مشهد؛

حل مشکلات صادرکنندگان نقطه قوت گمرک خراسان رضوی

در حال حاضر امکان ارائه آمار تجارتی ۲۰ قلم کالا به صورت آنلاین فراهم شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، عسکری معاون امور گمرکی گمرک کشور در آیین تودیع و معارفه مدیرکل گمرک خراسان رضوی با اشاره به الکترونیک شدن فرایندهای گمرکی گفت: ۴۵ قانون در خصوص تجارت در کشور داریم. در سال ۸۹ قانون ارتقای کیفی خودرو داشتیم که ۱۰ هزار و ۲۳ قلم کالا مشمول استاندارد اجباری شد که توان اجرای آن وجود نداشت و با فشاری که آوردیم زیر ۷۰۰ قلم مشمول این قانون شده است.


وی با بیان اینکه ۲۲ سازمان در بحث تجارت خارجی همکاری دارندکه توانستیم همه این را الکترونیک کنیم افزود: ۱۵ رویه گمرکی وجود دارد که حدود ۱۲ مورد آن در استان خراسان رضوی وجود دارد.

معاون امور گمرکی گمرک کشور با اشاره به حدود ۱۵ کنوانسیون عضویت که باید رویه‌های گمرکی خود را بر مبنای آن ساده سازی کنیم گفت: این موارد در گمرک استان خراسان رضوی ایجاد شد و سامانه جامع امور گمرک در کشور شکل گرفته و اظهار از راه دور در شبانه روز انجام می‌شود.
عسکری افزود: خیلی سازمان‌ها مقاومت داشتند که در این سامانه حضور یابند، ولی امروز تبادل اطلاعات بین ما و این سازمان‌ها وجود دارد. این اتفاق باعث ایجاد شفافیت در تجارت خارجی شده و ما می‌توانیم برای ۲۰ قلم از کالا‌ها آمار به روز ارایه دهیم. همچنین می‌توانیم از ظرفیت کارشناسی کارشناسان استفاده کنیم و کادرسازی کنیم.

حل مشکلات صادرکنندگان نقطه قوت گمرک خراسان رضوی

محمدحسین روشنک رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی هم در این مراسم با بیان اینکه گمرک با تسریع قوانین به روند صادرات سهولت بخشید، گفت: حل مشکلات صادرکنندگان از نقاط قوت گمرک خراسان رضوی است.

وی افزود: بخش خصوصی از خدمات مدیریت دولتی خوب تقدیر می‌کند و ما در طی چند سال اخیر دلسوزی برای حوزه صادرات را در استان دیده ایم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: فعالان اقتصادی هزاران شغل ایجاد کرده اند و باعث شده اند چرخ اقتصاد بسیاری از خانواده‌ها بچرخد و در حقیقت با این کار تبدیل به افسران تولید و تجارت شده اند.

روشنک افزود: ناظر گمرکات خراسان رضوی در طی ۱۱ سال خدمت خود قدمی فراتر از مرز قانون برنداشت، اما همواره تلاش می‌کرد تا مشکلات صادرکنندگان برطرف شود و علیرغم اینکه فشار زیادی روی گمرک استان بود مشکلات ما با تدابیر ناظر گمرکات به خوبی حل می‌شد.

وی با تقدیر از تلاش‌های عاطفی ناظر سابق گمرکات خراسان رضوی گفت: در گذشته یکی از اساسی‌ترین مشکلات صادرکنندگان امور گمرکی بود، اما امروز تسریع قوانین سبب شده تا روند صادرات متفاوت از گذشته صورت گیرد به طوری که می‌توان گفت: نقطه قوت گمرک حل مشکلات صادرکنندگان است.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نیاز امروز رونق اقتصادی کشور حمایت و همراهی مسئولین از تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و خوشبختانه مدیریت استان همراهی خوبی را با فعالان اقتصادی داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.

اختصاص ۲۷ درصد بودجه گمرکی کشور به خراسان رضوی

مسعود عاطفی نماینده ایران در سازمان جهانی گمرک هم در ادامه این مراسم گفت: ۲۷ درصد از بودجه گمرک کل کشور به استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.

وی افزود: امروز جانمایی ایکس ری استان در دوغارون صورت گرفت که سریع‌ترین ایکس ری کانتینری کشور است و سعی کرده ایم مزاحمتی برای تجارت در استان نداشته باشد و به صورت مکانیزه کنترل‌ها را صورت دهیم.

مدیرکل سابق گمرک مشهد گفت:در ۱۸ اردیبهشت ۹۶ در عرض یک سال ۳۵۰۰ کانتینر و ۱۳ واگن در گمرک نیشابور ترخیص شد و یکی دیگر از اقدامات ما این بود که زمان ترخیص گمرکی را در ایران در خراسان رضوی به ۶ ثانیه رسانده ایم.

عاطفی افزود: سال ۸۲ برای نخستین مرتبه مساله نماینده ایران در این سازمان را مطرح کرد. این فرایند ۲. ۵ سال طول کشید تا صورت گرفت، نهایتا رئیس سازمان جهانی گمرک سال آخر خود را طی می‌کرد و اجباری بود که سریعا این مساله صورت گیرد و ایران در این سازمان بتواند مستقر شود.

وی گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مساله انتقال گمرک مشهد بوده و تمام توافقات آن طی شده و قول ما به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایجاد بسته حمایتی ترانزیت است همچنین تشریفات گمرکی ترانزیت در حال خروج از گمرک بوده و زیر نظر کارگزاران گمرکی خواهد رفت و ما فقط نظارت داریم.

نماینده ایران در سازمان جهانی گمرک با بیان اینکه بحث دیگر نیابت‌های پستی است که در شهرهای بزرگ راه اندازی شد، تصریح کرد: امیدواریم تا سال ۹۶ در ۴ شهرستان دیگر نیز این امر راه اندازی شود. فعالیت ریلی گمرک خیام به نیشابور بسیار مهم است و ظرفیت زیادی دارد و با ساماندهی این امر صادرات ما رونق بیشتری خواهد گرفت.

در پایان این مراسم امید جهانخواه نیز به عنوان ناظر گمرکات استان منصوب و از زحمات مسعود عاطفی قدردانی و به عنوان نخستین نماینده جمهوری اسلامی در سازمان جهانی گمرک منصوب شد.
انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.