باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

جامعه هدف خودروهای پسابرجامی چه کسانی هستند؟/از توان اقتصادی ضعیف مردم تا عرضه خودروهای گران قیمت

در طول هفته های گذشته خبر آغاز به تولید خودروی پژوی2008 در خروجی برخی رسانه ها قرار گرفت،اما سئوال مطروحه در خصوص این خودروی به اصطلاح پسابرجامی ناظر بر این واقعیت است که چه تعداد از مردم قادر به خرید خودورهای اینچنینی( با قیمت بالای 90 میلیون تومان) هستند.

جامعه هدف خودروهای پسابرجامی چه کسانی هستند؟/از توان اقتصادی ضعیف مردم تا عرضه خودروهای گرانقیمتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در طول روزها و هفته های گذشته،خبر آغاز به تولید نخستین خودروی پسابرجامی در شرایطی روی خروجی خبرگزاری ها و صفحات روزنامه ها و جراید قرار گرفت،لذا قیمت بالای این خودرو،اما و اگرهای بسیاری را در اذهان ایجاد کرده است.

به واقع انتظار عمومی از تولید خودروهای به اصطلاح پسابرجامی ناظر بر این است که بخش قابل توجهی از عموم مردم از امکان خرید،تهیه و استفاده از چنین اتومبیل هایی برخوردار باشند،اما عرضه خودرویی با قیمت بیش از 90 میلیون تومان،این انتظار را همچنان در هاله ای از ابهام قرار داده است.

امیر علیخانی،یکی از فعالان قطعه ساز خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به لزوم در نظر گرفتن توان خرید عمومی جامعه در عرضه محصولات،اظهار داشت:بدون تردید تنوع و تکثر اقلام،کالاها و محصولات تولیدی و اقتضای جامعه و سلایق گوناگون ایجاب می کند تا محصولات عرضه شده با رِنج ها و سطوح قیمتی متفاوت در اختیار جامعه مصرف کننده قرار گیرد.

وی افزود:منطق حکم می کند تا موقعیت هایی که در خصوص دستاوردهای برجام مطرح می شود،  از در برگیری و شمولیت قابل توجهی برخوردار باشد.

این فعال در عرصه قطعه سازی خودرو عنوان کرد:در طی روزهای گذشته،اخبار و تبلیغات گسترده ای در ارتباط با آغاز به تولید نخستین خودروی پسابرجامی مطرح شده،اما قیمت اعلام شده برای این خودرو در رِنج و سطحی به نظر نمی رسد که عموم جامعه توان خرید و تهیه آن را داشته باشند.

علیخانی گفت:به واقع،عرضه خودروی بالای 90 میلیون تومان،تغییر چندانی در برخورداری عموم مردم از خودروی پسابرجامی اشاره شده ایجاد نمی کند و همچنان بخش قابل توجهی از جامعه انتخابی به غیر از پراید،پژو،سمند و تیبا نخواهند داشت.

وی افزود:به نظر می رسد،در انعقاد قرارداد خودروی پسابرجامی،جامعه هدف خاصی مد نظر قرار دارد که از توان اقتصادی بالایی برخوردارند،در غیر اینصورت خودرویی انتخاب می شد که حداقل در رده خودرو های پر تیراژ داخلی  همچون پراید و پژو405 و...( از حیث قیمتی)قابل عرضه باشد.
 
 ضرورت توجه به توانِ خریدِ عموم مردم در قراردادهای پسابرجامی خودرو

موسی نجف پور،کارشناس اقتصاد،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به نوید بخش بودن پیوند دوباره همکاری های خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی در حوزه تولید گفت: اما نقد و ایراد وارده به این موضوع معطوف بر این واقعیت می شود که متاسفانه توان اقتصادی عموم مردم آنچنان که باید در نظر گرفته نشده است.

وی افزود:به واقع،افراد یا گروه هایی که قادر به خرید خودروهای 80 تا 100 میلیون تومانی هستند،پیش از این نیز خودروهای با کیفیت بالا و معقولی همچون مزدای سواری و...خریداری می کردند و مشخص نیست این همه تبلیغات گسترده در خصوص خودروی پسابرجامی که اخیرا رونمایی شده،چه مبنا و اساسی داشته است.

نجف پور عنوان کرد:طرح این موضوع به معنای منفک کردن جامعه و گروه های هدفی که توان اقتصادی آنها بالا و مطلوب است،نمی باشد و به هر حال تمامی گروه های جامعیتی کشور قابل احترام هستند و در تمامی دنیا افراد در طبقات اقتصادی متعدد و گوناگون قابل تعریف هستند که یک قشر از این طبقات اجتماعی نیز شامل افراد ثروتمند می باشند.

وی افزود:متاسفانه طرح چنین انتقاداتی از سوی برخی،به مقابله و مخالفت با ثروت تعبیر می شود که این تلقی کاملا  اشتباه و ناصحیح است.

کارشناس اقتصادی گفت:به واقع،نظر بنده ناظر بر این منطق است که باید در عرضه چنین محصولاتی،شمولیت جامعه هدف اصلی باشد و دستورکارها و اقدامات به نحوی طراحی نشود که تنها اقلیتی از جامعه،امکان برخورداری از چنین امکاناتی را داشته باشند.

نجف پور در خاتمه یادآور شد:باید ساز و کاری لحاظ  می شد تا در انعقاد قراردادِ خودرویی که اخیرا رونمایی شده،اکثریت جامعه مد نظر قرار می گرفت،زیرا طبقه ثروتمند،پیش از این نیز از امکان خرید و تهیه خودروهای معقول و با کیفیت برخوردار بودند و این عموم و اکثریت جامعه هستند که به ناچار باید به خودروهایی همچون پراید،تیبا،پژو 405 و یا برخی خودروهای چینی نه چندان با کیفیت بسنده کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ايراني بودن افتخارم هست
۱۱:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام توليد پژو 2008 يعني اختلاف طبقاتي ايجادكردن يعني بي اعتبار كردن .ماشينها در حوزه خليج فارس با برندهاي معتبر دنيا ارزون هست ومردم انها با قيمت ناچيزي وحتي در مواقعي شرايطي هست با تخفيفات ويژه صاحب خودرو هم مي شوند دولت محترم مسيولين
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۰۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام کمتر کسی به این نکته توجه کرده که خوردروی پژو۲۰۰۸ بااین قیمت ۳سیلندر ه واز پراید ضعیفتر وی خودروی داخل شهربست
Iran (Islamic Republic of)
معترض
۱۱:۰۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام من اقدام به ثبت نام 206 تحویل فوری در فرودین ماه نمودم متاسفانه چه قانوننیه که همان ابتدای سال 2 میلیون تومن رو قیمت خودرو کشیدن مگه وزارت خونه نداریم،
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۰۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
اگه واردات خودرو فقط دو روز آزاد بشه ( بدون تعرفه گمرکی ) ایران خودرو و سایپا و سایر خودروسازهای داخلی بدون شک ورشکست میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام خدمت دوستان من یه درخواست دارم از باشگاه خبرنگاران که پیگیر شن چرا پارس دو گانه الان حدود یه سال میشه تولید نمیکنن و قیمتش توبازار به همین خاطر افزایش پیدا کرده مگه گناه مرم چیه تو این مملکت زندگی می کنن و واسه هر چیز باید مشغله فکری داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
از همه موضوع گفتيد الا بيساماني اين همه خودرو ترددي مردم و گنجايش خيابانها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
هیچ کجای دنیا قیمت خودرو تا این حد بالا و گران نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام:خودرو های گران قیمت تولید داخل بهتر ازخودروها گران قیمت وارداتی ساخت کشورهای خارج است .حداقل باعث اشتغال جوانان ما میشود وازخروج ارز جلوگیری میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام
صرفا جهت اطلاع
هنوز ثبت نام برای عموم مردم آغاز نشده تمامی خودرو های مذکور به نام آقازاده ها و یقه سفیدها رزرو شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
تنها راهش اینه که این دو تا کارخونه(ایرانخودرو و سایپا) رو خصوصیش کنین
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۸:۵۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
خودرو یک کالای مصرفی است
آخرین اخبار