وقتی یک نرم‌افزار سرگرم‌کننده تهدید می‌شود

اخیراً نرم‌افزار «فیس‌اَپ FaceApp» مورد توجه بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان قرار گرفته که کارایی آن بیش از هرچیزی مایه سرگرمی و نشاط لحظه‌ای است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیراً نرم‌افزار «فیس‌اَپ FaceApp» مورد توجه بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان قرار گرفته که کارایی آن بیش از هرچیزی مایه سرگرمی و نشاط لحظه‌ای است.
 
کاربران پس از نصب این نرم‌افزار بر روی گوشی خود به راحتی می‌توانند تغییر چهره خود را به حالت‎های مختلف مشاهد کنند؛ «فیس‌اپ» این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده که تنها با قراردادن تصویری از خود در این نرم‌افزار تصویر خود را جوان‌تر، پیرتر وحتی خندان کنند و آن را بر روی پروفایل حساب‌های کاربری اجتماعی خود نصب کنند؛ از دیگر قابلیت‎های این نرم‌افزار که بیشتر مورد توجه و سرگرمی کاربران قرار گرفته امکان تغییر چهره مردانه به چهره زنانه و برعکس است.
 
کاربران نیز هم‌‌گام با موج جهانی اخیر استفاده از این نرم‌افزار که حتی بسیاری از چهره‌های مشهور جهانی در عرصه‌های مختلف نیز از آن استفاده کردند، در هفته‌های اخیر توجه زیادی به این نرم‌‌افزار نشان داده و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای جراحی زیبایی چهره خود را با کمک این نرم‌افزار ویرایش (جراحی) کرده تا جوان‌تر، پیرتر، زن، و مرد شوند و نتیجه را در معرض دید همگان قرار داده تا هم خود شاد شوند و هم مایه شادی اطرافیانشان باشند!
    
ایده تولید برنامه‌هایی که چهره را تغییر می‌هند جدید نیست اما نزدیک‌ بودن نمونه‌های فیس‌اپ به واقعیت و طبیعی بودن چهره‌های تغییر یافته مهمترین ویژگی‌های این نرم‌افزار است؛این برنامه تحت نظر گروهی از برنامه‌نویسان روسی در سن‌پترزبورگ تولید شده است که کارکرد آن بر اساس الگوریتم‌های یادگیرنده هوش مصنوعی بر مبنای شبکه‌های عصبی است.
 
یاروسلاو گونچاروف (YAROSLAV GONCHAROV) رئیس تیم برنامه‌نویسان این برنامه می‌گوید: ما از فناوری جدیدی بر مبنای شبکه‌های عصبی استفاده کردیم که می‌تواند تغییراتی واقعی و طبیعی در صورت افراد ایجاد نماید.
 
وی می‌افزاید: تفاوت اصلی ما با دیگر برنامه‌ها واقعی بودن تصاویر تغییر یافته است، برنامه‌های دیگر با فیلترگذاری روی تصاویر صرفا در پی ایجاد تغییرات خنده‌دار روی چهره هستند اما فیس‌اپ با اسکن اجزای مختلف صورت می‌تواند حالت‌ آنها را در وضعیت‌های مختلف شبیه‌سازی کند.
 
 
نرم‌افزار FaceApp و نژادپرستی
اما این نرم افزار در کنار شهرتی که کسب کرده، انتقاداتی نیز به همراه داشته است، به طوری که بسیاری کارشناسان حوزه فناوری، ابراز کرده اند این اپلیکیشن می‌تواند تهدیدی برای نفوذ به حریم خصوصی افراد باشد.
 
وب‌سایت شبکه خبری «ای‌بی‌سی» ضمن اشاره به اینکه روزانه 700 هزار نفر در سراسرجهان این برنامه را دانلود می‌کنند به نقل از کارشناسان امنیتی خود می‌نویسد که نرم‌افزار «فیس‌اپ» مانند دیگر نرم‌افزارهای مشابه نه‌تنها آموزه‌های نژادپرستی و فاشیستی را تقویت می‌کند بلکه مشخص نیست این نرم‌افزار با اطلاعات دریافتی از کاربر چه کار خواهد کرد.
 
این نرم‌افزار به صورت پیش‌فرض رنگ‎های روشن را برای تغییر پوست صورت کاربران استفاده می‌کند که این امر موجب تقویت معیارهای زیبایی و جذابیتی شود که سفیدپوستان را معیار زیبایی قرار می‌دهد که نتیجه آن گسترش آموزه‌های نژادپرستانه و فاشیستی در جهان است.
 
«واشنگتن‌پست» نیز در گزارشی به علل همه‌گیرشدن ناگهانی نرم‌افزار «فیس‌اَپ» در بین شهروندان آمریکایی و جهان می‌پردازد و جبنه سرگرمی این نرم‌افزار را عامل اصلی می‌داند.
 
این گزارش با استناد به کارشناسان می‌نویسد: نباید تنها به جنبه‌های سرگرم‌کننده این نرم‌افزار توجه داشت؛ در واقع با نصب این نرم‌افزارو تنها در ازای لحظاتی خوشی ما می‌پذیریم تمام اطلاعات خصوصی خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهیم؛ هنگام استفاده از «فیس‌اَپ»، این نرم‌افزار به سرعت به هدف «ارتقاء خدمات» و همچنین بمباران آگهی‌های تبلیغاتی در آینده حجم زیادی از اطلاعات مربوط به شما را از گوشی ردیابی و جمع‌آوری می‌کند.
 
 
منبع:میزان
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار