سمنان؛

با مرگ زودهنگام قنات‌ها مواجه هستیم

پدر علم قنات ایران گفت: عمده قنات‌های کشور در معرض تخریب قرار دارند که عامل اساسی آن کاهش بارندگی و بی‌توجهی مردم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، عبدالکریم بهنیا بعدازظهر امروز در کارگاه آموزشی قنات‌داری و قنات‌شناسی که به‌میزبانی شرکت آب منطقه‌ای سمنان برگزار شد، اظهار داشت: هم‌اکنون 36 هزار و 400 رشته قنات در کشور وجود دارد و در چند سال گذشته 23 هزار قنات دچار تخریب شده است.

وی با تأکید بر اینکه عمده قنات‌های کشور در معرض تخریب قرار دارند، گفت: عامل تخریب بسیاری از قنات‌ها کم‌توجهی مردم و مسئولان و کاهش میزان بارندگی در کشور است.

پدر علم قنات ایران با بیان اینکه از فناوری جدید باید برای رسیدگی و احیای قنات‌های تاریخی استفاده شود، اضافه کرد: در گذشته 60 هزار قنات در ایران وجود داشت که با مرگ بیش از 23 هزار قنات اکنون در بحران کاهش و تخریب قنات‌ها به سر می‌بریم.

وی با اشاره به اهمیت قنات‌ها ابراز کرد: جلوگیری از تخریب زودهنگام قنات‌ها باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد و از این رویکرد که «دوران استفاده از قنات گذشته است» باید پرهیز کرد.

بهنیا توجه به احیا و بازسازی قنات‌های قدیمی را در ایران کمرنگ‌تر از کشورهای دیگر دانست و گفت: ایرانیان در استفاده از منابع طبیعی در دنیا رتبه خوبی را به خود اختصاص می‌دهند و در برهه‌ای که در هیچ کشوری از قنات اطلاعاتی نداشتند ایران به‌عنوان اولین کشور در احداث و کشف قنات شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه در روستای گناباد قنات‌هایی با قدمت 300ساله وجود دارد، افزود: ایرانیان با گذشت زمان در صیانت و حفظ قنات‌ها کوتاهی کردند و امروز با مرگ زودهنگام قنات‌ها مواجه هستیم که باید از این مهم جلوگیری کنیم.

پدر علم قنات ایران با تأکید بر لزوم مطالعه و تحقیق برای چگونگی حفظ قنات‌ها و جلوگیری از تخریب زودهنگام آنان یادآور شد: ایرانیان توانستند علم احداث قنات را به 34 کشور دیگر عرضه کنند و باید در حفاظت از قنات‌ها نیز نسبت به سایر کشورها پیشروی کنند.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.