قالیباف در گفت و گوی ویژه خبری:

4 درصدی ها در بخش مسکن رکود ایجاد کرده اند/ مدیریت امروز کشور به 60 سال پیش برمی گردد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: 4 درصدی ها در بخش مسکن رکود درست کرده اند چون مواد اولیه این بخش صددرصد در داخل تولید می شود و آنان نمی توانند واردات کنند و بخورند.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشکاه خبرنگاران جوان؛ محمد باقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بازار کار کشور به چه تعداد شغل پایدار نیاز دارد و با چه سرمایه ای این شغل ها ایجاد خواهد شد اظهار داشت: امروز موضوع جدی کشور که مردم نیز از آن آسیب می بینند بحران اقتصادی است. بیکاری، رکود و گرانی سه مشکل مهم کشور هستند که به یکدیگر نیز متصلند و روی هم اثر می گذارند.  
 
وی ادامه داد: برخی از نامزدها در مناظره اشاره کردند که هر نامزد برنامه اش چیست؟ این سوال غلط است چرا که کشور سند چشم انداز دارد که میثاق ماست و براساس آن همه نخبگان گرد هم آمده اند و سیاست های کلی را تهیه کرده اند که به تصویب مقام معظم رهبری نیز رسیده و سپس ابلاغ شده است.
 
قالیباف تصریح کرد: دولت و مجلس برنامه ششم را نوشتند و اگر کسی بخواهد قانون را رعایت کند و قصدش دادن آدرس غلط نباشد باید بگوید که شیوه اجرای این برنامه چگونه است.
 
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت فعلی همین برنامه مصوب مجلس را ابلاغ نکرد و در نهایت رئیس مجلس خودش آن را ابلاغ کرد.
 
وی با اشاره به آمار بیکاری در کشور گفت: در دولت یازدهم تعداد بیکاران از حدود 10 و نیم به دوازده و نیم افزایش یافته و این یعنی سه و نیم میلیون نفر به تعداد بیکاران کشور افزوده شده است.
 
قالیباف ادامه داد: یک میلیون و  280 هزار نفر متولد سال 64 ما هستند که امروز سنشان حدود 32 سال است و در هر سال حدود یک میلیون نفر به حوزه اشتغال اضافه می شود وقتی می گوییم 5 میلیون شغل ضروری و نیاز کنونی کشور است حرف نابه جایی نزده ایم.
 
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در برنامه ششم نیز ایجاد 5 میلیون شغل آمده است و ما این مسئله را با کمک جوانان محقق می کنیم برای این کار به سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی نیاز داریم که این ها در کشور موجود است.
 
وی با بیان اینکه ما یک درصد جغرافیا، یک درصد جمعیت و 5 درصد منابع جهان را داریم اظهار داشت: بحران و کلید اصلی آن در اجرا و عملیاتی کردن کار است یعنی کار به عمل برآید به سخن دانی نیست و رویکرد و مدیریت هم بسیار اهمیت دارد.
 
قالیباف ادامه داد: مدیریت حاکم کشور به حدود 60 سال قبل برمی گردد با این مدیریت نمی شود، می گویند برای ایجاد هر شغل 300 میلیون تومان هزینه لازم است رویکرد نسل چهارم این مسئله را نمی پذیرد چرا که به کارها سرعت می دهد و هزینه ها را نیز کاهش داده است.
 
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا روشی برای ایجاد شغل ارزان در کشور دارید گفت: بعضی شرکت های دانش بنیان که توزیع کالا را انجام می دهند انبار دارند قبلا صد هزار متر زمین را برای ایجاد انبار در نظر می گرفتند و کالا را دپو می کردند ولی الان کسی کالا را انبار نمی کند.
 
وی افزود: ببینید امروز در تهران درخواست یک تاکسی چگونه انجام می شود مردم آن را با حداقل هزینه انجام می دهند لذا تحول مدیریتی حائز اهمیت فراوانی است.
 
قالیباف ادامه داد: ما برنامه ریزی کردیم و یک میلیون و 200 هزار شغل را در مناطق روستایی با استفاده از ظرفیت های منطقه ای و براساس توسعه کشاورزی و صنایع کوچک ایجاد می کنیم این را مطالعه کرده ایم و به تعبیری جلوی مهاجرت از روستاها را به شهرها می گیریم.
 
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت گردشگری داخلی و خارجی اشاره کرد و در این مورد گفت: با استفاده از گردشگری خارجی و داخلی به راحتی می توان بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرد چند ده هزار کارخانه ما تعطیل شده اند ما با هدایت نقدینگی و سرمایه به این سمت می توانیم آنان را دوباره به کار برگردانیم.
 
وی ادامه داد: دو سال قبل در رابطه با خودرو تصمیم گرفتند به مردم وام بدهند و صد هزار خودرو وارد شد اگر قرار است نقدینگی به سمت خودرو هدایت شود و به مردم وام بدهید چه در خوب بود اولویت را به تاکسی ها می دادید نه به ماشین های شخصی.
 
قالیباف گفت: امروز به تاکسی ها چه سرویسی می دهیم در بخش بیمه و بنزینشان دچار مشکلند کامیون های ما به حال خود رها شده اند.
 
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: امروز در حوزه ساختمان با رکود منفی 16 مواجه هستیم در حالی که ساختمان پیشران اشتغال است در این حوزه 78 بخش اقتصادی قبل از احداث ساختمان تولید کار می کنند و هنگامی که ساختمان را می سازیم 56 بخش اقتصادی مشغول به کار می شوند.
 
وی تصریح کرد: همه مواد اولیه مسکن در کشور تولید می شود یکی از دلایلی که این صنعت رونق نمی یابد همان 4 درصدی ها هستند که رکورد را در این بخش درست کرده اند چون نمی توانند واردات کنند و بخورند.
 
قالیباف ادامه داد: فردی که می خواهد مجوز بگیرد بعضا بیش از یک سال رفت و آمد می کند و این مسئله به ضرر مردم تمام می شود کشورهایی همچون مالزی، هند و کره نیز با بحران اقتصادی مواجه بودند که در این بخش ها شروع به کار کردند و موفق هم شدند.
 
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برنامه شما برای کنترل رکود تورمی چیست گفت: امروز هم بیکاری و هم گرانی داریم و بعضی ها می گویند ما گرانی نداریم و تورم را پایین آورده ایم اولا تعریف تورم چیست؟

وی ادامه داد: اگر این رویه ادامه پیدا کند و بی اعتمادی در نظام بانکی ایجاد شود فضا نه تنها در ورشکستگی موسسات مالی بلکه در بانک ها نیز رخ خواهد داد.

قالیباف با بیان اینکه باید امنیت سرمایه در سیستم بانکی ایجاد شود ادامه داد: ما یک برنامه ای تدوین کرده ایم که در آن ضمانت وام های کوچک و خرد صورت می گیرد. دراین برنامه افراد مستضعفی که وام می گیرند تا سقف 15 میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند و از محل یارانه ها یا از محل کارانه ها اقساط آن پرداخت می شود و دولت مردم نیز ضمانت این وام ها را می کنند.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از محورهای جریان هدایت کار نیز در همین مسیر است به این معنا که ما می توانیم اگر مردم وام بیشتری خواستند به آنها بدهیم تا آنها این وام را در زمینه اشتغال استفاده کنند تا مردم نیز توانمند شوند. ما نباید یارانه ها را برای هزینه های جاری پرداخت کنیم چرا که یک بخش از آن یارانه تولید است ما باید این یارانه تولید را به توانمندی در صنایع کوچک و خانگی بدهیم که این همان اصلاح نظام بانکی است.

وی در پاسخ به این سوال که فساد اقتصادی را تا چه حد جدی می دانید و ریشه این فساد در کجاست و برنامه شما برای حل مسئله فساد اقتصادی چیست گفت: اولین نکته در این حوزه وجود دارد نا بسامانی هایی است که ریشه در فساد دارد؛ یک بخش از این فساد باید اصلاح ساختاری شود یا به عبارت بهتر هوشمندسازی شود.

قالیباف افزود: این کار مهمی است که باید انجام شود اما مهمتر از آن اراده مسئولین است یعنی اگر در کشور این روحیه وجود نداشته باشد فساد حل نخواهد شد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: من معتقدم مهمتر از برخورد دستگاه قضایی در مسئله فساد پیشگیری اولیه است که روحیه فسادستیزی در مسئولین مولفه اول آن است و پس از آن اگر تخلفی صورت گرفت دستگاه قضایی می تواند با آن برخورد کند و فرد متخلف را به اشد مجازات محکوم کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در دولت فعلی این روحیه وجود ندارد و می توان نمونه های آن را دید، بیان داشت: امروز واقعا بخشی از روحیه مسئولین در مجموعه دولت یک روحیه اشرافی گری و تاجر مسلکی شده و خود وزرا تاجر هستند و در 20 یا 30 شرکت در حال تجارت هستند .

قالیباف ادامه داد: یکی از مولفه های نظام اسلامی این است که با وجود این که ثروت اندوزی اصلا موضوع بدی نیست و مردم باید تولید ثروت کنند و ما هم طرفدار تولید ثروت هستیم اما کسی که مدیر می شود و در رده های مدیریتی کشور حضور دارد چرا باید تجارت کند؟

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آنها در اینجا از رانت اطلاعات استفاده می کنند. به نظر شما چرا توسط آن 4 درصدی ها قاچاق کالا صورت می گیرد؟

وی با بیان اینکه همین موضوع باعث می شود تا آنها تسلیم فساد شوند گفت: نمونه های آن را به وضوح می توانیم ببینیم و آنها زمانی که می بینند دیگر نمی شود کاری کرد مجبور به دروغگویی می شوند و حرف کذب می زنند.

قالیباف اظهار داشت: اکنون دولت به شکل دوره قاجار شده که در آن مسئولینی که تاجر بودند دور هم جمع می شدند و کار تجارت می کردند و کاری به مردم نداشتند. به نظر شما چرا امیرکبیر قهرمان ملی ما شد؟ چون هم کار آمد و هم با فساد مسئولین مبارزه می کرد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر مبارزه با فساد صورت بگیرد از یک طرف اصلاح نظام ساختاری صورت می گیرد و آنهایی که خود تاجر هستند از سیستم کنار خواهند رفت اما تا زمانی که این ها هستند کاری صورت نمی گیرد.

وی درباره اینکه چرا من اموال خود را اعلام کردم گفت: محمد باقر قالیباف تا این لحظه هیچ فعالیت اقتصادی نداشته و زمانی که زمام امور دولت مردم را در دست بگیرم و نه خودم و نه هیچ کدام از وزرا حق این کار را ندارند و در کنار آن ساختار سیستم را نیز اصلاح می کنیم.

قالیباف با بیان اینکه ما حتما قادر به جلوگیری از قاچاق کالا هستیم گفت: در دولتی که وزیرش کالای خلاف قانون وارد می کند شما توقع دارید مقابل فساد بایستد و آن را ریشه کن کند و این اتفاقات در بانک ها نیز نیفتد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که من می دانم صحبت هایم باعث می شود تا از فردا تخریب ها علیه من آغاز شود ادامه داد: من خود اطلاع دارم برخی از وزرا در زمان تصدی پست برای خود پاداش رد می کردند که با این روحیه نمی توان با فساد مبارزه کرد. مبارزه با فساد اساس کار است و مدیران نباید به سمت ثروت اندوزی بروند و اگر به دنبال آن رفتند این مفاسدی که می بینیم رخ خواهد داد و روز به روز بیشتر خواهد شد.

 
وی افزود: یک سبد کالا که به بیش از ۳۵۰ نوع کالا در آن وجود دارد اینها را قیمت تمام شده‌اش را میانگین آن را با یکدیگر قیاس می‌کنند و می‌گویند تورم تک رقمی شده است به راستی آ‌یا مردم ما نیز تورم را ۷ یا ۸ درصدی می‌بینند؟ نظر بنده این است که به طور حتم اینگونه نیست اگر از مردم سوال کنید می‌گویند که در سال ۹۲ یا ۹۳ به عنوان مثال قیمت شکر ۱۵۰۰ تومان بوده است در حالی که امروز قیمت آن به ۳۵۰۰ تومان رسیده است که این می‌شود تورم چند درصدی.

قالیباف تصریح کرد: من یک نمونه قبض آورده‌ام که شما به آن نگاه کنید که هم قبض گاز است و هم قبض آب که برای یک ساختمان مشخص و واحد است در سال ۹۲ قبض آب این ساختمان ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است و همین ساختمان با همان سطح مصرف در سال ۹۵ به رقم ۷۱ هزار تومان رسیده است و این به معنای افزایش ۸۰ درصدی است حال چگونه است که می‌توان گفت تورم ۷ یا ۸  درصدی است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در حوزه گاز در سال ۹۳، ۱۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان پرداخته شده است و همان ساختمان با همان مصرف در سال ۹۵، ۳۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه داشته است و این به معنای افزایش قیمت صد در صدی است پس گرانی وجود دارد و ما یک تورم داریم که تعریف اقتصادی دارد اما مردم ما امروز گرانی را تجربه می‌کنند و رکود نیز وجود دارد البته بنده معتقدم که علی رغم گفته‌ها ما هنوز موفق نشدیم که از رکود عبور کنیم ما اگر بدون نفت بخواهیم محاسبه کنیم در حدود ۱.۵ درصد قرار داریم و در بخش مسکن که خود آقایان نیز قبول دارند در رتبه منفی ۱۶ درصد قرار گرفته‌ایم در هر حال باید رونق را به وجود بیاوریم اما رونقی که به دنبال خودش گرانی نیاورد.

وی ادامه داد: اگر این رونق به دنبال خود گرانی را به ارمغان بیاورد اقتصاد دچار مشکل می‌شود و برای این کار باید خلق پایه‌های درآمدهای جدیدی را برای دولت به وجود بیاوریم به عنوان مثال بعضی واردات لوکسی که انجام می‌ پذیرد تعرفه‌های سنگینی برای آنها اعمال کنیم یا آنها را وارد نکنیم یا اگر ناگزیر به وارد آن هستیم حتماً تعرفه‌های سنگینی را برای آن تعبیه کنیم در حال حاضر ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم که باید جلوی آن گرفته شود و از آن طرف برای تولید کننده باید معافیت اختصاص پیدا کند در حالی که بودجه جاری سه برابر می‌شود آیا گرانی بیشتر نمی‌شود ما وقتی می‌خواهیم حق مردم را در حوزه یارانه پرداخت کنیم دچار پدیده گرانی می‌شویم ما باید بتوانیم مسیر هدایت نقدینگی را از طریق تولید کنترل کنیم و من این مسئله را در نظام تولید بانکی توضیح خواهم داد و اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم رونق بدون گرانی را تجربه کنیم بیکاری، گرانی، رکود را در جامعه داریم.
 
قالیباف افزود: در حال حاضر رکود ایجاد می‌شود به بهانه آنکه تورم را کنترل کنند در حالی که بازار کسب و بازار تعطیل است و زندگی مردم قفل شده است و این به معنای مدیریت اقتصادی نیست.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که حجم نقدینگی‌ها در اقتصاد ما چقدر است و این چه تبعاتی میتواند داشته باشد و اساساً این نقدینگی در این سطح چگونه ایجاد شده و چطور می‌شود نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد، اظهار داشت: یکی از اشکالات جدی‌ای که در این دولت وارد است بخش افزایش نقدینگی‌هاست به طوری که امروز ۱۲۸۰ تومان نقدینگی کشور است به این معنا که این دولت از ابتدای شروع کارش تا به اینجا تقریباً ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده است و اگر این را تقسیم به ۲۵ خانوار کنیم به طور تقریبی به هر خانواده ۴۰ میلیون اختصاص می‌یابد اگر با این کار مدیریت صحیحی انجام می‌گرفت یک تحول اقتصادی بزرگ صورت می‌گرفت.

وی افزود: یکی از خطراتی که الان وجود دارد و اگر اینها بخواهند رونق ایجاد کنند و این جریان نقدینگی را درست هدایت نکنند، تورمی را که می‌گویند ممکن است اتفاق بیفتد لذا ما باید جریان نقدینگی را به صورت جدی پیگیری کنیم، یکی از جریان‌های نقدینگی این است که این پول کجاست؟ این پول عمدتاً در اختیار بانک‌های ما قرار دارد و بانک‌ها هستند که نقش جدی را در حوزه سرمایه ایفاد می‌کنند و پول‌های مردم و تمام نقدینگی کشور در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.

قالیباف تصریح کرد: امروز مدیریتی برای این مسائل وجود ندارد و ناعدالتی صورت می‌گیرد به عنوان مثال اگر فردی بخواهد یک وام ازدواج بگیرد ماه‌ها و سال‌ها می ماند حتی برای خرید ساختمان اگر بخواهد یک وام کوچک در حدود ۱۰ یا ۲۰ یا۳۰ میلیون دریافت کنند آنقدر از او ضمانت می‌خواهند که منصرف خواهد شد و می‌گویند بروید یک کارمند بیاورید تا به شما وام دهیم، دقت کنید که ۴ درصدی‌ها چه کسانی هستند، آ‌نهایی هستند که با رابطه با یک سفته چند ده و چند صد میلیون تومان وام را از بانک دریافت می‌کنند و به اسم تولید و یا هر اسمی جا می‌زنند و آن را به مسیر دیگری هدایت می‌کنند ما باید سیستم نظارتی دقیقی در بانک‌ها داشته باشیم که زمانی که پول از بانک می‌آید دقیقاً به جایی برود که به آن تخصیص داده شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز کنترل نظارت وجود ندارد و وام‌ها هدفمند نیستند لذا اینجاست که ما می‌بینیم شغلی ایجاد نمی‌شود و تولید شکلی به خود نمی‌گیرد و دچار مشکلات جدی می‌شویم لذا می‌بینیم که چند صد هزار میلیارد به افرادی داده می‌شود که بیشترین سهم را می‌گیرند من امروز می‌خواهم به شما بگویم که شاید چند هزار نفر بیش از ۸۰ درصد وام‌های کشور را می‌گیرند و واقعاً ۲۰ درصد وام به ۹۶ درصد مردم اختصاص پیدا می‌کند و ضعف آ‌نجایی است که سپرده‌های ثابت نیز برقرار می‌شود یکی از برنامه‌های ما هدایت و نظارت بر این مسائل و البته اصلاح نظام بانکی‌ست که آن را نیز توضیح خواهم داد.

قالیباف در پاسخ به این سوال که بخش مسکن بخش پیشران در اقتصاد است و طبق آمار حدود ۵ سال است که در حوزه مسکن با رکود مواجه هستیم برنامه شما برای خروج مسکن از حالت رکود چیست و اساساً دولت شما چقدر به تأمین مسکن اقشار آسیب پذیر اعتقاد دارد، اظهار داشت: وقتی که رویکردهای بی توجهی به قشر ضعیف جامعه است و با توجه به آمارها که ۳ میلیون مسکن اضافه در کشور وجود دارد باید سوال کرد که چه تعداد افراد هستند که خانه‌ای ندارند این سه میلیون مسکنی که زمین گیر شده است در اختیار چه کسانی قرار دارد؟
این سرمایه در اختیار همان ۴ درصدی‌هایی است که از طریق قاچاق کالا و ارز و واردات غیرضروری و دلالی آن را به دست آورده‌اند و کسانی هستند که علاوه بر خانه‌ای که دارند یک خانه شخصی برای استراحت و کنار دستی خودشان نیز می‌گیرند و یک ویلا در کیش و شمال نیز می‌گیرند و یک خانواده هستند و چندین خانه و در حالت دیگر افرادی وجود دارند که یک خانواده چهار پنج نفری هستند اما مستأجر پس این مسائل به این معناست که ما هنوز به مسکن نیاز داریم به این دلیل که توزیع عادلانه وجود ندارد.

وی بیان داشت: در برنامه ما این است که پروژه مسکن مهر را به اتمام برسانیم که واقعاً این افراد بعد از تحمل این همه رنج و مشقت نجات پیدا کنند اما کار اصولی در دولت مردم این است که بافت‌های فرسوده در حاشیه شهرهای بزرگ همچنین شهرهای کوچک و متوسط که ما بافت‌های فرسوده در حاشیه شهرهای بزرگ، کوچک و متوسط که زیرساخت‌های آ‌نها آماده است به طوری که آب، برق، گاز و تمامی امکانات رفاهی را دارا هستند را انجام دهیم و نیازی به سرمایه گذاری‌های بزرگ نیز ندارند.

قالیباف افزود: اگر یک شهرکی در چهل کیلومتر خارج از شهر ساخته شود هر متری ۲.۵میلیون تومان فقط صرف زیرساخت‌های آن می‌شود ما در این صرفه جویی خواهیم کرد و در داخل شهر نیز می‌توانیم بافت فرسوده را احیا کنیم هم در مقابل زلزله، آسیب‌های اجتماعی و هم کنترل قیمت آن که با این کار می‌توانیم پیشران اقتصاد را به سرانجام برسانیم و مسکن را در اختیار خانواده‌های مستضعف نیز بگذاریم البته بافت‌های فرسوده عمدتاً در اختیار افراد ضعیف قرار دارد و از آن طرف بودجه جاری دولت که ۳۳۰ میلیارد تومان است باید کاهش پیدا کند و آن را به بخش عمرانی وارد کند و در کارهای عمرانی می‌تواند به این وسیله اشتغال ایجاد کند و با این کار می‌توانیم از رکود بخش مسکن رهایی پیدا کنیم وحداقل ۵۰۰ هزار شغل را در این بخش پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوانیم با فعال کردن بخش مسکن این اتفاق را به وجود بیاوریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مشکل نظام بانکی را در چه می‌بینید و از کجا می‌خواهید برای حل آن اقدام کنید، اظهار داشت:‌ در حوزه نظام بانکی مهم‌ترین مشکلی که وجود دارد مسئله مدیریت بانک‌هاست به آن معنی که هیئت مدیره‌ها که البته اخیراً بین آن و هیئت عامل و بانک مرکزی مسائلی روی داد اما واقعیت مسئله این است که امروز خیلی از مفاسد اقتصادی که در بانک‌ها اتفاق می‌افتد ریشه در اینجا دارد که افراد صاحب نفوذی پیدا می‌شوند که وصل به بالاترین مراتب کشوری هستند و بدون تعارف این مسئله را می‌گویم همانطور که در مناظره نیز به آن اشاره کردم به عنوان مثال برادر رئیس جمهور و برادر معاون رئیس جمهور می‌آیند و تعیین تکلیف می‌کنند که چه کسی مدیرعامل بانک شود وچه کسی رئیس هیئت مدیره بانک شود.

وی افزود: نمونه‌های روشنی وجود دارد وقتی این افراد را از جایی که صلاحیت انجام آن را ندارند می‌آورند و در اینجا میگذارند نمونه‌اش می‌شود اتفاقی که در بانک ملت به وقوع پیوست یعنی ۳۰ اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل‌های عزل و نصب خریداری می‌شوند و می‌آ‌یند و آنجا می‌نشینند و نتیجه‌اش آن می‌شود که وام می‌دهند بدون بهره اما نه یک قران و دو قران بلکه چند صد میلیارد تومان اینکه می‌گویم بدون بهره قرض الحسنه نیز ۴ درصد بهره دارد اما افرادی واقعاً این پول را بدون بهره دریافت می‌کنند و بعد دو مرتبه همان پول را در همان بانک سپرده می‌کنند و سود آن را دریافت می‌کنند پس اولین کاری که ما باید انجام دهیم این است که در دولت مردم این دست‌ها را قطع کنیم و توزیع منابع را عادلانه انجام دهیم و وقتی اولویت تولید است باید حتماً به سمت تولید برویم و بانک‌ها را از حالت بنگاه‌داری خارج می‌کنیم بانک باید به عنوان یک سرمایه نگاه شود نه یک بنگاه.

وی افزود:‌ اکثریت بانک‌ها به دلایل مختلف دارایی‌های ثابت زیادی پیدا کرده‌اند و سرمایه‌هایشان در آنجا بلوکه شده است که ما باید این مسئله را اصلاح کنیم و امنیت در سپرده گذاری‌ها خیلی مهم است شما نگاه کنید روزی هست که نبینید به عنوان مثال کاسپین یا میزان و یا تظاهراتی باشد اینها جمع می‌شوند چون اینها اعتراض کردند و مصوبه بانک مرکزی داشته‌اند و رفته‌اند و سپرده گذاری کردند و اکنون نیز اصل سپرده و اصل پولشان از بین رفته است و اگر این گونه خسارت وارد شد و بی اعتمادی در نظام بانکی به وجود ‌آمد نه تنها در موسسات مالی بلکه در بانک‌هایمان نیز اتفاق می‌افتد پس امنیت سرمایه و حفظ سرمایه را در سیستتم بانکی با این کار باید دچار تحول شود و ما یک برنامه دیگری نیز داریم که برای ضمانت وام‌های خود به کار می‌رود و افراد مستضعفی که وام می‌گیرند تا سقف ۱۵ میلیون تومان از محل همین یارانه‌هایی که دریافت می‌کنند و در دولت مردم افرادی که شغل ندارند و ۲۵۰ هزار تومان کارانه‌شان را دریافت می‌کنند و یا ۱۵۰ هزار تومان یارانه‌شان را می‌گیرند اگر این افراد تا سقف ۱۵ میلیون تومان وام خواستند خود دولت مردم باید ضمانت آنها را انجام دهد و از محل پرداخت یارانه‌های آنها قسط‌های آنها را می‌پردازیم. 

قالیباف افزود: ما باید بتوانیم اگر این افراد وام بیشتری را خواستند به آنها بدهیم اما برای اشتغال که آنها نیز توانمند بشوند که تمام یارانه‌ها را ندهیم برای هزینه‌های جاری و یارانه‌های تولید را بخش توانمندی و صنایع کوچک اختصاص بدهیم که این به معنای اصلاح نظام مالی است.
 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در دولت شما آیا بنا بر افزایش یارانه های نقدی وجود دارد منابع آن ها چه خواهد بود و آیا اعتقاد دارید باید یارانه را به آحاد ملت داد گفت: من می گویم باید قانون را رعایت کنیم قانون می گوید می توان قیمت حامل های انرژی و نان را افزایش داد و از محل افزایش این قیمت ها نقدینگی ها را جمع کرد و در سازمان هدفمندی یارانه ها جمع کنیم که این نص صریح قانون است و پس از آن نیز باید این مبالغ را هدفمند توزیع کنیم.

قالیباف با طرح این سوال که چگونه باید این مبالغ را توزیع کرد ادامه داد: باید این مبالغ 50 درصد به مردم 30 درصد به تولید 20 درصد به دولت تخصیص یابد. آن روزی که یارانه ها 45 هزار و 500 تومان بود بنزین لیتری صد و 400 تومان بود اما امروز که این مبلغ 1000 و 1200 تومان شده این افزایش مبلغ و پول آن کجا رفته است؟

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من امروز اعلام می کنم 85 هزار میلیارد تومان سرمایه از این محل آورده به دست آمده که همه آن باید در داخل صندوق هدفمندی یارانه ها ریخته شود چون حق مردم است البته من نمی خواهم بگویم که باید به همه مردم به یک میزان یارانه برسد و آن را افزایش دهیم. آن کسی که در خانه خود امکانات رفاهی زیادی دارد و درآمدش نیز بالاست چرا باید یارانه بگیرد؟

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم در کشور هستند با همین مبلغ یارانه زندگی می کنند ادامه داد: مبلغ یارانه به خاطر تورم به یک سوم تقلیل پیدا کرده است. اگر ما می گوییم 150 هزار تومان یارانه می دهیم در حقیقت می خواهیم میزان آن را به مبلغ واقعی برسانیم چرا که این حق مردم است اما متاسفانه دولت در این بخش کمکی نمی کند. البته باید بگویم بخشی از این یارانه برای اینکه مردم را توانمند کند باید در بخش تولید سرمایه گذاری شود چرا که با آن اشتغال ایجاد می شود.

قالیباف افزود: مبلغ 250 هزار تومان کارانه ای که ما وعده پرداخت آن را دادیم به خاطر این است که جوانی در خانه بیکار است و می خواهد مهارت خود را حفظ کند تا دولت او را به محلی معرفی و سر کار برود، چگونه باید مبالغ زندگی خود را تامین کند؟ او حداقل 250 هزار تومان ماهانه دریافت می کند تا مشکلات خود را رفع کند.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که منابع این فعالیت های اقتصادی وجود دارد خاطرنشان کرد: ما قادر هستیم درآمدهای ارزی کشور را با توجه به ظرفیت ها دو برابر کنیم. مشکل اصلی ما خام فروشی است.

وی اظهار داشت: شما در حوزه پتروشیمی بنگرید همین افرادی که بنده می گویم چه بر سر صنایع فولاد، بانک و پتروشیمی آورده اند و این حوزه ها دست چه کسانی است؟ این افراد می آیند و مواد خام را به صورت ارزان با فاصله پرداختی دو یا سه ساله از شرکت نفت و پتروشیمی می خرند و در پتروشیمی ها آنها را به مواد اولیه تبدیل می کنند و بعد به جایی اینکه به صنایع بدهند تا تبدیل به کالای قابل مصرف شود تا ارزش افزوده سه تا چهار برابری پیدا کنند آنها را به خارج از کشور می برند.

قالیباف با بیان اینکه همین دکمه آستین و خودکاری که در دستمان است از محصولات صنایع پتروشیمی است گفت: متاسفانه کشورما امروز در همین زمینه ها وارد کننده است، ما دانش تولید این ها را داریم اما چرا مواد اولیه را به کشورهای خارجی می دهیم و برای آنها شغل ایجاد می کنیم و این خیانت را به کشور روا می داریم.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من حتی می توانم بگویم همین افرادی که مواد را به صورت ارزان به خارج کشور منتقل می کنند در کارخانه های خارج از کشور نیز حضور دارند و در آنجا نیز سود می برند. سپس کالا را با قیمت گرانتر برای خودمان می آورند. ما نیز باید آن را گرانتر بخریم که در نتیجه آن بیکاری در کشور ایجاد می شود که باید آن را نیز تحمل کنیم.

وی با بیان اینکه اگر این موضوع را کنترل کنیم و برای آن 4 درصدی ها تعیین تکلیف صورت گیرد و جلوی واردات بی رویه را بگیریم رونق تضمین می شود ادامه داد: ما قول می دهیم با این روش اقلام اساسی مورد نیاز مردم در کشور تک رقمی بماند تا افزایش قیمت پیدا نکند یعنی تورم را در این زمینه تک رقمی نگه می داریم.

قالیباف ادامه داد: امروز اختلاف طبقاتی در کشور به جایی رسیده یک نفری که از افراد برخوردار جامعه است دوازده و نیم برابر یک فرد مستضعف جامعه در حوزه شخصی مصرف می کند، آیا واقعا این عدالت است؟

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر امروز مردم گله مند هستند به خاطر همین موضوعات است.

وی در بخش پایانی سخنانش درباره سوابق کاری و مدیریتی خود خاطر نشان کرد: کارنامه من نشان داده که همیشه به قول های خود پای بند بوده ام و به آنها عمل کرده ام و کارنامه من ضمانت تعهدات من است. ما با این نیروی جوان و منابع سرشار هم داریم، هم می شود و هم می توانیم در کشور کار کنیم و مطمئن باشید با کمک مردم و یاری خدا در چهار سال آینده اگر زمام امور در دست دولت مردم باشد همه زحمت های اقتصادی را به یک روال قابل قبول می رساند و باعث برگشت آرامش اقتصادی به زندگی مردم می شوند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
تو از همشون بدتری