بیکارانی که هر سال تحصیل‌کرده‌تر می‌شوند

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار نفری بیکار کشور از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ناتوانی بازار کار در  پاسخ به نیاز اشتغال جمع کثیری از بیکاران، امروز مهمترین معضل نه فقط بخش اقتصاد که کل کشور شده است.

بر اساس آنچه که آمار رسمی کشور از وضعیت نیروی کار روایت می‌کند، در حال حاضر ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر تعداد بیکاران کشور است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع رسمی در وزارت کار، سهم جمعیت فارغ التحصیل کشور از کل جمعیت بیکار کشور، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.

حاصل نسبت جمعیت بیکار تحصیلکرده به کل جمعیت بیکار کشور، نشان از سهم ۵۶ درصدی فارغ التحصیلان از بیکاران دارد. بر این اساس نرخ بیکاری در بین جمعیت فارغ التحصیل ۱۸ درصد برآورد می‌شود؛ یعنی از هر ۱۰ نفر دانش آموخته دانشگاهی ۱.۸نفر بیکار است.

مقایسه وضعیت جمعیت بیکار فارغ التحصیلان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ نیز نشان می‌دهد، از میان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار در سال ۹۴ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دارای تحصیلات دانشگاهی بودند که معادل تقریبا ۴۰ درصد از کل جمعیت بیکار کشور است؛ این آمار به خوبی نشان دهنده عدم تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار بویژه در جمعیت تحصیلکرده کشور است.

بیکارانی که هر سال تحصیلکرده‌تر می‌شوند

طی دهه گذشته هرچند پاسخ به اشتغال فارغ التحصیلان روند صعودی داشته اما در مقابل بخش تقاضای نیروی کار نتوانسته است مشاغلی متناسب با این سطح از تحصیلات را ایجاد کند که یکی از نتایج این عدم تعادل، افزایش سطح تحصیلات جمعیت بیکار بویژه در بین زنان و جوانان بوده است.

نتیجه دیگر این عدم تعادل، افزایش عدم تطابق نیروی در سن کار و مشاغل موجود بوده است و این موضوع در استانهایی که بخش خدمات و صنعت از سهم بالایی برخوردار نیستند نمود بیشتری دارد.

اما بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، علاوه بر این فاصله متوسط سالهای تحصیل جوانان و زنان از سطح تحصیلات مورد نیاز مشاغل موجود در بخشی از استانهای کشور نزدیک به ۱۰ سال رسیده است که نشان می دهد در صورت عدم تغییر ساختار تولید و تقاضای نیروی کار در این مناطق، طی سالهای آتی امکان یافتن شغل برای افراد این گروهها تقریبا ناممکن خواهد بود.پدیده عدم تطابق تحصیلی در بین نیروی کار زن با شدت بیشتری نسبت به مردان در بازار کار ایران مشاهده می‌شود به طوری که آمار ۲۲ درصدی زنان شاغل دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی در سال ۸۴ به ۴۲ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته است؛ در مقابل سهم افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در بین بیکاران از ۳۶ درصد در سال ۸۴ به ۷۴ درصد در سال ۹۴ رسیده است.

اگرچه در حال حاضر نرخ بیکاری جمعیت در سن کار کشور ۱۲.۴درصد است اما بیشترین جمعیت بیکار کشور در سن ۱۵ تا ۲۹ سال هستند به طوریکه یک میلیون و ۸۲۷ هزار و ۵۲۵ نفر از جمعیت بیکار در این سن قراردارند و نرخ بیکاری این گروه سنی ۲۵.۹ درصد اعلام شده است.

تمام این اعدا و ارقام از آمار بیکاری بیانگر این است که هدفگذاری بازار کار باید برای جمعیت جوان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Germany
مجتبی
۱۹:۱۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
این چه وضعیتی هست .. دانشگاه ازاد لیسانس و فوق لیسانسن بدون ازمون کرده هر کی میرسه مدرک گرفته

کسانی که سال ها زحت کشیدن در دانشگاه های دولتی و درس خوندن قبول شدن

هیچ

مدرک ما با ان ها یکسان هست

این چه وضعشه

ازمون بزارید

برای تمامی رشته ها

تازه میخوان کنکور هم حذف کنن ما همین جوریش این همه بیکار داریم بسه

لا اقل کنکور حذف نکنید کنکور سنجشی برای محک دانش اموزان زحمت کشیده و نکشیده
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۴:۵۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
اگر آمار بالا به تفکیک رشته صورت گیرد، خواهید دید که بیشترین بیکاری مربوط به رشته‌هایی است که شامل کارآموزی و طرح نیستند که فارغ‌التحصیل، با نیازهای محیط کار آشنا شود و برعکس محیط کار شناخت بهتری از نیرو داشته باشد. در حال حاضر برای آقایون که تا کارت پایان خدمت نداشته باشند، کار بی کار! در حین تحصیلم که طبق قانون مجاز به جذب در جایی نیستند! بعد از خدمتم که برای کار اقدام می‌کنن ازشون سؤال میشه که چند سال سابقه داری؟!! خوب میشه بفرمایید کِی به این فرد اجازه کار دادید که توقع سابقه کار دارید؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
خوب بیکار هستند حداقل بخونن تا دکترا هم سرشون گرم میشه هم مدارج ترقی را طی می کنند اگر کار هم این وسط ها گیر اومد بهتر
-
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
دانشگاه های ایران شده چاپ اسکناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
من فوق لیسانس دارم سال گذشته مثلا تلاش کردم برم به یکی از مراکز فنی حرفه ای یه چیزی یاد بگیرم اما اینقدر این مراکز در نواحی دورافتاده قرار دارند که حساب سرانگشتی که کردم دیدم برای 160 ساعت اموزش باید بالای 2 میلیون خرج رفت امد کنم برای همینم بیخیال شدم بدبختی اینه که بعضی رشته ها میشه مجازی مهارت اموزی بشه اما اوناهم ناقص انجام میشه و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
مشکل اصلی دانشگاه آزادهست هیچ حساب و قاعده ای نداره
هرسال هزاران نفر رو میگیره وباکمترین بهره وری مفید و بالاترین هزینه فارغ التحصیل که به خانواده دانشجو متحمل میکنه عملا شده قوز بالا قوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
تقصیر دانشگاه ازاد هستش.هیچی یاد نمیدن
Germany
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
دولتیشم همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
تقصیر دانشگاه ازاد هستش.هیچی یاد نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۱۱:۴۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
مسئله بيكاري بخشي از آن مربوط ميشود به روابط ما با دنيا تا وقتيكه روابط حسنه وخوب نشود و آنها به ما اعتماد نكنند وضع همين است و هيچ رئيس جمهوري نمي تواند آنرا حل كندچون تكنولوژي دست آنها است و ديگر شعار است هيچ فارغ التحصيلي قبول نميكند كه با داشين مدرك برود در روستا كشاورزي كند و زعفران و خرما بكارد اگر ميليارد ها سود داشته باشد خيلي از اينها دنبال ميز و صندلي هستند و بخشي از آنها توانايي عملي كار كردن را دارند بايد از صنايع كوچك حمايت بشود كه نمونه هاي آن در چين است استفاده كرد بايد از چين كپي برداري كنيم هر چند چين جعميت زيادي دارد و با كمترين مزد توليد ميكنند و اين براي انها يك مزيت است ولي خيلي از چيزها ميتوان ساخت كه به اطراف فرستاد كه چين بازارهاي آنرا ندارد البته كالاي درجه يك و ارزانتر درجه دو را ميتوان در برنامه قرار داد با حمايت دولت تا پا بگيرند بعد ميتوان آنها را ول كرد تا سر پاي خود بايستند
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۳۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
افرین با شما کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام :عزیزان من وقتی سیستم آموزش کشور ازپایه غلط است وبراساس مدرک ونمره بنا شده چه انتظاری دارید 1- گرایش به رشته های خاص به دلیل فاصله درآمدی2-عدم گسترش آموزشگاههای فنی وحرفه ای3-پذیرش بسیاری از رشته ها که بیش از حد ظرفیت کار کشورایران است4-گسترش بی رویه دانشگاهها بخصوص آزاد وغیر اتفاعی5-کیفیت پایین دانشگاهها ومدرسین6-عدم ارتباط دانشگاه با صنعت7- عدم ارسال نیروی کار به خارج کشور بدلیل روابط بدمان با کشورهای بخصوص همسایه،وغیره
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۰۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
مااشا... عالیمقامان و فرزندانشان و دامادهایشان برادر هایشان پسر و دختر برادر و خواهرانشان عمه هایشان خاله و داییهایشان ....... اینقدر گرسنه هستن //تا اینا بخوان سیر بشن //چهار سال یا هشت سال تمام شده میرن //یه گرسنه دیگه میاد// چیزی به مردم نمیرسه....
Iran (Islamic Republic of)
masoud
۱۰:۳۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
معضل بیکاری و نیز هدف گذاری سازمان علوم کشور هم برمیگردد به انحراف فرهنگی ایجاد شده در جامعه ایرانی ما !
بله در اینکه امروزه در جهان بخصوص توسعه یافته حتی دون پایه ترین مشاغل هم به تخصص و تحصیلات دانشگاهی مربوطه نیاز دارند؛ تردید نیست و میبینیم؛ اما متأسفانه جوانان و خانواده های ما درک و باورشان از تحصیلات دانشگاهی و گرفتن مدرک چیز دیگر است! و به ذم خود تصورشان شغلی آبرومند را پشت میز نشینی و مدیریت میدانند!
پس این وظیفه دولت است که از بدو ورود به دبستان و در ادامه تحصیل نسلها را برای بازار کار و البته اولویتهای کاری کشور مهیا کنند.
و آنوقت است که حتی سرایدار و گارسون ما نیز یک متخصص و بدنبال آن کمک برای توسعه بهتر کشور است ... ... ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
احسنت کاملا موافقم . ولی تغییر در دیدگاههای مردم کاری طولانی مدت میطلبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام، با ایجاد و تاسیس دانشگاههای مختلف در جایجای کشور و تبدیل آنها به یک بنگاه اقتصادی، متاسفانه دختران و پسران این مرز و بوم را نیز از یادگیری هنرهای دستی که نسل در نسل در خانواده جریان داشته مانند فرش را از بین برده‌ایم. یکی از راههای ایجاد اشتغال همین صنایع دستی است ولی جالبه که حتی فرزندان جوان ما صنایع دستی استان خود را هم نمی شناسند . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
دانشگاه آزاد به مردگان هم مدرك تحصيلي مي دهد وفارغ التحصيلان بي سواد را روانه جامعه مي كند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
بیچاره ها هیچی هم یاد نگرفته اند و مهندس برق فار و نول بلد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
دقیقا مشکل بیکاری همینه که فقط مدرک دارند نه سواد و نه تخصص
مهندس کامپیوتر استخدام کردیم ویندوز نمیتونه نصب کنه
متذرجم زبان استخدام کردیم با گوگل ترجمه میکرد
بعد توقع شغل با درامدهای بالا دارند !
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۵:۱۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
این مشکل از نظام آموزشی و دانشگاهی مملکت ماست دوست عزیز من خودم مهندسی مکانیک خوندم ولی کل مدت دانشگاه فقط یه مشت درس تئوری ارائه میشه که بعد ها که میخوای وارد فضای کاری مرتبط با رشته بشی میبینی هیچ کدومشون به درد نمیخوره ...چند واحد به ظاهر کارگاهیی و عملی هم باز پر میشد با اراجیف تئوری و جزوه نویسی ...حالا اونایی هم که برق خوندن به همین ترتیب و ...
Germany
محمدی
۱۶:۵۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
بچه هایی که با دادن زمین و خانه به خانواده های بالای n نفر بدنیا آمده اند حالا بیکارن واقعا چه گناهی کردن که سیاست باعث بدنیا آمدنشون شد.