هشتاد رنگ زیبا در قلب هشتاد پهلوی خرم آباد

هشتاد پهلو نام کوهی با جذابیت های متنوع در جنوب غربی شهر خرم آباد است که در میان ارتفاعات متعدد کوه هشتاد پهلو از تاریخ تا طبیعت پنهان شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛این کوه که در جنوب غربی شهر خرم آباد قرار دارد با ارتفاع 2991 متر ، مساحتی بالغ بر سه هزارهکتار و پوشش گیاهی متنوع زیستگاه جانوران بسیاری است و ﻧﻘﺶ ﺣﯿﺎﺗﯽ را در محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان خرم آباد و حتی استان لرستان ایفا می کند.

هشتاد رنگ زیبا در قلب هشتاد پهلوی خرم آباد
 
 حداقل ارتفاع در این منطقه هزار متر و حداکثر ۲۸۰۰ متر از سطح دریا است. 

بارندگی متوسط سالیانه ۶۰۰ میلیمتر و دمای عمومی ۱۱ درجه سانتیگراد، منطقه را دارای اقلیم مدیترانه‌ای معتدل نموده است. 

فصل زمستان این منطقه پوشیده از برف و سرد است همین عامل باعث ایجاد چشمه سار ها و آبشارهای فصلی و موقت فراوانی در کنار آبشار های دائمی این منطقه شده است.

هشتاد رنگ زیبا در قلب هشتاد پهلوی خرم آباد

کوه تاف در منطقه هشتاد پهلو دارای منابع آبی و گیاهان دارویی و خوراکی متنوعی است همچنین آبشار تاف (نوژیان) در این منطقه یکی از مناظر زیبای هشتاد پهلو است.

هشتاد رنگ زیبا در قلب هشتاد پهلوی خرم آباد

 از دیگر آبشارها در دامنه این کوه کم نظیر آبشار شگفت انگیز وارک است که سرچشمه آن یک صخره سنگی است که پس از طی حدود 15 متر، از صخره دوم فرو می‌ریزد و آبشار دوم را به وجود می‌آورد.

هشتاد رنگ زیبا در قلب هشتاد پهلوی خرم آباد
 
منطقه شکار و صید ممنوع هشتاد پهلو دارای جنگلهای طبيعي نسبتاً فراوانی است که عمده این جنگلها از از نوع بلوط است.

۵۰۲ گونه گياهی متعلق به ۵۵۱ جنس و ۹۴ خانواده در این منطقه شناسايی شده است و از ديگر انواع درختان جنگلی می توان زالزالك، پسته وحشی، مازو، گلابی وحشی و ون را نام برد.

 بر سینه کوه هشتاد پهلو منطقه گردشگری تاریخی گوشه( شهنشاه ) قرار گرفته است.
این گردشگاه محل بقعه شجاع الدین خورشید نخستین اتابک لر کوچک و دره ای مصفا و پوشیده از باغهای انار و انجیر است.

در این منطقه انواع حیوانات از جمله پلنگ، خرس، کل، قوچ و انواع پرندگان زیست میکنند. در حال حاضر منطقه یکی از بهترین زیستگاه های میش و قوچ در لرستان محسوب می شود.

منطقه شکار و صید ممنوع کوه هشتادپهلو همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور و تفرجگاه مردم لرستان در فصل بهار است تا از مناظر زیبای و آب نما های طبیعی که حاصل بارش های زمستانی است در این منطقه استفاده کنند.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.