شهسوار حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فردا برای فرانسه و اروپا روز سرنوشت‌ خواهد بود

خبرنگار صدا و سیما در پاریس گفت: فرانسویان کمتر از 24 ساعت دیگر با حضور در 69 هزار دفتر رأی گیری از میان «امانوئل مکرون» و «مارین لوپن» یکی را راهی الیزه می‌کنند.

شهسوار حسینی: فردا برای فرانسه و اروپا روز سرنوشت‌ خواهد بود
زین‌العابدین شهسوار حسینی خبرنگار صدا و سیما در پاریس در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، در تحلیل از وضعیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اظهارداشت: 45 میلیون و 678 هزار فرانسوی که برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام  کرده‌اند در کمتر از 24 ساعت دیگر با حضور در 69 هزار دفتر رأی گیری از میان «امانوئل مکرون» و «مارین لوپن» باید یکی را راهی کاخ الیزه کنند.
 
وی اضافه کرد: براساس نتایج نظرسنجی موسسه ادوکسا؛ یک چهارم واجدان شرایط رأی دادن که بیشتر طرفداران احزاب چپ‌گرا (سوسالیست‌ها، سبزها و...) هستند، تصمیمی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند و میزان غایب در پای صندوق‌های رأی؛ بالاترین رقم از سال 1965 به حساب می‌آید.
 
این کارشناس فرانسه با بیان اینکه کاخ ریاست جمهوری فرانسه(الیزه) اعلام کرده با مشخص شدن رئیس جمهوری جدید کار انتقال قدرت و تحویل ریاست جمهوری در عرض 14 روز انجام خواهد شد، اظهارداشت: طبق تشریفات و سنت‌های موجود در فرانسه، رئیس جمهور جدید باید قبل از رفتن به الیزه، علاوه بر حضور بر مزار سرباز گمنام در خیابان انولیه (INVALIDE) و ادای احترام به آن، در شهرداری پاریس نیز حضور یافته و با شهرداری دیدار داشته باشد.
 
شهسوار حسینی تصریح کرد: بیش از 50 هزار نیروی پلیس، ژاندارم و ارتش باید تلاش کنند امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برقرار شود؛ انتخاباتی که برای اولین بار در وضعیت فوق‌العاده و اضطراری امنیتی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هرچند حمله داعش به پلیس فرانسه در خیابان شانزلیزه؛ سه روز قبل از دور اول، فضای امنیتی این کشور در آن دوره را بسیار تشدید کرد، گفت: سه خبر و حادثه در روز گذشته نیز باعث شده فضای امنیتی دور دوم نیز به مانند دور اول و حتی شدیدتر باشد.

خبرنگار صدا و سیما در فرانسه اولین حادثه‌ای را که امنیت دور دوم انتخابات فرانسه را با مخاطره روبرو کرده است، را خبر به هلاکت رسیدن احمد غلام عضو داعش و عامل حملات  تروریستی 13 نوامبر 2015 پاریس در سوریه عنوان کرد و بیان داشت: دومین حادثه کشف مواد منفجره و خنثی سازی طرح بمب‌گذاری در حومه پاریس نزدیک یک منطقه نظامی دستگیری عضو داعش است.
 
وی گفت: سومین عامل نصب پلاکارد بسیار بزرگ سیاسی بر فراز برج ایفل به رقم تدابیر شدید امنیتی در اطراف این برج که نماد ملی فرانسه محسوب می‌شود.
 
این کارشناس فرانسه با تصریح این امر که نظرسنجی‌های متفاوتی درباره فرد پیروز در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه منتشر شده که در تمامی آ‌نها امانوئل مکرون 39 سال نامزد جنبش(به پیش) در صدر قرار دارند، اظهارداشت: نکته جالب اینکه براساس همین نظرسنجی‌ها، حدود 53 درصد رأی دهندگان که مکرون به خاطر نفرت از جبهه ملی به او رأی می‌دهند. اما همانند دور اول؛ جمعیت بزرگی از رأی دهندگان هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند؛  گروهی که در ادبیات سیاسی آرای آنها را (خاکستری) می‌نامند و در صورتی که رأی خود را به نفع لوپل به صندوق‌ها می‌اندازند می‌توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند هرچند احتمال آن کم است.

شهسوار حسینی خاطرنشان کرد: فردا نه تنها برای فرانسه بلکه برای اروپا روز سرنوشت‌سازی است. در اروپا پس از جنگ جهانی دوم هیچ گاه دست راستی‌ها(افراطی‌) تا به این حد به قدرت نزدیک نبوده‌اند اسفند سال گذشته خیرت ویلدرس هم فکر و هم قطار خانم لوپن در انتخابات پارلمانی هلند شکست خورد و حالا اروپا بی‌صبرانه منتظر تکرار این حادثه در فرانسه است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار