زمزمه‌های برکناری خاندان آل‌سعود به علت سوء مدیریت

رأی الیوم نوشت تغییر حکومت خاندان سعودی به علت تجمل گرایی و سوء مدیریت به معنای پیامی مهم و محکم به شاهزاده محمد بن سلمان و سلمان بن عبدالعزیز است.

زمزمه‌های برکناری خاندان آل‌سعود به علت سوء مدیریت
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه اینترنتی رأی الیوم سرمقاله امروز خود را به اوضاع  اقتصادی عربستان سعودی و طرح موسوم به «چشم انداز 2030» در این کشور اختصاص داد و نوشت: مجله معروف «اکونومیست» انگلیس که به چاپ سرمقاله ها وتحلیل های عمیق اقتصادی و سیاسی معروف است از جمله مجله های مورد علاقه محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی است از این رو وی مشتاق بود تا مصاحبه های اختصاصی با این روزنامه با هدف تشریح طرح چشم انداز اقتصادی اش (معروف به چشم انداز سال 2030) داشته باشد؛ طرحی که بر اساس آن تلاش دارد تا کشورش را به سمت اصلاحات اقتصادی هدایت و آن را به قدرت بزرگ سرمایه گذاری تبدیل کند تا بدین ترتیب ریاض از تکیه بر نفت به عنوان منبع اصلی درآمدزایی رهایی یابد.

به نوشته رأی الیوم، این مجله در شماره اخیر خود که روز جمعه منتشر شد حدود یک و نیم صفحه را به  صحبت درباره این چشم انداز و چهل بخشنامه و حکم اختصاص داد که ملک سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان در این زمینه صادر کرده است. به طوری که وی با صدور این احکام برخی از وزرا را از کار برکنار کرد و بیش از چهادره شاهزاده جوان را در مناصب جدید و مهم حکومتی به کار گمارد که برجسته‌ترین آنها شاهزاده خالد بن سلمانِ بیست و هشت ساله برادر کوچک جانشین ولیعهد است که با وجودِ نداشتن تجربه دیپلماتیک، به عنوان سفیر این کشور در واشنگتن منصوب شد. این جوان، صرفاً فارغ التحصیل رشته خلبانی از یکی از دانشگاه‌های نظامی آمریکاست.

به نوشته رأی الیوم، مجله اکونومیست از میان همه این تصمیمات و دستور العمل ها، بر روی دو دستور العمل تمرکز کرده است؛ نخست، عقب نشینی از تصمیم سابق که محمد بن سلمان در اتخاذ آن نقش داشته، یعنی لغو پرداخت کمک هزینه، پاداش و سایر مزایای مالی به کارمندان دولت که در واقع دو سوم مردم عربستان (بیست و یک میلیون نفر) را شامل می شوند. دوم تأسیس شورای امنیت ملی زیر نظر دفتر پادشاهی است که این اقدام به معنای کاهش اختیارات محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور سعودی است.

این مجله به این نتیجه رسیده است که ملک سلمان چه بسا در هفته ها یا ماههای آینده، پسرش شاهزاده محمد را به عنوان ولیعهد معرفی کند برای اینکه وی با انتخاب افراد خود در پست‌های کلیدی که آخرین مورد آن انتخاب احمد عسیری، مشاور سابقش به عنوان فرد دوم دستگاه اطلاعات است، کنترل بخشهای مهم دولت را در اختیار خود گرفته است. اذعان مجله اکونومیست مبنی بر وجود نارضایتی و شکایت در میان شهروندان عربستانی و همچنین جوانان خاندان حاکم، ما را شگفت زده نکرده است بلکه آنچه بیش از همه برای ما شگفت آور و غافلگیر کننده بوده،  پیش بینی این مجله درباره نقش شبکه های اجتماعی در عربستان در بیان آشکار این نارضایتی ها و شکایت ها آن هم با انتشار توییت های شجاعانه ای بود که مهمترین آنها، درخواست از محمد بن سلمان است که برای ریاضت و صرفه جویی، خود نمونه باشد چرا که درست نیست از مردم بخواهد صرفه جویی کنند و ریاضت بکشند اما خود قایق تفریحی نیم میلیارد دلاری بخرد.

رأی الیوم در ادامه سرمقاله خود نوشت: وقتی که مجله تأثیرگذار و صاحب نفوذی مانند اکونومیست از تغییر حکومت خاندان حاکم سعودی که از سال هزار و نهصد و شصت و چهار سر کارند، به علت تجمل گرایی وسوء مدیریت سخن می گوید، این به معنای پیامی مهم و محکم به شاهزاده محمد بن سلمان و پدرش سلمان بن عبد العزیز است.

توجیه دولت عربستان سعودی در زمینه علت پس گرفتن تصمیم خود مبنی بر لغو پرداخت کمک هزینه، پاداش و سایر مزایای مالی به کارمندان دولتی، بهبود وضع بودجه ای کشور است اما مجله اکونومیست نوشت این مسئله (صرف نظر از تصمیم لغو مزایای کارمندان) سیزده میلیارد دلار هزینه بر بودجه کشور تحمیل می کند؛ بودجه ای که امسال با کسری هشتادو چهار میلیارد دلاری مواجه است.

رأی الیوم نوشت: سرمایه های عربستان از این کشور در حال خارج شدن است و بسیاری از تجار و سرمایه گذاران نیز از ترس وقوع وضع اضطراری، به دنبال ویزا یا تابعیت خارجی هستند. نرخ رشد (اقتصادی) نیز بیش از یک درصد نیست که پائین ترین میزان در تاریخ این کشور محسوب می شود.

در پایان این سرمقاله آمده است: این تصویری کاملا مبهم و تاریک از کشوری است که حتی تا سه سال پیش، با ثبات ترین ومرفه ترین کشور دنیا بود.

شاهزاده محمد بن سلمان چه بسا به عنوان ولیعهد تعیین یا حتی پادشاه شود اما آنچه مبهم و نامشخص است، وضع عربستان در آینده است؛ گر چه ما در روزنامه رأی الیوم، در این زمینه  بدبین تر از مجله اکونومیست هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
اي كاش يكي دو سال به مراسم حج نمي رفتيم تا حداقل بخشي از درآمد دولت آل يهود خبيث رو حذف مي كرديم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
حالا بازم هی حاجی بفرسید همین مونده چند وقت دیگه بیان بگن این خلیج فارس تون متری چند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
متاسفانه احتمال سقوط خاندان نجس سعودی تا زمانیکه برا اسرائیل دم تکون میده کمه.ولی در دراز مدت سقوط شون حتمی هست چرا که سرمایه هاشون تو آمریکا بلوکه شده و با اضمحلال این خاندان منحوس همه رو یک جا آمریکا بالا میکشه
Germany
هموطن
۲۱:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
شایدحکومت کفربماندولی حکومت ظلم به زودی ریشه کن میشه ان شاالله بزودی شاهداین فروپاشی باشیم.آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
حلا کی می خواد اینا رو برکنار کنه؟
Germany
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
لعنت به آل سعود وهابی
منقرض شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
چرامسولین مردم واداررغتن به مکه میکنندمیخواستند صبرکنند حداقل دوسال ازاین بیاحترامی وفتل عام بگذره حضرت رسول ص ده سال عمل حج انجام ندادند چه شدمیدونستند بی احترامی به شیعانه وقتل عام مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
ان شاالله هر چع زودتر بساط این ال سعود خبیث وکثیف از روی زمین برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
اللهم خص انت اول ظالم باللعن منی وابدا به اولا ثم الثانی و الثالث و الرابع اللهم العن یزید خامسا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
ان شا ءالله آل سعود نابود بشه وسرزمین مقدس حجاز به دست شیعیان اداره شود
Saudi Arabia
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
آمریکا و انگلیس قطعا رژیم آل سعود را قلع و قمع خواهند کرد /
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
به عنوان این دید گاه مستقل کاملا موافقم که عمر حکومت ال سعود رو به پایان است . دلیل اول با اتمام عمر حکومت هزاران میلیارد دلار از سرمایه های سعودی که در عرستان مسکوت است به بازارهای مالی غرب منتقل میشه و اگه شورش یا انقلابی هم در کنارش اتفاق بیفته باعث تخریب زیر ساختا و از جریان افتادن مدیریت درست میشه و اگه در کنارش هم جنگ داخلی و .. غربیا دست و پا کنن نونشون تا 100 سال از بابت عرستان تو روغن میشه و تقریبا عربستان دست افراطیای مذهب میفته و احتمال زیاد هم چند تیکه بشه
Iran (Islamic Republic of)
سلدوز
۱۲:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
اونوقت مسئولای ما میخان حاجی بفرستن تا کسری بودجه عربستان رو تامین کنند
بزارید این وهاب های کودک کش بمیرن
خواهش میکنم مردم حج نرند
آخرین اخبار