خرمشهر اولین و بزرگترین بندر ایران

قدمت تاریخی شهر خرمشهر به 2173 سال پیش یعنی بسال 163 قبل از میلاد برمیگردد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛خرمشهر اولین و برزگترین بندر ایران و خاور میانه قبل از وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بوده و هم اکنون دومین بندر حمل کانتینری بعد از بندر شهید رجائی با  13 اسکله حمل و تخلیه بار است.
 
این شهر بخاطر داشتن رونق اقتصادی عظیم  250 هزار نفر جمعیت داشته ولی هم اکنون جمعیت آن با احتساب بخش ها و دهستان های تابعه به 163هزار نفر کاهش یافته است.
 
اهمیت اقتصادی و موقعیت استراتژیکی این شهر و وجود ذخائر عظیم نفتی و داشتن دو رودخانه آب شیرین و دسترسی  به خلیج فارس از طریق رودخانه اروندرود باعث شده است که همیشه این عروس جنوبی ایران  مورد چشم داشت و حسادت دشمنان و استعمارگران قرار گیرد.
 
قبل از وقوع جنگ مذکور خرمشهر بزرگترین صادر کننده انواع خرما به جهان نیز بوده است.اولین نامی که برای این شهر در تاریخ ثبت شده است چاراکس که مقارن با فتح این شهر توسط اسکندر  امپراطور روم بدست سردار لشکرش چاراکس بنام وی بامگذاری شد.
 
سپس قبل از ظهور اسلام به بارما تغییر نام یافت و پس از ظهور اسلام و از قرن یکم  تا  قرن 12 هجری قمری بیان نام داشت  سپس  درسال 1342 به خرمشهر تغییر نام یافت .
 
خرمشهر در تاریخ 10/8/1359 به اشغال نیروهای بعثی عراق در آمد و بخاطر مقاومت 40 روزه  و قهرمانانه مردم بی سلاح و بی دفاع این شهر در برابر ارتش مجهز عراق خونین شهر نامگذاری شد و در  تاریخ 3/3/1361 در عملیاتی بی نظیر بنام عملیات بیت المقدس آزاد شد.
 
از مهمترین آثار تاریخی این شهر میتوان به کانال (شط) عضدی که در عهد عضد الدوله دیلمی ما بین سال 936 الی 983 میلادی(مصادف با 324-372 هجری قمری) جهت ارتباط رودخانه کارون به اروندرود و کوتاه نمودن مسیر اهواز - بصره احداث گردیده اشاره کرد.
 
حفاری این کانال که 4600 متر طول و 200 متر عرض دارد 47 سال طول کشید و شهر خرمشهر را به 2 قسمت جنوبی و شمالی تقسیم میکند.
 
خرمشهر که چندین بار توسط جزر و مد آب (بالا آمدن آب رودخانه) تخریب گردید مجددا در سال 1768 میلادی قسمت جنوبی آن و در سال 1812 میلادی قسمت شمالی آن بنا شد.
 
خرمشهر  منتهی اليه جنوب غربی كشور  ايران و در خوزستان حاشيه خليج فارس بين دو رودخانه كارون و اروند رودقرار دارد.
 
انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.