شیراز؛

شیراز به زودی شهر ملی و جهانی خاتم می شود

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس گفت: با توجه به اینکه خاستگاه اصلی هنر خاتم شیراز است از این رو طبق برنامه ریزی ها شیراز به زودی شهر ملی خاتم و سپس شهر جهانی خاتم خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ زهرا الحمدی معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس بر لزوم ثبت ملی شهرهای ایران در حوزه صنایع دستی تاکید کرد و گفت: کسب این عنوان می تواند در حوزه اقتصادی به معرفی و فروش محصولات و دست ساخته ها در سطح ملی و جهانی تبدیل شدن به برند بین المللی جهانی سازی و رونق کسب و کار هنرمندان و صنعتگران منتهی شود.

الحمدی افزود: طبق دستورالعمل ها و بنابر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مقرر شده پرونده ثبت ملی و جهانی شهرهای کشور در حوزه صنایع دستی تهیه شود که با برنامه ریزی های به عمل آمده شیراز و آباده از فارس برای کسب عنوان شهرهای ملی خاتم و منبت و همچنین فیروز آباد به عنوان شهر گبه معرفی می شوند.

وی به ارسال پرونده ثبت ملی شهر خاتم به شورای راهبردی شهرهای ملی در رشته صنایع دستی اشاره کرد و ادامه داد: پرونده یک بار در این شورا مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحاتی برآن وارد شد که هم اینک در حال رفع نواقص هستیم و به محض اعلام مجدد، پرونده دوباره در شورای راهبردی شهرهای ملی گشوده خواهد شد.

الحمدی بیان کرد : پس از آنکه پرونده در فهرست ملی به ثبت برسد مراحل ثبت آن در فهرست جهانی آغاز خواهد شد و در واقع لزوم جهانی شدن شیراز به عنوان شهر خاتم جایگیری آن در فهرست ملی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شیراز هیچ رقیبی در این رشته صنایع دستی ندارد اما شهری چون آباده که پرونده منبت آن در حال تکمیل است دارای رقیبانی از شهرهای دیگر استان های است.

الحمدی ادامه داد: هر چند که آباده نیز خاستگاه منبت به شمار می رود اما در دیگر شهرهای ایران نیز هنر منبت به صورت کاملا تخصصی و اصیل عرضه می شود.
 
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس  تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی به دلیل تنوع و چگونگی ساخت محصولات منعی برای ثبت ملی شهرها به نام یک رشته هنری هاص وجود ندارد، از این رو امکان دارد شهرهای دیگری از کشور نیز عنوان شهر ملی منبت را از آن خود کنند، اما تا کنون شهری عنوان خاتم را به خود اختصاص نداده است.
انتهای پیام/ر    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار