در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قدرت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات با نرخ پایین‌ کمتر است/ امکان خروج بازار مسکن از رکود

کارشناس نظام بانکداری گفت: وقتی نرخ تمام شده پول در کشور بالاست چطور می‌شود بانک‌ها تسهیلاتی با نرخ پایین‌تر ارائه دهند.

قدرت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات با نرخ پایین‌تر کمتر است/ امکان خروج بازار مسکن از رکودمحمدرضا غفوری کارشناس نظام بانکداری در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره مصوبه شورای پول و تامین اعتبار مبنی بر افزایش وام مسکن زوجین به 120 میلیون تومان اظهار داشت: افزایش سقف وام مسکن اتفاق بسیار خوبی است و پیامدهای بسیار مطلوبی در حوزه بازار مسکن دارد، با به حرکت درآمدن بازار فوق بخش‌های وابسته به این حوزه که به صورت زنجیره‌وار به آن مرتبط هستند نیز به چرخش درخواهند آمد.

وی بیان داشت: مسکن به عنوان کشنده و عنصری که می‌تواند بخش‌های بسیاری را به حرکت درآورد از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود این تصمیم برای کارآفرینان، جوانان و مشتریان مسکن مثمرثمر  باشد.

کارشناس نظام بانکداری با انتقاد بر اینکه متاسفانه در تمامی تریبون‌ها صرفا به بانک‌ها اشاره می‌شود، افزود: هیچ کارشناس و هیچ رسانه‌ای در مورد منافع بانک‌ها صحبت نمی‌کنند در حالی که بانک‌ها موجودات زنده هستند و بر اساس داده و ستده فعالیت‌ می‌کنند.

غفوری با تاکید بر اینکه گرایش‌ مالی و آورده بانک‌ها مهم است، تصریح کرد: بانک‌ها سازمان چاپ پول نیستند و بر اساس تعامل حرفه‌ای که با مردم و مشتری دارند می‌توانند دست به پرداخت تسهیلات بزنند.

وی ادامه داد: اما بانک‌های ما در سنوات گذشته به علت اجرای طرح های زودبازده تعهداتی برای خود ایجاد کرده‌اند که باعث شده منابع آنها خروج و حجم قابل توجهی از آنها فریز شود.

کارشناس نظام بانکداری تاکید کرد: این منابع باید به چرخه نظام بانکی برگردد تا بانک‌ها بتوانند توان پرداخت تسهیلات دهند.

غفوری با اشاره به برنامه وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی مبنی بر افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: این برنامه اگر اجرایی شود توان پرداخت تسهیلات را افزایش خواهد داد.

وی بیان داشت: تمام برنامه‌‌ریزان، مسئولان و مقامات ارشد در هر دوره‌ای قبل از ایجاد تعهد برای پرداخت تسهیلات از جانب بانک‌ باید به روش تامین مالی آنها نگاه کنند، تنها ابلاغ بخشنامه بابت پرداخت کفایت نمی‌کند.

کارشناس نظام بانکداری گفت: آیا مقامات ودیعه‌ای برای تامین مالی بانک‌ها پیش‌بینی کرده‌اند، در این زمینه هنوز با اشکالاتی مواجه هستیم.

غفوری بیان داشت: وقتی نرخ تمام شده پول در کشور بالاست چطور می‌شود با نرخ بالاتر از نرخ تسهیلات بانک‌ها به تامین مالی بپردازند و با نرخ پایین‌تر به پرداخت تسهیلات دست بزنند.

وی ادامه داد: اینها همه نکات فنی است که کارشناسان و مسئولان باید در مسند تصمیم‌گیری به آن توجه کنند چرا که بانک‌ها به عنوان بخشی مهمی از اقتصاد کشور نیازمند رفع این موانع هستند تا به تامین مالی بپردازند.

کارشناس نظام بانکداری با اشاره به مطالبات بانک‌ها از دولت و قرارگیری دولت به عنوان عمده بدهکار بانکی بیان داشت: با الزامات تعیین شده از سوی وزارت اقتصاد و مجلس در حال حاضر بدهی دولت به مجموعه بانک‌ها به سمت صفر میل کرده که می‌تواند در افزایش توان توجه داشتن به منابع ورود بانک‌ها بسیار مثمرثمر باشد.

غفوری در پایان گفت: همچنین برنامه ششم توسعه رویه‌های برای تامین مالی بانک‌ها چه از منابع داخلی و چه از منابع خارجی در نظر گرفته که می‌تواند قدرت بانک‌ها را توسعه دهد و آن را در مسیر تولید و اشتغال به خدمت بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار