پاسخ سوالات خود در زمینه «پرکاری و کم کاری تیروئید» را اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کردند توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات خود در زمینه (کم کاری و پرکاری تیروئید) که از سوی جواد بهجتی فوق تخصص غدد ارائه شده به شرح ذیل است:

***انواع تیروئید
بهجتی متخصص غدد در این زمینه گفت: تیروئید در افراد به دو نوع کم‌کار و پرکار تقسیم می‌شود که ناشی از اختلالات کارکرد غده تیروئید در بدن فرد به وجود می‌آید و اگر فردی کم‌کاری تیروئید داشته باشد با علائمی مانند سرد شدن بدن، خستگی، بی‌حوصلگی، ریزش‌مو، خشکی پوست، سفید شدن زودرس مو، کاهش اشتها، یبوست، تنگی نفس و پف چشم رو به رو می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فردی پرکاری تیروئید داشته باشد در کنار اشتهای خوب، کاهش وزن دارد، زیرا سوخت و ساز بدن بیمارافزایش داشته و همین موضوع باعث می‌شود که فرد با تپش قلب، ضعف و خستگی همراه باشد.

***کم‌کارهای تیروئید چه کنند؟
این متخصص ادامه داد: افرادی که مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند باید با تجویز پزشک به صورت دائمی هورمون تیروکسین تزریق کنند، اما اگر سلول‌های تیروئید فرد به طور کامل تخریب نشده باشند نیازی به مصرف دارو‌ها به صورت دائمی نیست، زیرا در صورت استفاده دارو‌ها در بازه زمانی خاص سلول‌های تیروئید فرد بازسازی می‌شود.

وی تأکید کرد: خانم‌هایی که باردار و مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند، نباید در این دوران مصرف داروهای خود را قطع کنند بلکه باید قرص‌های تیروکسین را به صورت ناشتا مصرف کنند و همچنین تا بعد از یک ساعت غذا نخورند.

***پرکار‌های تیروئید چه کنند؟ 
بهجتی اظهار داشت: پرکاری تیروئید ممکن است بر اثر نوعی از خود‌ایمنی در بدن فرد به وجود بیاید که با مصرف داروهایی همچون متی‌مازول (با تجویز پزشک) می‌توانند بیماری را سرکوب کنند.

لازم به ذکر است؛ کسانی که پرکاری تیروئید دارند رژیم غذایی خاصی برایشان در نظر گرفته نمی‌شود، اما افراد باید هر چند ماه یکبار برای آزمایش به صورت مادام العمر به پزشک متخصص مراجعه کنند.

***آیا تیروئید ارثی است؟
این پزشک متخصص عنوان کرد: برخی از افراد تصور می‌کنند که این بیماری ارثی است و به فرزندانشان در دوران بارداری انتقال پیدا می‌کند در حالی که چنین مسئله‌ای اشتباه است و بیش از ۹۰ درصد مادرانی که مبتلا به تیروئید هستند فرزندان سالم داشته‌اند.

وی ادامه داد: ممکن است جنینی به صورت اکتسابی مبتلا به این بیماری باشد، اما به صورت ارثی از مادر به جنین انتقال پیدا نمی‌کند.

***بازه زمانی برای مصرف داروهای تیروئید 
بهجتی فوق‌تخصص غدد بیان کرد: برخی از بیماران تصور می‌کنند که بعد از عدم مشاهده علائم بیماری باید مصرف دارو را قطع کنند در حالی که باید حتما به پزشک معالج مراجعه کنند تا پزشک در هر نوبت دوز داروهای مصرفی را برای او تعیین کند.

***با غده بزرگ تیروئید بعد از جراحی چه کنیم؟
این پزشک متخصص اظهار داشت: بزرگ شدن غده تیروئید در اکثر افراد به صورت خوش‌خیم است و اگر علائمی از بدخیمی در بدن فرد وجود داشته باشد، ابتدا نمونه‌گیری و آزمایش‌های لازم صورت می‌گیرد و در صورت صلاحدید پزشک، فرد جراحی می‌شود، اما اگر بیمار بعد از جراحی مجدد با غده بزرگ روبرو شود باید برای مراحل بعدی جراحی حتما به پزشک معالج مراجعه کند.

***تأثیر تیروئید در ایجاد بیماری‌های دیگر
وی بیان کرد: اگر فردی مبتلا به بیماری دیابت باشد و همزمان درگیر بیماری تیروئید هم شده است باید همه داروهای مربوط به هر دو بیماری را مصرف کند، زیرا تیروئید چه به صورت پرکار و چه به صورت کم‌کار می‌تواند بر روی سایر اعضای بدن تأثیرات سو داشته باشد و حتی ممکن است باعث ایجاد چربی خون، ناراحتی پوستی و ناراحتی قلبی و عروقی گردد.

***تشخیص این بیماری بدون آزمایش ممکن است؟
این متخصص غدد عنوان کرد: اگر فردی علائمی که در قسمت فوق ذکر شد را داشت باید سریعا به پزشک مراجعه کند و آزمایش‌های لازم را انجام بدهد تا تشخیص صحیح برای او صورت بگیرد، زیرا ممکن است گاهی فردی علائم را مشاهده کند، اما اثری از بیماری تیروئید در او وجود نداشته باشد؛ همچنین گفتنی است که بدون آزمایش نمی‌توان این بیماری را تشخیص داد.

***پیوند غده تیروئید
بهجتی ادامه داد: پیوند زدن غده تیروئید به هیچ عنوان پیشنهاد خوبی نیست، زیرا در صورت انجام این کار فرد باید برای جلوگیری از پس زدن غده و سالم ماندن، داروهای مختلفی را مصرف کند که مقرون به صرفه نیست و این در حالی است که محصولات غده تیروئید به صورت قرص و دارو در بین افراد توزیع می‌شود.

***تأثیر تیروئید بر روی باروری مردان و زنان
وی بیان کرد: اگر زن یا مردی مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید باشد بر روی کارکرد غدد جنسی و میل جنسی افراد تأثیر می‌گذارد و حتی در شرایط حادتر باعث ناباروری می‌شود، اما این مساله موقتی است و با مصرف دارو درمان می‌شود.

***تأثیر تیروئید بر روی عملکرد مغز
وی یادآور شد: اگر فردی مبتلا به کم‌کاری تیروئید باشد بر روی عملکرد مغزی او تأثیرگذار است به همین خاطر نوزادانی که به دنیا می‌آیند آزمایش‌های اختصاصی در این زمینه انجام می‌دهند تا در صورت وجود این بیماری با مصرف دارو‌ها درمان شوند تا بر روی عملکرد مغزی و تمرکز آن‌ها درآینده تأثیر منفی نداشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
کامل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام .لطفا یه خبر در مورد بیماری شب کوری یه خبری تهیه کنید .ماشندیم از طریق سلولهای بنیادی درمان میشویم
آخرین اخبار