باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تب و تاب بازار اقلام اساسی در آستانه ماه رمضان

در آستانه ماه رمضان بازار اقلام مختلف از جمله محصولات پروتئینی، برنج،حبوبات،چای، روغن، خرما، زولبیا و بامیه تب و تاب بیشتری پیدا کرده است.

داغ شدن افزایش قیمت اقلام اساسی در آستانه ماه رمضانبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان امر با فرارسیدن ایام خاص اقدام به عرضه اقلام با نرخ مصوب دولتی در جهت کنترل قیمت‌ها می‌نمایند، اما قیمت‌های موجود در بازار بیانگرآن است که گویی زور مغازه داران و واسطه ها بر سیاست تنظیم بازار می‌چربد.
 
اما امسال هم در آستانه ماه رمضان بازار اقلام مختلف از جمله محصولات پروتئینی، برنج،حبوبات،چای، روغن، خرما، زولبیا و بامیه تب و تاب بیشتری پیدا کرده است.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که نرخ اقلامی نظیر گوشت، مرغ، خرما، برنج و... با نوساناتی همراه است که هر یک از فروشندگان دلایل خاصی برای این گرانی‌ها مطرح می‌نمایند.

براین اساس نرخ هر کیلو خرما در سطح بازار بسته به ارقام مختلف از 10 تا 35 هزارتومان،زولبیا و بامیه 12 تا 15 هزارتومان،برنج ایرانی از 11 تا 16 هزارتومان،گوشت گوسفندی 41 هزارتومان، انواع حبوبات از 7 تا15 هزارتومان، هر بسته چای ایرانی 25 هزارتومان، هر کیلو شکر 3 هزارو 500 و قند شکسته 3 هزار و 900 تومان است.

البته ناگفته نماند که در چند روز باقی مانده به ضیافت مهمانی خدا نوسانات مجدد قیمت ها خیلی دور از انتظار نیست.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از آخرین وضعیت بازار در آستانه ماه رمضان با خبر شویم:

عظیم حجت عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به افزایش نرخ جوجه یکروزه حداقل نرخ هر کیلو مرغ در ماه رمضان باید ۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

وی افزود: با توجه به نرخ ۲ هزار تومانی هر قطعه جوجه یکروزه و هزینه‌های بالای تولید نرخ کمتر از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد.

حجت در پاسخ به این سوال که امکان افزایش نرخ مرغ فراتر از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در این ایام وجود دارد، تصریح کرد: با وجود شرایط مساعد تولید، عرضه مرغ با نرخ بالاتر از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بعید است و تن‌ها ممکن است به صورت مقطعی در پی افزایش تقاضا این اتفاق بیفتد.

***تخم مرغ گران نمی شود

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به وضعیت قیمت تخم مرغ در بازار بیان کرد: در حال حاضر متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳ هزار و ۸۰۰ الی ۳ هزار و ۹۰۰ تومان معادل دانه‌ای ۲۶۰ تومان است.

وی افزود: براساس بررسی هزینه‌های تمام شده از سوی مسئولان وزارت جهاد نرخ واقعی هر کیلو تخم مرغ ۴ هزار و ۳۰۰ تومان است و این درحالی است که با قیمت‌های موجود در بازار فاصله ۵۰۰ تومانی داریم.

به گفته نبی پور با کاهش مصرف تخم مرغ در ماه رمضان امکان افزایش قیمت وجود ندارد.

***آخرین وضعیت اقلام اساسی در ماه رمضان

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: اقلام اساسی مختلف نظیر برنج، خرما، شکر، روغن، حبوبات به وفور در بنکداری‌ها موجود است.

وی افزود: با توجه به آنکه کمبودی در توزیع اقلام پرتقاضا این ماه در بازار وجود ندارد بعید است که تنش خاصی در بازار رخ دهد.

*** بازار میوه و سبزی به کدام سمت و سو می رود؟ 

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی در خصوص پیش بینی وضعیت قیمت در ماه رمضان اظهار داشت: با توجه به آنکه هندوانه از جمله میوه‌های پرتقاضا ماه رمضان به شمار می‌رود، اما همزمان با پیک برداشت و 
مشکلی در عرضه وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به افزایش تولید میوه‌های تابستانه پیش بینی می‌شود که قیمت این محصولات در ماه رمضان هیچ گونه نوسانی را تجربه نکند.

مهاجران از کاهش ۱۵ درصدی نرخ انواع سبزی طی دو ماه اخیر در بازار خبر داد واضافه کرد: با توجه به فصل گرما و کاهش تقاضا برای سبزی آش با ثبات قیمت در بازار روبرو خواهیم شد.

*** وضعیت عرضه دام در ماه رمضان

محمدرضا ملاصالحی مدیر کل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به وضعیت عرضه دام در آستانه ماه رمضان اظهار داشت: روند تولید و عرضه دام سبک و سنگین طبق روال عادی در حال انجام است.

وی با اشاره به تغییرات ناچیز دام سنگین در بازار افزود: در حال حاضر متوسط نرخ هر کیلو گوساله نر پروار بندی ۱۲ الی ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان است که نسبت به ۶ ماه گذشته تغییری نداشته است.

ملاصالحی درخصوص آخرین وضعیت عرضه دام سبک بیان کرد: در دو ماه نخست بهار طبق روال معمول عرضه دام سبک از سوی عشایر کاهش می‌یابد، اما از اواسط خرداد ماه با ییلاق عشایر با افزایش عرضه روبرو می‌شویم که از این رو انتظار می‌رود که نرخ دام سبک از ۱۵ به ۱۴ هزار تومان تقلیل یابد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد نسبت به عرضه محصول در بازار اظهار نگرانی کرد و گفت: با توجه به وجود واسطه‌ها در بازار نرخ گوشت افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد که از این رو لازم است ارگان نظارتی وارد میدان شوند.

به گفته وی با وجود کاهش مصرف گوشت قرمز در ماه رمضان و ذخیره سازی مناسب گوشت مرغ از سوی شرکت پشتیبانی انتظار می‌رود که مشکل خاصی در ایام رمضان در بازار رخ ندهد.

*** نرخ زولبیا و بامیه افزایش می یابد؟

علی بهره مند رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از افزایش نرخ زولبیا و بامیه در ماه رمضان خبر داد و گفت: گرچه نرخ زولبیا و بامیه در ماه رمضان سال جاری با افزایش روبرو خواهد بود اما تا کنون نرخ مصوب آن اعلام نشده است.

***قیمت  هر کیلو خرما چند؟

علی اصغر موسوی دبیر انجمن خرما در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از افزایش نجومی قیمت خرما در آستانه ماه رمضان خبر داد و افزود: در حال حاضر هر کیلو خرما با نرخ 15 الی 20 هزارتومانی به مصرف کننده عرضه می شود و این درحالی است که درابتدای فصل هر کیلو خرما درجه یک تنها با قیمت 2 هزار و 500 تومان از کشاورزان خریداری می شود.

وی افزود: با وجودآنکه 50 درصد مصرف خرما در ماه رمضان و 50 درصد دیگر در مابقی ایام سال است از این رو در پی افزایش تقاضا امکان مجدد رشد قیمت در این ایام دور از انتظار نیست.

***ثبات نرخ نان در ماه رمضان

قاسم زراعت کار رئیس اتحادیه نانوایان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت قیمت نان در آستانه ماه رمضان اظهار داشت: نرخ انواع نان در ماه رمضان براساس نرخ نامه سال 93 خواهد بود از این رو افراد در صورت هر گونه تخلف و گران فروشی با شماره 124 و اتحادیه تماس حاصل نمایند تا در اسرع وقت به شکایت آنها رسیدگی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار