رضاپور: عدم حضور بسکتبال در باکو، از دست دادن یک ظرفیت بزرگ بود

کارشناس بسکتبال ایران معتقد است نرفتن بسکتبال ايران به باکو به منزله هدر رفتن فرصتي برای عرض اندام و شناساندن بيشتر ظرفيت‌ها بود.

افشین رضاپور کارشناس بسکتبال ایران در گفتگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره اعزام نشدن تیم بسکتبال سه نفره به بازی های همبستگی کورهای اسلامی اظهار داشت: فدراسیون بسکتبال  ايران در هيچ کدام از بخش مردان و زنان این مسابقات تيم نداشت. در اين ميان تکليف بانوان بسکتبال بعد از مجوز فيبا به بسکتباليست‌هاي محجبه که مي‌توانستند از مهر امسال در رقابت‌‌هاي بين المللي شرکت کنند، مشخص بود  اما مشخص نشد چرا تيمي از مردان ايران در بسکتبال سه نفره باکو حضور پیدا نکرد. 

وی در توضیح این مطلب که در این دوره از مسابقات بسکتبال سه نفره جایش را به بسکتبال کلاسیک داد، گفت:  در اين رقابت‌ها 10 تيم مردان و 10 تيم زنان به مدت سه روز با هم رقابت کردند. بسکتبال سه نفره در دنيا مثل کاتاليزور براي توسعه بسکتبال جهان بوده است که امروزه حدود 250 ميليون بازيکن در جهان دارد. اين نوع از مسابقه فدراسيون جهاني بسکتبال (فيبا) در المپيک جوانان 2010 سنگاپور براي نخستين بار به صورت رسمي برگزار شد و در حال حاضر با تلاش‌هاي انجام گرفته ، بسکتبال سه نفره يکي از مهم‌ترين رويدادهاي ورزشي جهان به شمار مي‌رود که علاوه بر تقويم فيبا، در برنامه تورهاي بين المللي نيز گنجانده شده است.
 
وی ادامه داد: با وجود اين تلاش‌ها و حضور تيم‌هاي دنيا در رقابت‌هاي مختص سه نفره براي ارتقاي رتبه جهاني، بسکتبال سه نفره در ايران هنوز جايگاه خود را پيدا نکرده است. رضاپور افزود: تاکنون کميته بسکتبال سه نفره ميان مسئولان مختلف در فدراسيون بسکتبال دست به دست شده است اما تکليف اين بازي در ميان رويدادهاي آسيا و جهان مشخص نيست. حتي بسکتبال سه نفره در فعاليت‌هاي داخلي کم فروغ است و ساماندهي مناسبي در هيات‌هاي استاني يا تيم‌هاي باشگاهي ندارد. 

این کارشناس بسکتبال با اشاره به رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی، افزود: بازي‌هاي باکو، نمونه ديگري از آن دست اتفاقاتي است که بسکتبال ايران از حضور در يک دوره رقابت‌هاي بين المللي به راحتي عبور مي‌کند و فرصتي ديگر را براي عرض اندام و شناساندن بيشتر ظرفيت‌هاي اين ورزش هدر مي‌دهد. چنانچه از حضور برخي تيم‌هاي ايراني شرکت کننده در رقابت‌هاي سه نفره آن نيز به صورت مقطعي طي اين سال‌ها بگذريم، بايد گفت بسکتبال سه نفره به دليل پراکندگي تصميم‌ها و نداشتن برنامه مدون ، ساختار مناسبي در اين بخش ندارد و بي‌توجهي به توسعه زيرساختي براي ايجاد زمين‌هاي مخصوص بسکتبال سه نفره ، کاتاليزوري که براي توسعه بسکتبال جهان معرفي شده است را در ايران به فعاليت‌هاي گاه و بي گاه و در راستاي پرکردن تقويم محدود کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلاتي که در بُعد داخلي به آن‌ها اشاره کرديم، غيبت بسکتبال سه نفره ايران در باکو از فقدان يک برنامه‌ريزي مناسب در سطح رويدادهاي بين المللي خبر مي‌دهد و همين طور ضعف رايزني براي گرفتن ميزباني که در روش امتيازدهي فيبا به کشورها لحاظ مي‌شود. 

رضاپور در پایان گفت: اينکه فدراسيون بسکتبال در نمايش‌هاي آسيايي که براي بسکتبال سه نفره در نظر گرفته مي‌شود، به دليل دور افتادگي شديد از فعاليت‌هاي بين‌المللي، امکان رسيدن به جمع توسعه جهاني را در بسکتبال سه نفره از دست مي‌دهد، بايد به گونه‌اي بررسي شود که در آينده ديگر شاهد از دست رفتن چنين فرصت هايي نباشيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار