ذوالفقاری مطرح کرد؛

لزوم سازماندهی توزیع کمک های مردمی میان مددجویان کمیته امداد

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در سال 95 مجموع درآمدهای کمیته امداد یک هزار و 463 میلیارد تومان بوده است.

لزوم سازماندهی توزیع کمک های مردمی میان مددجویان کمیته امدادبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محمد ذوالفقاری معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به برنامه های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: حوزه مشارکت دو برنامه کلی دارد که شامل توسعه فرهنگ انفاق و نوعدوستی مردم به منظور مشارکت بیشتر برای خدمت رسانی به محرومان و فقرزدایی است.

وی افزود: توزیع کمک‌های مردمی از سایر برنامه های کمیته امداد است که با توجه به نیاز مددجویان این نهاد، کمک های مردمی سازماندهی می شود.

ذوالفقاری در ادامه تصریح کرد: در سال 95 مجموع درآمدهای کمیته امداد یک هزار و 463 میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون دریافت صدقات علاوه بر روش معمول که انداختن وجه درون صندوق های صدقات است، از طریق الکترونیکی، پیامکی، و باجه‌های ATM نیز برای مردم امکان پذیر است که بخشی از این صدقات در مسیر تأمین نیاز محرومان و بخشی در ساخت پروژه های عمرانی هزینه می شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه برای اکرام ایتام 3 طرف یعنی یتیم، حامی و کمیته با یکدیگر در ارتباط هستند، تصریح کرد: در مناسبت های مختلف اقدامات متفاوتی برای مددجویان انجام می شود، به طور مثال جمع آوری اطعام در ماه رمضان و محرم، برپایی جشن های نیکوکاری و عاطفه ها در ابتدا و پایان هر سال و غیره به منظور خدمت رسانی به مددجویان صورت می گیرد.

معاون توسعه و مشارکت های مردمی کمیته امداد تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و 463 میلیارد تومان درآمد کمیته امداد بوده که شامل 175 میلیارد تومان از طریق شبکه‌های مردمی، 290 میلیارد تومان جمع آوری صدقات، 404 میلیارد تومان اکرام ایتام، 258 میلیارد تومان زکات، 357 میلیارد تومان سایر کمک‌ها و 20 میلیارد تومان نیز کمک سازمان ها می شود.

وی خاطر نشان کرد: توسط کمیته امداد تاکنون 10 میلیون خیر سازماندهی شدند که از این تعداد 8 میلیون خیر در حوزه صدقات، یک میلیون در حوزه اکرام ایتام و یک میلیون در زمینه زکات، قربانی، عید فطر و غیره هستند.

ذوالفقاری با بیان اینکه کمک‌هایی که دریافت می‌شود متناسب با توانایی خیران نیست و باید به وسیله اطلاع رسانی ها مشارکت خیران متناسب سازی شود، اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان از حامیان جدید برای طرح اکرام ایتام ثبت‌نام می‌شود که سال گذشته تعداد 100 هزار حامی به مجموعه حامیان اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه سفره‌های اطعام در ماه رمضان در استان‌های مختلف بر پا می‌شود، افزود: امسال از طریق کمک‌های نقدی، توزیع خشکبار در قالب بسته‌های ماه رمضان و برپایی سفره اطعام از سوی خیران به محرومان خدمت رسانی می شود.

ذوالفقاری تأکید کرد: طرح مفتاح‌الجنه از جمله طرح های اجرایی در ماه رمضان است که در این طرح صله رحم از خانواده‌های تحت حمایت با حضور خیران و مسئولان انجام می شود تا در این دیدارها به نیازهای مددجویان بیشتر رسیدگی شود.

معاون توسعه و مشارکت های مردمی کمیته امداد عنوان کرد: به منظور برجستگی الگوی خیران، مراسمی با عنوان تجلیل از حامیان در ماه رمضان برگزار می شود که در این مراسم از خیران تقدیر به عمل می آید.

وی افزود: سعی داریم از ظرفیت دهک های بالای جامعه در افرایش تعداد حامیان استفاده کنیم.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه سال گذشته حدود 35 میلیارد تومان درآمد حاصل از کفارات و فطریه بوده است، تصریح کرد: طرح جدیدی در قالب زنده شدن مسئولیت اجتماعی در حال اجرا است که در این طرح ارتباط با سازمان های مختلف از جمله صنوف، کارخانجات و افرادی که توان اقتصادی بالایی دارند برقرار شده تا کمک بیشتری از آن ها دریافت شود.

وی در خصوص رفع موانع مشارکت خیران و مردم در کمک به نیازمندان، گفت: یکی از این موانع دستبرد سارقان به صندوق های صدقات بوده که در تلاش هستیم این صندوق‌ها را به محیط‌های امن انتقال دهیم و یا آن‌ها را ضد سرقت کنیم.

معاون توسعه مشارکت های مردمی بیان داشت: سال گذشته 400 میلیارد تومان از طرح اکرام ایتام جمع‌آوری شده که ریالی از این مبلغ صرف هزینه های تشریفاتی نشده و به طور دقیق و کامل به ایتام پرداخت شده است. 

ذوالفقاری با بیان اینکه مردم احساس می‌کنند که طرح‌های امداد به گداپروری ختم می‌شود که در نتیجه کمیته برای رفع این تفکر به دنبال ماندگاری این کمک‌ها در قالب ساخت مسکن، درمان، آموزش و ازدواج برای مددجویان است، تصریح کرد: خیریه‌ها در مناطقی شکل گرفته‌اند که از نظر اقتصادی رشد یافته است، در حالی که در مناطق محروم از نظر توزیع اقتصادی، خیریه ها دچار کمبود هستند که تلاش می‌کنیم در تعامل با خیریه‌ها بخشی از آن ها را به سمت مناطق محروم ببریم تا در جذب مددجو و ارایه خدمات همسانی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه اگر پول جمع‌آوری شده را در زیرساخت‌ها هزینه کنیم، فقر موجود سریع‌تر حل می‌شود، ادامه داد: به دنبال تبادل اطلاعات با خیریه‌ها هستیم تا همپوشانی کمتری ایجاد شود، چراکه پوشش یک یتیم به نذر و نیت حامی بستگی دارد. به طور مثال یک حامی ممکن است یتیمی را در منطقه خاصی پوشش دهد و از طرفی اطلاعات دقیقی در رابطه با اینکه یک نیازمند از چند خیریه کمک می‌گیرد، نداریم. بنابراین در تلاش برای ساماندهی ارتباط بیستر با خیریه‌ها هستیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار