در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

در اسلام برابری جنسیت نداریم بلکه عدالت جنسیتی مطرح است/ سند 2030جریان نفوذ فرهنگی خاموش و بی سرو صدا است

زاهدی با اشاره به اینکه در اسلام برابری جنسیت نداریم بلکه عدالت جنسیتی مطرح است اظهار داشت: در این سند تاکید شده است که مدارس نباید به کار هایی که رنگ و بوی سیاسی، مذهبی، دینی و اعتقادی دارند توجه کنن

در اسلام برابری جنسیت نداریم بلکه عدالت جنسیتی مطرح است/ سند 2030جریان نفوذ فرهنگی خاموش و بی سرو صدا استبه گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و محمد اسحاقی معاونت برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی امشب 18 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سند2030 یونسکو پرداختند.


محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ابتدای برنامه پیرامون  آموزش یا نفوذ در سند 2030 یونسکو  گفت:  در این سند عبارت ها و واژه هایی را می بینیم که اگر عملیاتی می شد ، مخاطراتی را برای کشور به بار می آورد.

وی با اشاره به پاراگراف8 این سند افزود: در سند یونسکو به حمایت از راهبردها، برنامه ها و ایجاد فضای جنسیت محور تاکید شده است.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه، این عبارت ها نشان می دهد که آنها به دنبال چه بوده اند؟ ادامه داد: در این سند تاکید جدی بر مباحث جنسیت محور و جریان سازی جنسی شده است.

در اسلام برابری جنسیت نداریم بلکه عدالت جنسیتی مطرح است

زاهدی با اشاره به اینکه در اسلام برابری جنسیت نداریم بلکه عدالت جنسیتی مطرح است اظهار داشت: در این سند تاکید شده است که مدارس نباید به کار هایی که رنگ و بوی سیاسی، مذهبی، دینی و اعتقادی دارند توجه کنند این در حالی است که در اسلام برابری جنسیت نداریم،  آنها می گویند چه کاری به دین و مذهب دارید فقط آموزش داشته باشید لذا آنها می خواهند پرورش را حذف کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه آنها می خواهند دختر و پسر با هم باشند گفت: آنها می گویند استخدام را به کسانی بدهید که برابری جنسیتی را قبول دارند این در حالی است که ما در اسلام عدالت جنسیتی را قبول داریم.


این سند جریان نفوذ فرهنگی خاموش و بی سرو صدا است


 زاهدی تصریح کرد : در این سند به اومانیسم و سکولاریسم توجه شده است، این سند جریان نفوذ فرهنگی خاموش و بی سرو صدا است به طوری که سند یونسکو با مبانی فرهنگی، دینی و مباحث دیگر مغایرت دارد و سعی آنها بر این است تا نگاه خود را بر ما غالب کنند.
 
وی با اشاره به اینکه برابری جنسیت را قبول نداریم بلکه برای زن ارزش بیشتری قائل هستیم گفت: در این سند آمده است که باید زن را در حوزه اقتصاد توانمند کرد ، نمی گویند که زن را در حوزه اقتصاد باید به گونه ای تربیت کرد که فرزند خود را بتواند به خوبی تربیت کند لذا آنها به دنبال تربیت نسلی بی هویت هستند ، نسلی که در آن دین و فرهنگ مهم نیست.

وی با اشاره به شهروند جهانی که در سند اشاره شده است عنوان کرد: شهروند جهانی یعنی چه؟ مگر یک شهروند در جمهوری اسلامی ایران و یا در کشورهای مسلمان دیگر شهروند جهانی نیست.

محمد اسحاقی معاونت برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سند 2030 یونسکو برای سال های 2016 تا 2030 مورد توجه قرار گرفته است اظهار داشت: سند توسعه پایدار 17 هدف دارد که یکی از آنها آموزش است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید نقش فعالی در سازمان های بین المللی داشته باشد و منفعل نباشد  گفت: باید از همه فرصت ها در جهت پیشبرد اهداف استفاده کرد .

سند یونسکو اشکالات ساختاری، محتوایی و فرایندی دارد

معاونت برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم منفعلانه عمل کنیم تبدیل به تهدید می شود افزود: سند یونسکو اشکالات ساختاری، فرایندی و محتوایی دارد. 
 
اسحاقی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه ما در حوزه نظام آموزشی، سیاست های مصوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی و همچنین سیاست های کلی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را داریم گفت: این اسناد می توانست مبنای تنظیم سند ۲۰۳۰ قرار گیرد چون پیام هایی که ما در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم گرچه ملاحظات بومی شدن در آن ها دیده شده ولی ارزش های جهانی است و ارزش هایی است که امروز مورد نیاز بشر است.

مسیر قانونی برای تصویب سند ۲۰۳۰ طی نشده است

وی با بیان اینکه از نظر فرآیندی ، تصویب سند ۲۰۳۰ بدون اطلاع و اشراف مجلس شورای اسلامی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع دیگر بوده است، اظهار داشت: تصویب این سند بدون طی مسیر قانونی بوده و بعد از رونمایی آن بخش نامه ای توسط دولت جهت اجرایی شدن آن ابلاغ شد که در آن حدود ۳۰ کمیته برای اجرایی کردن تیم سند پیش بینی شده است، لذا تمام زیرساخت هایی که از لحاظ آیین نامه ای و شیوه نامه ای در جهت اجرایی کردن این سند لازم بوده  فراهم شده و حتی اعلام شده در بخش هایی این سند در حال اجرا است، لذا ظاهرا یک نوع شتاب زدگی را در اجرای این سند شاهد هستیم.

معاونت برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: از نظر فرآیندی تصویب این سند برخلاف قانون اساسی و اسناد بالادستی بوده است چرا که هر تعهدی که ما بخواهیم در حوزه اسناد بین المللی بدهیم باید حتما به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد ولی این اتفاق نیفتاده و ما باید امر را حمل بر این می کنیم که غفلت صورت گرفته است.

سند ۲۰۳۰ تار و پود نظام آموزشی کشور را مورد هدف قرار داده است

اسحاقی با تاکید بر اینکه این سند تار و پود نظام آموزشی کشور را مورد هدف قرار داده است تاکید کرد: در پذیرش و اجرای این سند منفعلانه عمل کردیم ، هیچ ضرورتی به پذیرش این سند نبود چون ما سند برتر ( سند تحول بنیادین) را در اختیار داشتیم که چند سالی است در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد و بند بند آن لاین به اجرا در آید و این سند باید آیینه عمل مسئولین ما باشد.

وی یادآور شد: علی رغم اینکه این سند با فرآیند معیوب و خلاف قانونی اساسی مورد توجه قرار می گیرد،  وقتی برای اصلاح ، بازبینی و یا متوقف شدن نیز  آن اقدام کردیم با چالش هایی مواجه می شدیم.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی تماس تلفنی با این برنامه اظهار داشت: متاسفانه مجلس شورای اسلامی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع دیگری که به عنوان نهادهای بالادستی در حوزه سیاست گذاری و قانون گذاری مطرح هستند در جریان این اقدام دولت قرار نگرفته اند و تا حدودی در انجام این کار پنهان کاری صورت گرفته است.

وی افزود: از ابتدا که دوستان این مسئله را در دستگاه اجرایی کلید زدند ، نهادهای سیاست گذار و قانون گذار را کنار گذاشتند.

وی اظهار داشت: در بحث محتوایی این سند نیز گفته شده که سیاست گذاری در سطح جهانی است ، یعنی اینکه دیگران بنشینند و برای کشورهای دیگر تصمیم گیری و سیاست گذاری کنند، مگر ما نمی توانیم سیاست گذاری کنیم؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: کشوری که خودش دارای سند بالادستی است چه ضرورتی دارد که زیر بار این تعهدات برود و ما مگر چقدر نیرو ، نخبه و بودجه و اعتبار داریم که برای اینکه دیگران از ما خوششان بیاید اولویت را به آنچه که آن ها برای ما دیکته می کنند بدهیم.

دزفولی تاکید کرد: این سند بومی، اسلامی و ایرانی نیست و برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها نیز خارج از مرزها اتفاق می افتد و در بحث محتوا نیز محتوای آموزشی را باید آن ها برای ما طراحی کنند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاخیر ورود به این موضوع از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گله ای که رهبری کردند کاملا صحیح است و از ناحیه همه ما کوتاهی هایی صورت گرفته اما یکطرف قضیه مربوط به پنهان کاری است که در این رابطه انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ورود دقیقتر و عمیقتری به موضوع می کرد گفت: از زمانی که اعضای این شورا در جریان موضوع قرار گرفتند، اکثریت اعضا مواضع بسیار محکمی در رد این سند مطرح کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: همچنین تمام تلاش هایی که در شورا اتفاق افتاد برای این که بتوانیم موضوع را پیگیری کنیم با مقاومت های زیادی مواجه بود اما هشدار رهبری باعث می شود که همه به وظیفه خود عمل کنیم.

سند ۲۰۳۰ با منافع ملی در تضاد است

وی با تاکید بر اینکه این سند هم به لحاظ شکلی و هم لحاظ محتوایی مشکل دارد، گفت: این سند را قابل قبول نمی دانیم و به زودی نسبت به آن تصمیم گیری خواهیم کرد و بعد از انتخابات ریاست جمهوری این موضوع را در دستور اول کار خود قرار می دهیم و نسبت به آن مواضع رسمی خود را اعلام می کنیم.

اسحاقی معاونت برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم به این معنی که نگاه مجددی به مسیر رفته در خصوص تحول در نظام آموزش و پرورش داشته باشیم که چرا بعد از این مدت که از تصویب این سند گذشته هنوز گام های اولیه خوبی برداشته نشده است و با سرعت بیشتری نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.

وی افزود: گام دوم این است که در صحنه بین الملل از این مسئله درس و تجربه بگیریم و بدانیم که در مواجهه با سازمان های بین المللی چطور باید به اصول حاکمیتی مان و همچنین اسناد ملی و قانون اساسی توجه کنیم.

اسحاقی تاکید کرد: وضعی که پیش آمده غیرقابل پذیرش است و روند اجرای این سند باید متوقف شود.

زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با تاکید بر اینکه اقدام دولت بدون اطلاع مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده گفت: مجلس در این رابطه قصوری نداشته بلکه قصور را آن هایی داشته اند که پنهان کاری کرده اند.

وی یادآور شد: دیروز نامه ای خطاب به رییس جمهور نوشتم و رونوشتی از آن برای آموزش و پرورش ارسال شد که باید مصوبه دولت در تاریخ بیست و پنجم شهریور نود و پنج برای بحث اجرایی شدن این سند کم لن یکن تلقی شود، ضمن اینکه گلایه داریم علی رغم تصویب سند تحول در سال ۹۰ مراحل اجرایی شدن آن کاملا طی نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار