ساری؛

دانستنی های ترافیکی درباره نحوه تنظیم صحیح آینه های خودرو

با تنظیم صحیح آینه های خودرو میزان تصادفات ناشی از مرگ ومیر رانندگان وسرنشیان در جاده ها جلوگیری می شود.

ستواندوم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با بیان اینکه تنظیم درست آینه‌ها‌ی خودرو بسیار با اهمیت استگفت: شمار زیادی از تصادفات به دلیل تنظیم نادرست آینه‌ و ایجاد نقاط کور برای راننده بوده است .

وی با بیان اینکه موسسات و آموزشگاه های رانندگی تنها به آموزش قوانین و اصول اولیه‌ی رانندگی بسنده می کنند افزود: بعد از موفقیت در دریافت گواهینامه ، فرد در پشت ‌فرمان بر طبق شرایط شروع به کسب تجربه می‌کند.

وی گفت: بعضی از این تجربیات را رانندگان کهنه ‌کار در اختیار دارند ، ولی از بیان آن‌ها برای افراد تازه‌ کار عاجزند ، چرا که بیش‌تر آن‌ها در ضمیر ناخود‌آگاه خودشان ضبط شده است. گاه بدست آوردن این تجربیات برای افراد به معنای جان آن‌ها تمام خواهد شد.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران افزود : اگر در آینه‌های کناری، نمای جانبی از خودروی خود را هم مشاهده کنید این تنظیم اشتباه است.

ستواندوم مرتضی ابراهیمی با بیان اینکه تعداد بی‌شماری از رانندگان در تنظیم آینه‌ها دچار مشکل هستند. گفت: همپوشانی زیاد بین آینه‌ وسط و آینه‌های کناری یکی دیگر از مواردی است که باعث می‌شود از ظرفیت کامل آینه‌ها بهره‌مند نشویم.

وی افزود:اطلاع از وضعیت خودروهای کناری و پشت ‌سر یکی از اطلاعات ناب و حیاتی در هنگام رانندگی است که در ادامه با جزئیات آن آشنا خواهید شد.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران درباره چگونه آینه ها را تنظیم کنیم گفت: همواره تنظیم آینه‌ها را در حالت توقف کامل انجام دهید.

ستواندوم مرتضی ابراهیمی افزود: برای داشتن بهترین تنظیم برای آینه سمت راننده کافی‌ست سر خود را به شیشه‌ی سمت راننده بچسبانید.

وی گفت: بیشترین مقدار از آینه را در این حالت باید نیمه‌ی انتهای خودرو پر کند و آینه‌ی سمت راست هم، در حالی که وضعیت سرِ شما در فضای بین دو صندلی یا قسمت میانی ماشین قرار دارد ، باید نیمه‌ی پایانی خودرو را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه برای تنظیم آینه‌ی وسط در موقعیت رانندگی قرار بگیرید. افزود: آینه را به شکلی تنظیم کنید که با شیشه‌ی عقب تراز و موازی باشد و تمامیِ شیشه‌ی عقب را تحت پوشش قرار دهد.

وی گفت: این حالت بهترین شکل همپوشانی بین آینه‌ی وسط و آینه‌های جانبی است در این حالت خودروی پشتی به محض خارج شدن از دید آینه‌ی وسط ، در آینه‌ی جانبی ظاهر می‌شود ولی همیشه در بهترین نوع تنظیم هم، خودرو دارای نقاط کور است.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران درباره نقاط کور گفت: فقط کمی جنب ‌و جوش داشته باشید خودروهای جدید به دلیل شکل طراحی دارای ستون‌های قطورتر و شیشه‌های کم ارتفاع‌تر و به طبع نقاط کور بیشتری هستند.

ستواندوم مرتضی ابراهیمی افزود: بهترین راه‌حل برای حذف نقاط کور چرخاندن سر است، به خصوص در هنگام تعویض خطوط و گردش به چپ یا راست پیش از هرگونه اقدامی برای چرخش فرمان، حتما گردن خود را برای کسری از ثانیه به همان سمت بچرخانید و از وضعیت کنار ماشین خود مطلع شوید.

وی گفت: بعضی از خودروهای روزآمد دارای آپشن شناساییِ نقطه‌ی کور هستند، به گونه‌ای که با رادارهایی که در اطراف ماشین قرار دارند، مانع را شناسایی کرده و در صورتی که در آینه قابل رویت نباشد، معمولا با روشن شدن چراغی در آینه وجود شیء را به اطلاع راننده می‌رساند.

انتهای پیام/آ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار