های مختلف تاکید می کنند. متاسفانه غرب هیچگاه ادعاهای وهم آمیز خود را در خصوص اهداف و نیات خطرناک چین و توسعه تهدید آمیز این کشور در قبال دیگر کشورها رها نکرده است.

چین چهارشنبه هفته گذشته ناو هواپیمابر جدید خود را که طراحی و ساخت آن کاملا بومی است، به آب انداخت تا نقش آفرینی خود را در تقویت صلح و ثبات منطقه ای و جهانی افزایش دهد اما این رویداد بهانه جدیدی به برخی کشورهای غربی داد تا شبح تهدید چین را بار دیگر در منطقه به پرواز درآورند.

آغاز بهره برداری از ناوهواپیمابر چین از نگاه برخی تحلیلگران غربی نوعی نمایش قدرت و تلاش این کشور برای تقویت برتری نظامی آن است اما دولت چین تاکید دارد که توان نظامی این کشور ماهیتی کاملا تدافعی دارد و هیچ تهدید برای کشورهای منطقه یا جهان محسوب نمی شود. مقامات پکن معتقدند افزایش ظرفیت های نظامی این کشور صرفا با هدف دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و منافع فزاینده این کشور در سرتاسر جهان صورت می گیرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه در سفر به آلمان تاکید کرد کشورش دلایل کافی برای تقویت ظرفیت دفاعی خود دارد. وی تصریح کرد چین برای حفظ منافع قانونی و مشروع خود در خارج و تلاش هر چه بیشتر برای ارتقای ثبات ملی و صلح منطقه ای و بین المللی به تقویت ظرفیت های دفاعی خود نیاز دارد.

به گفته وانگ یی منافع چین در خارج در سالهای اخیر پیوسته گسترش یافته است. نزدیک به سی هزار شرکت چینی در خارج از این کشور ثبت شده اند و میلیونها شهروند چینی در حال حاضر در کشورهای خارجی کار و زندگی می کنند. علاوه بر این شمار قابل توجهی از کشتی های باری چین در آبهای بین المللی در حال حمل و نقل کالاهای چینی هستند یا این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به این کشور مربوط می شوند. 

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد مسئله ای که در سیاست های چین مطمئن، پایدار و تغییر ناپذیر می باشد این است که این کشور سیاست  دفاع ملی خود را به دور از هر گونه اهداف و انگیزه های توسعه طلبانه دنبال خواهد کرد. ارتش چین در سال های اخیر تبادلات بین المللی زیادی انجام داده و پیوسته اطلاعات لازم را درباره توان دفاعی خود منتشر کرده است. تلاشهای دولت چین برای ایجاد گشایش سیاسی در منطقه و جهان بر همه آشکار است بنابراین انتقاد برخی کشورها مبنی بر این که فعالیت های چین در زمینه نظامی شفافیت لازم را ندارد، بی  اساس است.

علاوه بر این قدرت نظامی چین با موقعیت و جایگاه این کشور به عنوان یک قدرت جهانی مطابقت نمی کند. چین در واقع در میان کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد آخرین کشوری است که به ناو هواپیمابر مجهز می شود. طراحی و ساخت چنین شناوری توسط چین صرفا با هدف انطباق قدرت نظامی این کشور با نیازهای آن در عرصه توسعه اقتصادی و دفاعی صورت می گیرد.

چین همچنین در دفاع از ماهیت صلح جویانه توان نظامی خود بر این مسئله تاکید می کند که این کشور در میان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بیشترین مشارکت را به لحاظ نیروی انسانی در عملیات صلح‌بانی در جهان دارد. از سال هزار و نهصد و نود که چین مشارکت خود را در ماموریت های صلح‌بانی در جهان آغاز کرد، بیش از سی هزار کلاه آبی چینی در ماموریت های پاسداری صلح در نقاط مختلف جهان شرکت کرده اند. بنابراین کشورهایی که تلاش می کنند این گونه القا کنند که چین در مسیر تقویت ظرفیت‌های نظامی خود از مسیر توسعه مسالمت آمیز خارج خواهد شد و یک رویکرد توسعه طلبانه در پیش خواهد گرفت، درباره این کشور قضاوتی مغرضانه دارند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
آمريكا خودش چين رو به اينجا رسونده وانشاالله خود آمريكا چين رو نابود ميكنه
آخرین اخبار