در آستانه سفر به لرستان؛

بازخوانی وعده‌های دولت؛ «روحانی» در«لاستیک‌سازی»به مردم پاسخ بدهد

لرستان سرزمین زخم‌خورده از وعده‌های عمل نشده، امروز در آستانه سفر رئیس‌جمهور به این استان قول و قرارهای دولت را از ذهن می‌گذراند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛حجت‌الاسلام حسن روحانی در انتخابات ۹۲ با کسب ۴۰۲ هزار و ۶۵۵ رأی از مردم لرستان توانست پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود و در سفرهای ابتدایی خود در مسند رئیس‌جمهوری لرستان را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کرد.

روحانی: کارخانه لاستیک‌سازی را برای لرستان احداث می‌کنیم
حسن روحانی در ۲۸ خردادماه سال ۹۳ به لرستان به‌عنوان پنجمین مقصد خود سفر کرد و در جریان سفر خود به این استان ۷۹ مصوبه را برای اجرایی شدن در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در نظر گرفت.

امروز در آستانه انتخابات حسن روحانی بار دیگر لرستان را به‌عنوان مقصد سفر تبلیغاتی خود انتخاب کرده است. اما آنچه امروز شرایط را برای روحانی در لرستان متفاوت کرده چندین پروژه بزرگ نیمه‌کاره و رهاشده و چندین کارخانه تعطیل‌شده است.

بازخوانی وعده‌های دولت؛ «روحانی» در«لاستیک‌سازی»به مردم پاسخ بدهد

کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی از پروژه‌هایی است که در سفر روحانی به لرستان مصوب شد.

حسن روحانی در روز اول سفر خود به لرستان در جمع مردم لرستان در ورزشگاه تختی شهر خرم‌آباد و در تشریح برنامه‌های دولت در لرستان اظهار داشت: برای اجرای دو طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده‌اند که در این استان کار را آغاز کنند و دولت هم با همه وجود حمایت خواهد کرد. کارخانه لاستیک خودرو و کارخانه سنگ‌بری مدرن این دو طرح است که هر دو را این وزارتخانه متقبل شده است.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در تاریخ ۲ تیرماه ۹۳ طی نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان جزئیات مصوبات سفر روحانی به این استان را تشریح کرد و در سخنانی گفت: ساخت کارخانه لاستیک با ظرفیت ۲۰۰ هزار حلقه توسط شرکت ایدرو یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بود، مکاتبه‌های ساخت این کارخانه انجام‌شده است اما هنوز مشخص نیست که مکان این کارخانه در کدام شهرستان باشد و ما هم هیچ اصراری بر مکان این کارخانه نداریم و مطیع نظر کارشناسی هستیم.

کلنگ زنی پروژه یک سال بعد

از اجرای این طرح تا تاریخ ۲۲ خرداد ۹۴ خبری نبود، یعنی یک سال کلنگ زنی و اجرای طرح به تعویق افتاد تا درنهایت با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور این پروژه در سال ۹۴ کلنگ زنی شد.

امیرعلی زهره نژاد مدیرعامل کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مراسم کلنگ زنی این پروژه گفت: متعاقب پیگیری استاندار و با عنایت به پی‌نوشت معاون اجرایی ریاست جمهوری مبنی بر برنامه‌ریزی لازم جهت اجرایی شدن و تحقق احداث کارخانه تایر خودرو، سازمان گسترش با پیگیری‌های مستمر نسبت به تعیین بخش خصوصی توانمند اقدام نموده که درنهایت با مشارکت این بخش، شرکت لاستیک نیک‌رو گسترش با شماره ۴۶۹۶۷۶ در اسفندماه ۱۳۹۳ تأسیس شد.

بازخوانی وعده‌های دولت؛ «روحانی» در«لاستیک‌سازی»به مردم پاسخ بدهد

وی یادآور شد: این سازمان و شرکت فوق شناسایی، ‌مذاکرات و مکاتبات متعدد با شرکت‌های تأمین‌کننده تکنولوژی و تولیدکننده تجهیزات و همچنین تهیه برنامه زمان‌بندی در قالب گزارش مدون ارائه کرده و نهایتاً شهرک صنعتی شماره ۳ خرم‌آباد برای استقرار کارخانه در نظر گرفته‌شده است.

مدیرعامل کارخانه لاستیک نیک‌رو گسترش خرم‌آباد محل ساخت این پروژه را شهرک صنعتی شماره ۳ مرکز لرستان اعلام کرد و گفت: محصولات این کارخانه برای خودروهای سبک و سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

زهره نژاد عمده مواد اولیه کارخانه لاستیک نیک‌رو گسترش خرم‌آباد را از کائوچوی طبیعی، ‌ کائوچوی مصنوعی، دوده، بوتیل، نخ و سیم، انواع روغن‌ها و مواد شیمیایی عنوان کرد و گفت: این کارخانه برای ۱۳۴۴ نفر شغل ایجاد می‌کند.

وی بابیان این‌که کارخانه لاستیک نیک‌رو گسترش خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار ساخته خواهد شد، اعلام کرد: این کارخانه در مدت‌زمان ۳۶ ماه احداث خواهد شد.

امروز بیش از ۳۶ ماه از زمان مصوب شدن اجرای پروژه لاستیک‌سازی و ۲۴ ماه از روز کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد اما همچنان از این کارخانه جز زمینی در شهرک صنعتی شماره ۳ که آن‌هم شباهتی به یک شهرک صنعتی ندارد، چیزی دیده نمی‌شود؛ موضوعی که در بازدید سال گذشته خبرنگاران از این پروژه آن‌قدر توی ذوق زد که اصحاب رسانه از این بازدید به‌عنوان یک بازدید تبلیغی یادکردند.

خاک‌برداری ۲ سال بعد

هوشنگ بازوند در تاریخ یکم اسفندماه ۹۵ در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد با اشاره به اینکه مدت‌ها بود که لرستان کارخانه بزرگی که بالای ۱۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند نداشت، افزود: یکی از تقاضاهای ما از هیئت دولت در سال ۹۳ بحث توسعه زیرساخت‌های صنعتی بود که یکی از مصادیق این موضوع کارخانه لاستیک‌سازی بود.

بازخوانی وعده‌های دولت؛ «روحانی» در«لاستیک‌سازی»به مردم پاسخ بدهد

وی بابیان اینکه ۴۴ هکتار از زمین این کارخانه دولتی بوده و ۱۶ هکتار نیز مربوط به مردم بوده که خریداری‌شده است، اظهار داشت: خریداری این ۱۶ هکتار زمین کار سختی بود و مردم به‌راحتی این زمین‌ها را واگذار نکردند.

استاندار لرستان بابیان اینکه نباید توقع داشت پروژه هزار و ۱۰۰ میلیاردی ظرف یک سال اجرا شود، تصریح کرد: در حوزه برق این کارخانه نیز وزارت نیرو اعلام کرده بود که باید برق موردنیاز کارخانه‌های بزرگ از بخش خصوصی تأمین شود و همین امر باعث شد تا حدود ۹ ماه زمان را صرف تغییر مصوبه دولت کنیم و برق موردنیاز این واحد را از شرکت برق باختر تأمین کنیم.

بهره‌برداری فاز اول در پایان ۹۷

بازوند یادآور شد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته این کارخانه در بهمن‌ماه ۹۷ بهره‌برداری می‌شود.

محمد نادری نماینده شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه در مدت آغاز عملیات اجرایی کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد زیرساخت‌های آب، برق و گاز را احداث کرده‌ایم، اظهار داشت: با همکاری آب منطقه‌ای چند چاه برای تأمین آب این کارخانه حفرشده بود اما این چاه‌ها دبی لازم را نداشتند و با نامه‌نگاری‌های صورت گرفته مقرر شد سالانه ۱.۴ میلیون مترمکعب آب از کاکا رضا برای این پروژه تخصیص دهند.

وی بابیان اینکه برای تأمین برق این کارخانه نیز با شرکت برق باختر قرارداد بسته‌ایم، تصریح کرد: همچنین در ابتدای کار ۴۴ هکتار زمین و پس‌ازآن نیز ۱۶ هکتار زمین برای اجرای این پروژه خریداری شد.

نماینده شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد با تأکید بر اینکه کار تسطیح زمین‌های این پروژه از ۱۷ بهمن‌ماه آغازشده است، افزود: هم‌زمان با اجرای کار تسطیح زمین‌های این پروژه، سیل بند نیز احداث می‌شود.

امروز که بیش از ۳ ماه از بازدید خبرنگاران از این پروژه می‌گذرد همچنان کار تسطیح و خاک‌برداری زمین‌های کارخانه لاستیک‌سازی به اتمام نرسیده است!

همچنان خاک‌برداری می‌کنیم!

استاندار لرستان در بازدید اخیر خود از پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد نیز اظهار داشت: خوشبختانه فاز اول این پروژه و عملیات خاک‌برداری آن با شتاب مناسبی در جریان بوده و  نشاط کار و تلاش به‌خوبی در آن حس می‌شود.

بازخوانی وعده‌های دولت؛ «روحانی» در«لاستیک‌سازی»به مردم پاسخ بدهد

هوشنگ بازوند گفت: در ارتباط با انتقال آب و انتقال برق به این پروژه، مشاور در حال مطالعه بوده که با ارائه این مطالعات پیش‌بینی بودجه مناسب برای اجرای آن نیز انجام می‌پذیرد.

آنچه از صحبت‌های استاندار لرستان به نظر می‌رسد این است که درروند اجرای این پروژه جز کار خاک‌برداری اقدام چشمگیر دیگری صورت نگرفته است.

سؤال آنجاست که چرا از ابتدا پروژه‌ای با این اهمیت در شهرک صنعتی بدون تأسیسات زیرساختی شماره ۳ خرم‌آباد احداث شد و زمینی مشرف‌به کوه که می‌توان درواقع به آن «کوهپایه» گفت برای این کارخانه در نظر گرفته شد. طبیعی است در چنین شرایطی کار خاک‌برداری مدت‌ها طول بکشد.

طعم تلخ این قبیل پروژه‌های نیمه‌تمام و چندین ساله هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد کام مردم لرستان شیرین شود و روی اشتغال و رفاه و صنعتی شدن را ببینند.

به نظر می‌رسد، امروز اگر حسن روحانی قصد سفر به لرستان را دارد باید در محل کارخانه لاستیک‌سازی، جایی که قرار بود تبدیل به محل اشتغال بیش از هزار لرستانی شود با مردم قرار بگذارد و پاسخ مردم بیکار و چشم درراه اشتغال لرستان را بدهد.

منبع :مهر

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.