امروز صورت گرفت؛

ساخت مسکن برای روستاییان از طریق زمین‌های اوقافی/ آمار دقیقی از مساحت زمین های اوقافی وجود ندارد

تفاهم نامه‌ای بین بنیاد مسکن و سازمان وقف به منظور صدور سند مالکیت اراضی وقفی، ساخت ابنیه با کاربری‌های تعریف شده در اسناد وقفی و نیز حمایت از تولید و عرضه مسکن روستایی و شهرهای کوچک به امضا رسید.

ساخت مسکن برای روستاییان از طریق زمین‌های اوقافی/  آمار دقیقی از مساحت زمین های اوقافی وجود ندارد
به گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تفاهم نامه همکاری مشترک بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسید.
 
براساس این گزارش طبق این تفاهم نامه نحوه و ترتیب همکاری در پنج بند عنوان شده است. در این بند‌ها آمده است بنیاد استان برنامه سالانه تهیه طرحهای هادی را به همراه نقشه تقسیمات کشوری استان به اوقاف استان ارسال می‌کند. همچنین اوقاف استان نوع (مشاعی و ششدانگی) و مقدار مالکیت وقفی در روستاهای مشمول را حداکثر ظرف یک ماه به بنیاد اعلام می‌کند.
 
در بند ۳ نحوه و ترتیب همکاری آمده است: بنیاد استان در چارچوب برنامه زمان بندی مورد توافق نسبت به تهیه نقشه تفکیکی برای پلاکهایی که دارای سهم شش دانگی وقفی هستند اقدام می‌کند.

در بند دیگر عنوان شده است در پلاکهایی که سهم موقوفه کمتر از شش دانگ است، مالکین مشاعی، اوقاف استان و متولیان موقوفات برای انعقاد قرارداد نقشه برداری به بنیاد استان مراجعه کرده و بنیاد استان پس از انعقاد قرارداد، نسبت به نقشه برداری و تهیه طرح افراز ضمن کسب نظرات کلیه مالکین مشاعی و با موافقت اوقاف استان و رعایت اصل هم ارزشی اقدام و سهم هریک از مالکین، موقوفه و بنیاد استان را به صورت افراز شده و جداگانه جهت دریافت سند مالکیت به اداره ثبت اسناد و املاک محل اعلام می‌کند.
 
همچنین در ماده ۴ این همکاری به صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری اشاره شده و آمده است: بنیاد برنامه سالانه صدور سند مالکیت املاک روستایی و شهری را قبل از شروع هر سال به سازمان اعلام و سازمان ظرف مدت یک ماه، نوع و میزان سهم مالکیت املاک وقفی در روستا‌ها و شهرهای مذکور را به بنیاد اعلام خواهد کرد.
 
در بند ۲ ماده ۴ آمده است: در صورتی که کل اراضی روستا یا شهر مورد نظر موقوفه باشد، پس از پرداخت هزینه‌های مربوطه توسط اوقاف استان و متولیان، بنیاد شهرستان نسبت به تشکیل پرونده و اجرای طرح صدور سند مالکیت از طریق ادارهثبت اسناد و املاک به نام موقوفه و به تولیت اداره اوقاف بامتولی حسب مورد اقدام و اسناد صادره را به اداره اوقاف یا متولی تحویل می‌دهد.

براساس این گزارش، تفاهم نامه همکاری مشترک بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور ایجاد وحدت رویه در صدور اسناد مالکیت اراضی موقوفه و اعیانی‌های احداثی توسط اشخاص در این اراضی و همچنین صدور اسناد مالکیت مساجد و بقاع متبرکه و در صورت لزوم ساخت ابنیه با کاربرهای تعریف شده در اسناد وقفی و نیز همکاری و مشارکت در تولید و عرضه مسکن برای اقشار کم درآمد، در اجرای سیاست‌های کلی قانون برنامه ششم توسعه کشور و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و الحاقات بعدی و آیین نامه‌های اجرایی آن به امضا رسید.
 
 علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن در جریان امضای این تفاهم نامه گفت: در سراسر کشور خصوصا در روستا‌ها و شهرهای کوچک اراضی هستند که وقفی بوده و متعلق به اوقاف است؛ لذا فرهنگ وقفی که به تاسی از احکام نورانی اسلام و تاکیدات مقام معظم رهبری باید گسترش پیدا کند ان شاءالله روز به روز شاهد این باشیم که این اراضی بیش از پیش شود.
 
تابش افزود: تاکنون نگاه به اراضی وقفی نگاهی نبوده که همه پی ببرند چه فواید عام المنفعه‌ای دارد بلکه به این دید نگاه می‌شده که گا‌ها سر راه استفاده اش توسط مردم و دستگاه‌های مختلف موانعی وجود دارد که به راحتی نمی‌توانند مسائل خود را با زمین‌های وقفی حل کنند.
 
اعطای زمین برای روستاییان از طریق اوقاف
 
تابش در خصوص یکی از اقدامات جدید بنیاد مسکن گفت: یکی از مسائل مهم که بنیاد مسکن همواره در تلاش بود به آن برسد تأمین مسکن روستاییان بوده است، بنابراین روستاهایی که مردم زمین دارند با ارائه تسهیلات به آن‌ها کمک خواهد شد.
 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود:، اما روستائیانی که زمین ندارند و جز اقشار ضعیف و مستمند هستند با ارائه زمین آن‌ها را در خانه‌دار شدن کمک خواهیم کرد.
 
تابش اظهار داشت: در سراسر کشور روستا‌ها و شهرهای کوچکی هستند که زمین و واحدهای مسکونی آن‌ها وقفی و متعلق به سازمان اوقاف هستند بنابراین تاکنون نگاه به این زمین‌ها به گونه‌ای نبوده است که دقیقا پی ببریم چه عواید عام المنفعه‌ای دارند بنابراین در برخی روستا‌ها برخی از این زمین‌ها در مسیر طرح هادی قرار گرفته و مشکلاتی ایجاد می‌کنند.
 
وی افزود: در برخی موارد نیز زمین هایی هستند که مردم در طولانی مدت در آنجا ساکن و آن را بدون هیچ اطلاعی تصرف کرده اند، بنابراین برخی از این ساکنین روستا‌ها برای صدور سند به بنیاد مسکن مراجعه می‌کنند و، چون این زمین‌ها وقفی است بنیاد مسکن هیچ اقدامی برای درخواست آن‌ها نمی‌تواند انجام دهد، بنابراین برای صدور سند و مشخص شدن وضعیت کمیته‌ای تشکیل شد تا به این موارد با امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان اوقاف این موارد برای مردم روستا‌ها مرتفع شود.
 
تابش تصریح کرد: برخی در طرحهای هادی در مسیر زمینهای وقفی مشکلاتی پیش می‌آمد. از طرف دیگر زمینهای وقفی بعضا تصرف شده است که الان برای صدور سند به ما مراجعه می‌کنند، ولی ما به دلیل اینکه زمین اوقافی است نمی‌توانیم سند بدهیم.
 
رییس بنیاد مسکن گفت: به علاوه می‌توان زمین‌های وقفی را در جهت توسعه استفاده کرد تا همگان استفاده کنند. مضافا اینکه برای ساخت اماکن عمومی و مذهبی روستا‌ها به هر حال بنیاد مسکن توانمندهایی دارد که مایل بودیم از این توانمندی‌ها استفاده شود تا بیشتر در خدمت مردم باشیم و بتوانیم مستحدثات بیشتری را در این زمینهای اوقافی احداث کنیم. به همین جهت کمیته‌ای توسط بنیاد مسکن و سازمان اوقاف تشکیل و یک سند همکاری امضا شد.
 
به گفته تابش، کارگروهی دائمی بین مدیران بنیاد مسکن و مدیران سازمان اوقاف تشکیل شده است. همه برنامه‌های این کارگروه در اختیار بنیاد قرار می‌گیرد. از سوی دیگر اگر اوقاف مشکلی داشت ما آمادگی حل آن را داریم. نتیجه اینکه مشکلاتی که مردم در زمینه‌های وقفی داشتند ان شاءالله کاهش پیدا می‌کند.
 
همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که ما باید در بحث مدیریت منابع انسانی و سرمایه‌ای که در اختیارمان است با ایجاد یک وحدت رویه در بین دستگاههای مختلف حل و فصل کنیم. هرجا با تفاهم و کار کارشناسی حقوقی انجام شده ثمرات و برکاتی را برای مردم در پی داشته است.
 
نماینده، ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ما در روستا‌ها و شهرهای کوچک مشکلاتی داشته و داریم. مردم موقوفاتی را وقف کردند که به لحاظ احراز سند مالکیت باید تکلیفشان مشخص شود. یقینا بنا به اقتضائات تمدن بشری و زندگی اجتماعی که رو به پیشرفت است قطعا تغییراتی در روستا‌ها و شهرهای کوچک ایجاد خواهد شد. از طرفی هم لازم است حق و حقوق واقف را رعایت کنیم. این موضوع را دوستان هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ حقوقی برسی کرده اند.
 
علی محمدی گفت: بعضی ممکن است با کم لطفی عنوان کنند که وقف مانع پیشرفت اقتصاد می‌شود؛ در حالی که اینطور نیست. یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش فاصله طبقاتی بین جامعه، وقف است و ما مسلمانان افتخار می‌کنیم از زمان پیامبر (ص) تاکنون، موقوفات در جامعه اسلامی خدمات معنوی و مادی ایجاد کرده است.
 
به گفته رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، در این تفاهم نامه کار کارشناسی حقوقی و شرعی رعایت شده است که امیدواریم مشکلات مردم در اراضی موقوفه حل شود و از خدمات بهره‌مند شوند.
 
امام زادگان دروغین وجود ندارد
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص تبلیغاتی که علیه این سازمان درباره افزایش تعداد امامزادگان می‌شود، بیان داشت: این تبلیغات منفی عموماً از سوی جریان‌های مخالف انقلاب و اسلام القاء شده و چنین موضوعی صحت ندارد؛ تابحال هیچ آمار رسمی در این زمینه اعلام نشده و از نظر این سازمان، اماکنی که برخی افراد موثق شهادت بدهند که از گذشته دور مورد احترام، تکریم و زیارت بوده، امامزاده اطلاق می‌شود؛ در غیر این موارد مانند مواقعی که گفته می‌شود بعضی خواب دیده یا در رؤیا دیده که اینجا امامزاده است، نه تنها مورد پذیرش نبوده بلکه با این موضوع مقابله هم خواهیم کرد.
 
علی محمدی در خصوص اینکه که چه اقداماتی برای اراضی موقوفه که بعضا تصرف یا توسط برخی افراد به فروش می‌رسد داشته اید، اظهار کرد: ما نسبت به رسیدگی به این موضوعات یک مجموعه حقوقی داریم. گزارشاتی که به ما می‌رسد مورد بررسی قرار می‌گیرد و مطابق آنبا رعایت موازین شرعی و حقوقی اقدام می‌کنیم.
 
وجود ۱۷۵ هزار موقوفه مسجد، تکایا در کشور
 
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در مورد مساحت موقوفات کشور هنوز جمع بندی دقیق نداریم، ولی کلا خوب است. یک بخش موقوفات آستان قدس رضوی و همچنین موقوفات مربوط به آستانهای دیگر و نیز بخش دیگر موقوفاتی است که دارای متولی هستند. این متولیان از وراث واقف هستند که در حال حاضر بیش از ۸ هزار متولی داریم. مجموع این موارد می‌شود موقوفات. به طور مثال بیش از ۱۷۵ هزار موقوفات مسجد، حسینیه و تکایا داریم.
 
وی درباره حاشیه نشینی مشهد و زمین هایی که مربوط به اوقاف است گفت: مقداری که مربوط به اوقاف است ابلاغ کردیم که آستان قدس رضوی به این افراد بدهد که در گذشته خدماتی ارایه شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار