اهواز؛

اخطار به وزارت نفت برای نجات مردم از ریزگردها

استاندار خوزستان تا آخر خرداد ماه به وزارت نفت برای باز کردن دریچه‌های تالاب هورالعظیم مهلت داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، امروز در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب گفت: بخش عمده آبگیری تالاب هورالعظیم رفع شد و تنها دو نقطه آن باقی‌مانده با باز کردن ۷ دریچه دیگر آن دو نقطه حل می‌شود که در این راستا به وزارت نفت تا خرداد ماه مهلت داده شد که دریچه‌ها را باز کند.

اظهار داشت: ریزگردها از نظر آثار زیان‌بار زیست محیطی و سلامت مردم یکی از مسائل اصلی که خوزستان با آن مواجه است.

وی با اشاره به خشک‌سالی استان افزود: دست‌کاری بشر در طبیعت و اقلیم یکی از عوامل اصلی مسبب مشکلات ریزگردها است آنچه به اثبات رسیده این است که عوامل انسانی سهم و درصد بیشتری از عوامل بروز پدیده گردوغبار در خوزستان را دارند و عوامل انسانی نسبت به عوامل طبیعی، اصلی‌تر هستند.

شریعتی با انتقاد از مدیریت منابع آبی، عنوان کرد: مدیریت منابع آبی آن‌گونه که باید می‌بود، شکل نگرفت و فشارهای سیاسی و اجتماعی بر مدیریت کارشناسی منابع آب باعث ممانعت از مدیریت علمی منابع آبی شد و از این نظر هم با مشکل گردوغبار مواجه شدیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مطالعات انجام شده بر احداث سدها مطابق 40 سال گذشته است، گفت: با احداث سدها و آغاز خشک‌سالی، آورد آب نیز به صورت اساسی کاهش یافته  همچنین مدیریت منابع آبی به صورت مناسب صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تنش آبی در حوضه زهره، اظهار کرد: علت شکل‌گیری کانون فعال گردوغبار در هندیجان، احداث سد کوثر هم‌زمان با کاهش آورد رودخانه زهره است. آورد این رودخانه از 2 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب به 900 میلیون مترمکعب در سال رسید و کاهش جدی پیدا کرد. از سوی دیگر هم موجب بروز مشکلات جدی برای مردم به علت عدم امکان کشاورزی و همچنین بروز پدیده ریزگردها از ناحیه هندیجان شد. باید در این زمینه اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر با احداث سدها سبب کاهش تجمع آب و تشکیل تالاب‌های فصلی و همچنین سیلاب شده است و در نتیجه اکنون با کانون‌های ریزگرد مواجه شدیم که با یک باد جزئی گرد و خاک خیزش پیدا می‌کند ، اگر بخواهیم از سدها استفاده بهینه کنیم وکشاورزی را به دلیل اشتغال و نیاز غذایی کشت شوند باید به سمت کشاورزی مدرن حرکت کنیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مناسب‌ترین سرمایه‌گذاری اصلاح آبیاری است،ادامه داد: اگر بنا باشد تولید ثروت کنیم اما سلامت جامعه با مخاطره مواجه شود این ثروت ارزشی ندارد. مهیا کردن استانداردهای اصلی زندگی از اولویت‌های زندگی است.

وی با اشاره به تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم خاطر نشان کرد: بخش عمده آبگیری تالاب هورالعظیم رفع شد و تنها دو نقطه آن باقی‌مانده با باز کردن 7 دریچه دیگر آن دو نقطه حل می‌شود که در این راستا به وزارت نفت تا خرداد ماه مهلت داده شد که دریچه‌ها را باز کند.

وی با بیان اینکه حق‌آبه تالاب‌های دیگر نیز باید تامین شود، تصریح کرد: مسئولان با ارزیابی مجدد طرح‌ها برای حل مشکلات کمک کنند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Arab Emirates
saeed
۰۸:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
شرکت نفت استخدامش که ارثی وراثتیه هر کی بازنشسته میشه بچه هاشو میبره سرکار چه دخترش چه پسرش همش سهمیه همش پارتی و بی عدالتی ببینم نفت کشورمون تموم بشه این شرکت نفتیا بازم ادعاشون میشه و پز میدن