باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

بیداد گرانی در بازار البسه و پوشاک کودک/بازاری که به حیاط خلوت تولیدات خارجی تبدیل شده است

یکی از بازارهای گران کشور به البسه و پوشاک کودک و بچه معطوف می شود،عرصه ای که متاسفانه به یکی از معضلات جدیِ بسیاری از خانوارهای صاحب نوزاد و کودک مُبَدَل شده است.

بیداد گرانی در بازار البسه و پوشاک کودک/بازاری که به حیات خلوت تولیدات خارجی تبدیل شده استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تهیه مایحتاج و نیازهای کودک برای هر پدر و مادری نه تنها یک امر مهم،بلکه موضوعی اجتناب ناپذیر محسوب می شود که حتی المقدور تلاش می شود بنابر بضاعت و توانمندی که والدین از آن برخوردارند،به بهترین نحو ممکن محقق شود.

شاید همین حس عاطفی سرشار،عامل اصلی برخی سوءاستفاده ها در بازار البسه و پوشاک کودک محسوب می شود و به تعبیری می توان آن را بستر ساز سودجویی عده ای از افراد و گروه های فعال در این بازار قلمداد نمود.

باید با صراحت به این واقعیت اشاره داشت که بازار لباس کودک،پا را فراتر از قیمت تمام شده گذاشته و به نوعی با سوء استفاده از احساسات والدین،کیسه ای گشاد برای آنها می دوزد.

با یک بررسی میدانی در بازار مد و لباس کودک در پاساژها،فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ کلانشهرها،با ژورنال های رنگارنگ،متنوع و متعدد تولید کنندگان خارجی مواجه می شویم که در بازار ایران می تازند و چه سودهای کلانی که به جیب می زنند.

  ظرفیت های مغفول مانده بازار جذاب لباس کودک


ساسان کاظمینی،یکی از فعالان  عرصه تولید لباس کودک در استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به ضرورت توجه مضاعف به ظرفیت های بالقوه موجود در حوزه لباس و پوشاک کودک در کشور گفت:اساسا صنعت پوشاک یکی از بسترهای بسیار مناسب برای توسعه فرصت های شغلی محسوب می شود،اما متاسفانه در طول سال های گذشته به نحو شایسته و مطلوبی از این حوزه بهره مندی نشده است.

وی افزود:صنعت نساجی در کشور ایران،در زمره فعالیت های نسبتا قدیمی می باشد که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب،اصولی و قاعده مند با چالش های بسیاری مواجه است.

کاظمینی عنوان کرد:آن زمانی که عرصه نساجی در کشور فعال بود،کشوری همچون ترکیه از این نام و آوازه فعلی برخوردار نبود،اما با حمایت مضاعف دولت و برنامه ریزی مناسب،توانست به پیشرفت های قابل توجهی در این عرصه نائل شود و متاسفانه نساجی ما نه تنها همگام با پیشرفت های روز،پیش نرفت،بلکه به تناسب ظرفیت های موجود زمان خود،به نوعی دچار عقب گرد نیز شده است.

وی افزود:شاید این سئوال به ذهن متبادر شود که اساسا چرا در موضوع لباس و پوشاک کودک،از صنعت نساجی یاد می شود و در پاسخ باید گفت،صنعت نساجی و عرصه پوشاک و البسه جزء لاینفک از یکدیگر محسوب می شوند که از رابطه تنگاتنگی با یکدیگر برخوردارند.

کاظمینی عنوان کرد:متاسفانه در طول سالیان گذشته در عرصه نساجی مد،پوشاک و البسه با نارسایی های بسیاری مواجه شده ایم که اثرات و پیامدهای منفی آن بر ابعاد گوناگون تولید پوشاک بچه گانه و بزرگسال سایه افکنده است.

این فعال حوزه تولید البسه کودک،گفت:در شرایطی که می توان با حمایت از واحدهای تولید پوشاک کودک  اشتغالزایی قابل توجهی را در این عرصه ایجاد کرد،اما متاسفانه همچون بسیاری از حوزه ها و بخش های دیگر، واردات بی رویه بازار اشاره شده را تحت الشعاع قرار داده است.

   واردات بی رویه البسه کودک،تهدیدی جدی در دو عرصه اقتصاد و فرهنگ محسوب می شود


ناهید وکیلی،یکی از فعالان اسبق تولید لباس و پوشاک بچه گانه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم حمایت مضاعف دولت و دستگاه های ذیربط از واحدهای تولیدی لباس و پوشاک (اعم از بزرگسال و بچه گانه) گفت:متاسفانه به دلیل کم توجهی به حوزه مذکور،استعدادهای موجود در کشور،انگیزه ای برای شکوفایی ندارند.

وی افزود:نتیجه این نارسایی به واردات بی رویه البسه و پوشاک منتهی شده و به نوعی بازار ایران را به حیاط خلوتی برای تولیدات خارجی تبدیل کرده است.

وکیلی عنوان کرد:کمتر شاهد هستیم که در عرضه البسه کودک،فرهنگ اصیل و ارزشی ایرانی-اسلامی لحاظ شود و به نوعی طراحی ها و مدهای بکار رفته در لباس های مذکور،اکثرا غربی و غیر ایرانی هستند که فارغ از مخاطرات اقتصادی این عارضه،تهدیدات فرهنگی که به موازات این البسه شکل می گیرد،چالش های موجود را دو چندان می کند.

این فعال اسبق تولید لباس و پوشاک بچه گانه گفت:بخش قابل توجهی از البسه کودک موجود در بازار،جزو تولیدات ضعیف خارجی محسوب می شوند که با قیمت هایی سرسام آور به والدین کودکان فروخته می شود و متاسفانه نظارت ضعیف در این بخش نیز مزید بر علت شده تا ریشه یابی دقیق و برخوردهای مقتضی در قبال البسه گران قیمت مذکور به نحو شایسته ای انجام نپذیرد.

وی افزود:با حمایت مجدانه دولت،پیوند هر چه بیشتر دانشگاه و مراکز تولیدی،نظارت هدفمند و برگزاری نمایشگاه های مناسب و مطلوب با هدف عرضه محصولات ایرانی می توان انگیزه فعالان این عرصه را برای نبوغ،نوآوری و ارائه ایده ها و مدل های ایرانی-اسلامی بیش از پیش تقویت نمود که قطعا حصول این امر،زمینه ساز پیشرفت های بسیاری در بخش مذکور خواهد بود.

 دلیل گرانی لباس کودک چیست؟

وکیلی در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص علت گرانی لباس کودک گفت:متاسفانه در سطح عوام این ذهینت وجود دارد که به دلیل کوچک بودن لباس و پوشاک کودک و پارچه مصرفی کمتر در مقایسه با البسه بزرگسالان،پس لزوما باید البسه اشاره شده با قیمت ارزان تری عرضه شود.

وی افزود:در صورتی که اساسا کیفیت و مواد اولیه البسه کودک،متفاوت از پوشاک بزرگسالان است،زیرا لطافت پوست کودک ایجاب می کند تا پارچه و الیاف استفاده شده در البسه کودک به مراتب از کیفیت هر چه مطلوب تری برخوردار باشد.

این فعال اسبق در حوزه تولید البسه کودک گفت:از سوی دیگر دوخت و برش لباس کودک از ظرافت های خاص به خود برخوردار است که به دنبال آن هزینه تمام شده را بالا می برد.

وکیلی در پایان یادآور شد:البته بنده،منکر برخی سوءاستفاده ها در عرصه مذکور نیستم و متاسفانه با وجود دلایل منطقی که برای بالا بودن قیمت لباس بچه گانه وجود دارد،لذا بعضا مشاهده می شود که قیمت ها و نرخ های تعیین شده فراتر از واقعیت های موجود می باشد که می طلبد با تشدید نظارت ها و حمایت از تولید کنندگان داخلی،اقدامات لازم و مقتضی برای مهار و کنترل قیمت های سرسام آور در این عرصه در دستور کار قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
تورم تک رقمی روی کاغذ است. واقعیات بازار چیزی دیگر می گوید. لطفا مردم را با عدد و رقم واهی فریب ندهید
Pakistan
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
وقتی وزیر اموزش و پرورش به دخترش پوشاک از ایتالیا وارد میکنند و رئیس و معاون اول دولت در تلویزیون ازشون دفاع میکنند و اونا رو مظلوم میدونن تکلیف تولید کننده ایرانی معلومه
آخرین اخبار