بررسی عملکرد والیبال در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی؛

درخشش بلندقامتان جوان در باکو / انتظار برای نمایش جهانی

تیم ملی والیبال جوانان ایران با اقتدار مقام قهرمانی مسابقات والیبال چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی جوانان والیبال ایران به صلاحدید فدراسیون والیبال راهی چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شد تا از عنوان قهرمانی والیبال ایران در این مسابقات دفاع کند. 

در مسابقات والیبال مردان این دوره از رقابت‌ها 12 کشور شرکت داشتند که تیم ملی والیبال جوانان با هدایت بهروز عطایی به عنوان نماینده والیبال ایران در این رقابت‌ها شرکت کرد.

هر چند این دوره از رقابت ها چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به شمار می‌رفت، اما در واقع پیش از این 2  دوره این بازی‌ها برگزار شده بود و والیبال مردان ایران در هر دو دوره با اقتدار قهرمان مسابقات والیبال این بازی‌ها شده بود.

** والیبال همبستگی کشورهای اسلامی از نگاه تاریخ

نخستین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی سال 2005 به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد و در مسابقات والیبال مردان این بازی‌ها 8 کشور حضور داشتند.تیم ملی والیبال ایران با هدایت پارک کی وون در نخستین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی عنوان قهرمانی را به دست آورد.

در این دوره تیم ایران در دور مقدماتی تیم های پاکستان، عراق و فلسطین را شکست داد و در مرحله دوم نیز ملی پوشان ایران تیم های عربستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان را از پیش رو برداشتند.

تیم ملی والیبال ایران در مرحله نیمه نهایی الجزایر را شکست داد و در دیدار نهایی با شکست مصر عنوان قهرمانی را به دست آورد. در نهایت تیم های ملی والیبال ایران، مصر، الجزایر، عربستان سعودی، جمهوری آذربایجان، پاکستان، مراکش و ترکمنستان رتبه های اول تا هشتم این رقابت ها را به دست آوردند.

پیمان اکبری، محمد ترکاشوند، فرهاد ظریف، رامین بابایی، امیر حسینی، محمد شریفات، محمد منصوری، علیرضا نادی، مهران زارع، امیر حسین منظمی، بهنام محمودی و مهدی بازارگرد بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در این دوره از مسابقات والیبال بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بودند.

جمهوری اسلامی ایران سال 2009 میزبان دومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بود که به دلیل کارشکنی برخی کشورهای عربی این رقابت ها برگزار نشد.

سومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در سال 2013 در اندونزی برگزار شد و تیم ملی ب والیبال ایران با هدایت زنده یاد حسین معدنی به مقام قهرمانی دست یافت.

در دور مقدماتی این دوره از رقابت ها تیم ملی والیبال ایران موفق به شکست ترکیه، کامرون، قطر و کویت شد و به عنوان صدرنشین به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

ملی پوشان ایران در مرحله نیمه نهایی اندونزی را از پیش رو برداشتند و در دیدار نهایی نیز موفق به شکست مصر شدند تا برای دومین بار مدال طلا و عنوان قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کنند.

بهزاد حیدری، حسین حسن پور، محمد حسن صنوبری، مصطفی شریفات، محمدرضا حسینی، مجتبی قلی زاد، علی سجادی، مجتبی یوسفی، علیرضا جلالی، رضا صفایی، فرهاد پیروت پور و محمد طاهر وادی بازیکنان تیم ملی ب ایران در این رقابت ها بودند.

درخشش بلندقامتان جوان در باکو / انتظار برای نمایش جهانی

** داستان یک قهرمانی مقتدرانه

دور مقدماتی مسابقات والیبال این بازی‌ها  با حضور 12 تیم در دو گروه پیگیری شد. در گروه الف جمهوری آذربایجان، ترکیه، اندونزی، پاکستان و افغانستان حضور داشتند و در گروه ب ایران، قطر، الجزایر، عربستان سعودی و مراکش قرار داشتند. 

مردان جوان والیبال ایران در مرحله گروهی 4 دیدار برگزار کردند و در هر 4 مسابقه به پیروزی رسیدند. شاگردان بهروز عطایی بعد از شکست تیم‌های عربستان، قطر و مراکش با نتیجه 3 بر صفر و پیروزی مقابل الجزایر با حساب 3 بر یک به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعد مسابقات شد و به جمع 4 تیم نهایی پیوست.

تیم ملی جوانان ایران در مرحله نیمه نهایی به مصاف تیم والیبال ترکیه رفت و با پیروزی 3 بر 2 مقابل این تیم راهی فینال شد. شاگردان عطایی در دیدار فینال مقابل آذربایجان میزبان نیز به پیروزی 3 بر یک رسیدند تا جام قهرمانی را با اقتدار بالای سر ببرند. 

درخشش بلندقامتان جوان در باکو / انتظار برای نمایش جهانی

** یک نبرد تدارکاتی خوب

فدراسیون والیبال در شرایطی تصمیم به اعزام تیم جوانان به بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شد که این تیم مسابقات مهم قهرمانی جهان را پیش رو داشت. این تصمیم درست و مدبرانه فدراسیون موجب شد تا بازی‌های باکو بتواند به منزله یک اردوی تدارکاتی برون مرزی با کیفیت ایده‌آل تلقی شود. 

شاگردان بهروز عطایی تیرماه سال جاری عازم جمهوری چک هستند تا در نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان جهان شرکت کنند. مسابقاتی که جوانان، با کسب مقام نایب قهرمانی سال 2016 آسیا، در رقابت‌های چین تایپه، مجوز حضور در آن را کسب کردند.  

تیم ملی جوانان ایران در سال 2015 در هجدهمین دوره این رقابت‌ها که در مکزیک برگزار می‌شد حضور پیدا  کردند و با سقوطی 7 پله‌ای نسبت به سال 2013، به عنوانی بهتر از دوازدهمی نرسیدند. با توجه به شرایط تیم ملی جوانان ایران به نظر می‌رسد باید در انتظار نتیجه و رتبه بهتری از والیبال جوانان  ایران در مسابقات جمهوری چک باشیم.

درخشش بلندقامتان جوان در باکو / انتظار برای نمایش جهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار