در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

عملیاتی شدن طرح‌های پژوهشی مغفول مانده است

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: هنگام نیل به دستاوردهای علمی-پژوهشی رفاه جامعه مد نظر قرار می‌گیرد.

وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در سال‌های گذشته نسبت به هدفمند شدن طرح‌های تحقیقاتی تاکید زیادی می‌شد. بر این اساس دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور عمدتا نتایج طرح‌های تحقیقاتی خود را در قالب مقالات علمی چاپ می‌کنند، ولی متاسفانه نسبت به عملیاتی شدن طرح‌های پژوهشی غفلت شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طرح‌های کاربردی و سازمان‌های حامی از برنامه‌ها و توسعه علمی کشور از موفقیت خوبی برخوردار بوده اند و دستاورد‌های علمی پژوهشی به منظور تجاری‌سازی هدایت شده و سعادت و رفاه جامعه مدنظر قرار گرفته است.

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: در حال حاضر چندین سال است که مقامات عالی رتبه کشوری هم نسبت به هدفمند بودن طرح‌های تحقیقاتی تاکید کرده و تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی را یادآوری می‌کنند.

احمدی بیان کرد: گاهی این تصور وجود دارد که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور عمدتا نتایج طرح‌های تحقیقاتی خود را در قالب مقاله‌های علمی به چاپ می‌رسانند و از عملیاتی شدن طرح‌های تحقیقاتی غفلت شده و افزایش پیوسته تعداد مقالات اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور تامل برانگیز محسوب می‌شود.

وی یادآورشد: بسیاری از این تحقیقات تقاضا محور بوده و متناسب با نیازهای گوناگون جامعه انجام می‌گیرد. حتی، این مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط میان صنعت و دانشگاه برقرار شده و تنها چیزی که در این زمینه لازم است با تاکید و جدیت صورت پذیرد، تقویت ارتباطات و تحکیم زیر ساخت‌ها است که ناشی از کاربردی بودن طرح‌های پژوهشی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار