کارگردان امتحان نهایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترجیح می‌دهم با نابازیگرها کار کنم/ هر ایده‌ای به دستم برسد، می‌توانم بسازم

من اعتقاد زیادی به طبقه‌بندی فیلم‌ها بر اساس ژانرهای تعریف شده ندارم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینماگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلم سینمایی «امتحان نهایی» به کارگردانی عادل یراقی این روزها در سینماهای کشور اکران می‌شود. به همین بهانه با کارگردان این اثر گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید. قابل ذکر است در این فیلم شهاب حسینی به عنوان یکی از بازیگران اصلی ایفای نقش کرده و زنده یاد عباس کیارستمی به اتفاق کارگردان این اثر فیلمنامه آن را نوشته است.
 
از اکران فیلمتان تا به امروز راضی هستید؟
 
از اکران فیلم راضی هستم. در شرایط فعلی که فیلم‌های مستقل ساخته می‌شوند و فیلم‌های خاصی به حساب می‌آیند، همین که مجوز اکران گرفتیم خوب است؛ ولی این فیلم  باید با توجه به قرارداد پخشی که با هدایت فیلم داشتیم زودتر و گسترده‌تر پخش می‌شد. البته این اتفاق نیفتاد و هم‌اکنون فیلم توسط پخش نسیم صبا و سعید خانی مدیریت و پخش می‌شود. وضعیت اکران آن با توجه به تعداد سینماها و سانس‌هایی که داشتیم، نسبتا خوب بوده است.  
 
چرا فیلم شما حدود دو سال بعد از تولید اکران شد و آیا این مسئله به اقتصاد سینما و دفع سرمایه‌گذار ختم می‌شود؟  

تأخیر اکران فیلم به روند کار ضربه می‌زند. البته چیزی نمی‌شود گفت؛ زیرا در زمانی که متوجه بدقولی برخی از افرادی که مسئولیتی را برعهده می‌گیرند؛ می‌شویم فقط می‌توانیم بگوییم که حتما تلاششان را کرده‌اند اما نتوانسته‌اند کار مورد نظر را آنچنان که باید و شاید انجام بدهند. ما نیز در این میان به آنچه رضایت خدا بوده راضی هستیم و امیدواریم که باز هم بتوانیم کار کنیم. البته تأخیر در اکران یک فیلم آسیب‌های روحی و مالی زیادی به سرمایه‌گذاران و دست‌اندرکاران آن وارد می‌کند، ولی نمی‌شود کاری کرد.  
 
از همکاری با کیارستمی بگویید.

من فقط می‌توانم بگویم از همکاری با عباس کیارستمی خوشحالم؛ وی جدا از شخصیت هنری‌اش، زوایای شخصیتی دیگری هم داشت و انسان بسیار جالب و قابل تعمقی بود. نابغه‌ بود و من با کیارستمی متوجه شدم که نابغه یعنی چه؟  

کیارستمی با سادگی به نبوغ رسیده بود و وقتی که با چیزی مواجه می‌شد، توجه چندانی به پیش‌گفتارها و پیش‌فرض‌ها نمی‌کرد. به گونه‌ای که گویی برای اولین بار با آن چیز مواجه شده است و این امر منجر به کسب یک دریافت جدید می‌شد.  
 
همکاری شما با دو بازیگر مطرح سینما به چه شکلی پیش رفت؟

همه بازیگران مطرحی که تا به حال با آنها کار کرده‌ام، انسان‌هایی بودند که در کارشان حرفه‌ای هستند. البته من ترجیح می‌دهم که با نابازیگرها همکاری کنم؛ زیرا در آن زمان است که احساس می‌کنم کاری را برای فیلم انجام داده‌ام و مسئولیتی را برعهده داشته‌ام.  
 
فیلم «امتحان نهایی» چه پیامی برای مخاطب دارد؟

این فیلم رنگ، بو و طعم خود را دارد و مطابق با سلیقه نویسنده و کارگردانش تولید شده است. البته این امر می‌تواند از نظر اقتصادی به فیلم ضربه بزند .

داستان فیلم «امتحان نهایی» اوج و فرودهای عجیب و غریبی ندارد و ممکن است که به همین دلیل در مرکز توجه بسیاری از تماشاگران قرار نگیرد و به نظر من در این صورت باید جذابیت را تعریف کنیم و متوجه شویم که جذابیت در کشور ما با چه متر و مقیاسی شناخته می‌شود.  

من در این میان فکر می‌کنم که باید به جای تولید یک فیلم با توجه به سلیقه مخاطب عام فیلمی را بسازم که با روحیات خودم سازگار است و آن را به مخاطب ارائه کنم.  
 
نقطه قوت و ضعف فیلم از دید خودتان چیست؟
 
به نظر من فیلم «امتحان نهایی» فیلم پرجرأتی است و در ساخت آن تلاش کردیم با خودمان صادق باشیم. این امر اگرچه به عنوان نقطه قوت فیلم شناخته می‌شود، نقطه ضعف آن هم به حساب می‌آید و به همین دلیل نمی‌توانیم از میزان استقبال مخاطب از آن ناراضی باشیم؛ چون انتظار نداشتیم که مخاطب عام با این فیلم ارتباط برقرار کند.

آیا روش تولید فیلم «امتحان نهایی» روش همیشگی شماست یا ممکن است که به سمت تولید فیلم‌های کمدی پیش بروید؟  

من نمی‌دانم که در آینده چه فیلم‌هایی را خواهم ساخت اما گرایش روحی‌ام به سمت تولید فیلم‌هایی با رگه طنز خفیف است و فیلم ««امتحان نهایی» را به پیشنهاد کیارستمی ساختم.  
 
از جدیدترین فیلم سینمایی خودتان بگویید.  

هم‌اکنون در حال آماده کردن مقدمات اکران فیلم «امتحان نهایی» در دانشگاه یو‌اس‌ال آمریکا هستم و دو سناریو را هم در دست دارم که پس از اکران فیلم «امتحان نهایی» به سراغ ساخت یکی از آنها خواهم رفت. البته قرار بر این بود که یکی از این سناریوها را کیارستمی کارگردانی کند و من در آن بازی کنم.
 
با توجه به اینکه توجه کمتری به سینمای کودک می‌شود، قصد تولید فیلمی درباره کودکان و نوجوانان را ندارید؟  

من اعتقاد زیادی به طبقه‌بندی فیلم‌ها بر اساس ژانرهای تعریف شده ندارم و معتقدم که هر ایده‌ای که به دستم برسد و برایم جالب باشد را می‌توانم بسازم؛ زیرا هر ایده‌ای را بسازم چکیده ذهنی من را به همراه خواهد داشت. بنابراین امیدوارم که بتوانیم با خودمان صادق باشیم و خودمان فیلممان را بسازیم.
 
از وضعیت اکران و تولید سینمای ایران بگویید.

وضعیت تولید و اکران سینمای ایران خیلی خوب است؛ زیرا کشور ما با توجه به تعداد فیلم‌هایی که ساخته می‌شود بهشت فیلمسازی به حساب می‌آید و همین که چرخ سینما می‌چرخد ،خوب است.  
 
حرف پایانی؟  

کیارستمی خدمات زیادی برای سینما انجام داده و با مطالعه دقیق فیلمنامه‌ها کمک قابل توجهی به جوانان و شاگردانش کرد. امیدوارم حالا که وی را از دست داده‌ایم، بتوانیم توضیحاتش را بفهمیم و مردم نیز با دیدن فیلم‌هایی چون «امتحان نهایی» که از دل ایده‌های کیارستمی درآمده، با ذائقه جدیدی آشنا شوند. زیرا امروزه ادبیات جدیدی در حوزه فیلم شکل گرفته و فیلم «امتحان نهایی» نیز با این ادبیات ساخته شده. پس نباید در این فیلم به دنبال رخ دادن اتفاق خاصی بود و باید با افق ذهنی بازتری به آن توجه کرد.
 
 
 
گفتگو از اشکان منصوری
 
 
انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.