روحانی در نشست خبری:

از همه رقبا و مخالفانم کمک می‌خواهم/ در زمان نیاز به انجام تست موشکی، منتظر اجازه نخواهیم ماند

رئیس جمهور گفت: مردم گفتند هیچکس حق ندارد سلیقه خود را تحمیل کند، هیچکس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه خود بکشاند.

نشست خبری رئیس جمهور آغاز شد
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: خیلی خوشحال هستم که امروز از طریق رسانه‌های جمعی می‌توانم با ملت بزرگ ایران که بزرگترین حضور را در انتخابات داشتند، صحبت کنم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در انتخابات ۴۲ میلیون جمعیت که اگر می‌شد رای افرادی را که در صف‌ها و پس از ساعت ۱۲ شب مانده بودند هم اخذ کرد مسلما میزان مشارکت در انتخابات به ۴۵ میلیون می‌رسید.

وی ادامه داد: من می‌خواهم بگویم حضور ۴۵ میلیونی ملت ایران پای صندوق آرا یک حضور بی‌نظیر در تاریخ کشور است. ملت با این حضور و انتخاب خواستند بگویند که در ایران تکثر به رسمیت شناخته شده است، هیچ گروه، جناح، تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست.

روحانی با بیان اینکه همه هستند و حضور دارند و باید از همه برای ساخت ایران پر آوازه بهره برد، ادامه داد: در انتخابات ۹۶ مردم در تراز بالاتری از دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند. مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و یا روستاییانی که با مشکلات زندگی می‌کنند، اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کردند که ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند.

رئیس جمهور گفت: مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد 2.5 برابر تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران مهمترین بخش این موضوع بود، آن‌ها تلاش کردند به مردم بگویند دین شما در خطر است و سند ۲۰۳۰ را که ریشه‌اش مربوط به سال ۱۹۹۰ می‌شود مغایر با دین مردم است، سندی که هیچ کشوری آن را امضا نکرد، سندی که به عنوان اقدام و عمل و یک توصیه است. در دولت یازدهم در خصوص این سند به صراحت نوشته شده آنچه که با دین و اخلاق و فرهنگ ما سازگار نیست نمی‌پذیریم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه مردم ما متدین بوده و به دین خود حساس هستند، افزود: دروغ‌هایی که می‌گفتند کارگر نیفتاد و مردم به سخنان غیر دقیق و تخریب آن‌ها نه گفتند، اما به اتحاد و اعتدال و وحدت آری گفتند. بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه نهاد‌ها گفتند که باید هر کسی به جای خود و به کار خود مشغول باشد.

وی بیان داشت: مردم به نیروهای مسلح عشق می‌ورزند، به رسانه‌ها و قوای دیگر علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند یک نهاد ملی وحتی فراملی به فرو ملی و جناح تبدیل شود. مردم گفتند که ما احترام نهادهای خود را حفظ می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم یک گروه اندک بخواهند از یک نهادی که متعلق به ملت است، استفاده کنند.

روحانی با بیان اینکه ولایت فقیه و مقام معظم رهبری متعلق به کل ملت است، تاکید کرد: این مقام والا به هیچ گروه و جناح خاصی تعلق ندارد. مردم به پایین آوردن مقام رهبری، ارتش، سپاه و بسیج نه گفتند چرا که این نهاد‌ها متعلق به کل نهاد‌ها هستند، مردم خواستند اعلام کنند ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود.

رئیس جمهور گفت: ترانه و موسیقی وحدت همه مردم از هر قوم و مذهبی یکسان است. همه مانند هم رای دادند و گفتند یک مسیر را انتخاب کردیم.

رئیس قوه مجریه با طرح این سوال که چرا مردم وحدت، اعتدال و عقلانیت را انتخاب کردند، تصریح کرد: مردم برای پیشرفت و اقتصاد کشور این کار را کردند چرا که می‌دانند اقتصاد بدون وحدت و اتحاد، بدون رقابت معقول بر مبنای کیفیت محصول نه بر مبنای قدرت سیاسی و امنیتی اقتصاد پیش نمی‌رود.

وی خاطر نشان کرد: مردم ما به برنامه رای دادند و می‌دانستند که اشتغال و اقتصاد زیر سایه سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاری نیز در سایه امنیت، آزادی و تعامل سازنده امکان پذیر است. مردم ما خواستند بگویند هیچ کسی حق ندارد سلیقه خود را به دیگران تحمیل کند، همه باید تابع قانون باشیم و هیچ فرد و نهادی را فرای قانون نمی‌شناسیم.

روحانی با بیان اینکه سلیقه‌های مختلف به جای خود محترم است اما تحمیل سلیقه معنا ندارد، اظهار داشت: مردم ما می‌خواهند طبق دین، فرهنگ و انقلابشان حرکت کنند چرا که خود مردم انقلاب کردند. مردم ما بهتر از هرکسی معنی انقلاب را می‌فهمند چرا که خود آن‌ها در آن زمان فریاد استقلال، آزادی و جهموری اسلامی سر دادند و انقلاب غیر از این سه کلمه نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه مردم ما انقلابی هستند، افزود: هیچ کسی حق ندارد انقلاب را به خیمه خود بکشاند، انقلاب دین و اعتقادات آسمانی است بر سر همه ما. همه ملت ما نسبت به دین، فرهنگ، اعتقادات حساس هستند. انتخابات ما یک پیام داشت و مردم ما خواستند بگویند‌ ای مسئولین مردم را باور کنید چرا که آن‌ها قدرت ملی هستند. 

رئیس قوه مجریه با تاکید به این موضوع که مردم یعنی فرهنگ ایرانیت و اسلامیت و انقلاب اسلامی بیان داشت: مردم یعنی دموکراس، ما باید جوانان، زنان، اقوام و مرزنشینان را باور کنیم، رای مرزنشینان و روستاییان و حاشیه‌نشینان شهر‌ها که با همه سختی‌ها پای صندوق رای آمدند را ببینید.

وی ادامه داد: این مردم با وجود اینکه مشکلات داشتند، اما برای آینده خود پای صندوق آرا آمدند. مردم ما خواستند بگویند پیشاپیش ۴۰ سالگی انقلاب را جشن گرفتند و بگویند برای قرن آینده یعنی سال ۱۴۰۰ آماده‌ایم و خواستند به ملت‌های منطقه بگویند ما در کنار شما هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم و ملت ایران در کنار شماست و به حول و قوه الهی تروریسم را ریشه‌کن خواهیم کرد. ما انشالله در طول ۴ سال آینده با کمک ملت ایران ثبات را به منطقه باز می‌گرداند. ما خواستیم به جهانیان بگوییم با احترام متقابل و منافع مشترک حاضریم با هم تعامل و همکاری کنیم. 

رئیس جمهور با بیان اینکه ما خواستیم به دنیا بگوییم که پیشرفت منطقه و جهان بدون وحدت و اتحاد و هماهنگی و هم زیستی مسالمت آمیز امکانپذیر نیست، بیان داشت: پیام انتخابات ما همبستگی ملی و گفتگوی بین‌المللی بود.

رییس قوه مجریه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منظور‌تان از بکارگیری عبارت وکیل ملت در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چه بوده است، گفت: یکی از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمینه‌ها بوده است و این احقاق حقوق را باید در سایه انسجام ملی و اجماع ملی بدست‌ آوریم.

روحانی ادامه داد: اگر در زمینه هسته‌ای توانستیم موفق شویم به دلیل آن بود که همه مردم پشت سر رهبری جمع شدند، یک انسجام و اجماع ملی تشکیل شد لذا دولت توانست از قدرت ملی در صحنه بین‌المللی به خوبی استفاده کرده و از تحریم هسته‌ای عبور کند.

وی تأکید کرد: برای آنکه سایر حقوق ملت را هم پاس بداریم راهش همان انسجام و اجماع ملی و همه قوای داخل کشور پشت سر مقام معظم رهبری است و انشاءالله این راه را ادامه خواهیم داد.

رییس قوه مجریه در ادامه در واکنش به اینکه طی دیدار اخیر سران کشورهای عربی و آمریکایی ایران متهم به حمایت از تروریست شد و برای ایران شرط عدم حمایت از جبهه مقاومت گذاشته شده است، اظهار داشت: این اجتماع در عربستان نمایشی بوده و هیچ ارزش سیاسی و عملی نداشته و ندارد.

رییس جمهور با بیان اینکه از اینگونه‌ نمایش‌ها در گذشته نیز از سوی عربستان سعودی‌ شکل گرفته بود، گفت: با برگزاری جلسه و اینکه پول ملت را به یک ابرقدرت دادند نمی‌توان با تروریست مبارزه کرد، آن شخصی که در منطقه توانست در مقابل تروریست بایستد‌ ملت عراق، سوریه و لبنان بود.

روحانی در ادامه افزود: ملت ایران هم از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی خود به این دو ملت بزرگ و سایر ملل کمک کرده و می‌کند.

وی تأکید کرد: چه کسی باعث شد امروز دا‌عش در شهرهای عراق مستقر نباشد؟ جز ملت عراق، چه کسی باعث شد امروز دا‌عش در دمشق نباشد؟ جز ملت سوریه، ملت‌های منطقه در برابر تروریست ایستادگی کردند و البته ملت ایران هم در کنار آنها بوده و خواهد بود.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: چه کسی در این منطقه می‌تواند ادعا کند که بدون وجود ایران ثبات‌ در منطقه حفظ می‌شود؟ چه کسی می‌تواند ادعا کند بدون ایران در این منطقه امنیت کامل مستقر خواهد شد؟ چه کسانی با تروریست‌ها جنگیدند؟ سوری‌ها، عراقی‌ها، ایرانی‌ها و آنهایی که لازم بود مستشاری‌ کنند، حزب‌الله و در کنار اینها هم روسیه بقیه چه کار کردند؟

رییس جمهور بیان داشت: چه کسانی به تروریست‌ها پول داده و می‌دهند؟ چه کسانی از تروریست‌ها حمایت کردند؟ آنهایی که از تروریست‌ها حمایت کردند نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریست داشته باشند و فکر هم نمی‌کنم مردم آمریکا حاضر باشند خونی که در 11 سپتامبر‌ دادند را با میلیارد‌ دلارهایی‌ که از طریق خرید اسلحه‌ است، معاوضه‌ کنند و در برابر تروریست‌های منطقه سر فرود بیاورند.

روحانی ادامه داد: ملت آمریکا هیچ وقت با تروریست مبارزه نکرده اما حتما مردم آمریکا با تروریست‌ها مخالفند‌ و می‌خواهند تروریست در جهان نباشد، حزب‌الله هم یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است که در مجلس و دولت لبنان با رأی مردم حضور دارد و مورد احترام همه مردم لبنان حتی غیر مسلمان‌ها و مسیحیان‌ است لذا با اتهام زدن کاری حل نمی‌شود و باید صادقانه با تروریست‌ مبارزه کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چقدر در تحقق وعده‌های خود در زمان تبلیغات دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری جدی هستید، گفت: بنده وعده‌هایی را در انتخابات به مردم دادم و تمام تلاش من این است که به وعده‌های خود عمل کنم.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: خدا را شکر‌ تا حد زیادی موفق شدم آنچه که به مردم وعده داده بودم را عملیاتی سازم اگرچه در آن دوره دچار کاهش قیمت نفت شدیم و مشکلاتی هم پیدا کردیم اما در عین حال مردم کمک کردند و قدم‌های خوبی برداشته شد.

رییس جمهور اظهار داشت: حتماً در دولت دوازدهم موار‌دی که در وعده‌های بنده بوده است را عملیاتی می‌سازیم به طور مثال در بحث صادرات غیرنفتی‌ حتماً برنامه‌ریزی و تلاش خواهیم کرد، برنامه ما این است که سالانه 25 درصد را بتوانیم در طول 4 سال به 100 درصد برسانیم تا صادرات غیرنفتی‌ به 2 برابر برسد.

روحانی بیان داشت: بنده معتقدم بر اساس شرایط، برنامه‌ریزی‌ که درباره صادرات داریم انجام شدنی‌ است، ما به دنبال ایجاد اشتغال هم هستیم در برنامه ششم آمده که سالانه 955 هزار شغل ایجاد شود که البته برای آن شرط و شرو‌طی قرار داده شده که در همان برنامه شرایط آن هم ذکر شده است.

وی در ادامه افزود: در برنامه ششم گفته شده چه مقدار ما در سال باید سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم 955 هزار شغل را در سال ایجاد کنیم، گفته شده 770 هزار میلیارد تومان باید سرمایه‌گذاری شود تا این مقدار شغل در کشور ایجاد شود و همچنین در برنامه ششم ذکر شده که از این میزان پول 65 میلیارد تومان سالانه باید سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود.

رییس قوه مجریه گفت: تمام تلاش دولت این است که روابطمان‌ را به گونه‌ای با جهان نگه داریم تا بتوانیم سرمایه‌ داخلی و خارجی را جذب کنیم البته هر کاری که باید انجام شود را می‌توان با کمک مردم انجام داد و بدون حضور آنها هیچ حرکتی نمی‌توان کرد، ما نسبت به افرادی که تحت فشار اقتصادی هستند تلاش داریم مستمری‌ آنها را به 3 برابر برسانیم که البته این امر انجام شده است و در سال‌های دیگر این رقم بالاتر هم خواهد رفت.

رییس جمهور تصریح کرد: هدف ما این است که فقر مطلق‌ را در پایان دولت دوازدهم و در سال 1400 انشاءالله‌ از میان بر‌داریم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم، وعده‌های ما بر اساس نظرات کارشناسی شده، کتاب منتشر شده برنامه دولت دوازدهم و همچنین برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده‌ایم، بوده است.

روحانی تأکید کرد: بنده خود را نسبت به برنامه و وعده‌های اعلام شده متعهد می‌دانم و در اجرای آن همه تلاش خود را خواهم کرد ضمن تشکر از همه آنهایی که در انتخابات رقیب بنده بوده‌اند و از احزاب، جناح‌ها از کسانی که مخالف بنده بوده و هستند کمک می‌خواهم زیرا ما برای ملت و کشورمان می‌خواهیم کار انجام دهیم.

وی اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری در انتخابات فرمودند اگر کسی هم نظام را قبول ندارد بخاطر کشورش‌ پای صندوق‌های رأی بیاید بنده هم می‌گویم اگر کسی این دولت را قبول ندارد بخاطر ملت و کشورش‌ بیاید تا همه به یکدیگر کمک کرده و دست یکدیگر را بگیریم تا کشورمان آباد شود و تلاش خواهم کرد تا وعده‌های داده شده را با تمام وجود‌م عملیاتی سازم.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه پیام و واکنش شما نسبت به صحبت‌های ترامپ چیست و آیا در دوره دوم ریاست جمهوری شما امکان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد،‌ اظهار داشت: ایران و آمریکا در طول 39 سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را با هم طی کردند آمریکایی‌ها از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کردند که همواره هم ناموفق بودند و شکست خوردند که می‌توان گفت در همه موارد از جمله داستان طبس گرفته مداخله آنها در جنگ 8 ساله و فشار آنان بر ملت ایران از طریق تحریم شکست خوردند.

وی تصریح کرد: شاید یک جای که آمریکایی‌ها موفقیت نسبی به دست آوردند، آنجایی بود که در مقابل ملت ایران سر فرود آوردند و در مذاکرات هسته‌ای حضور یافتند و پای میز مذاکره با نمایندگان ملت ایران با احترام حرف زدند که با نتیجه برد- برد رسیدیم که به نفع ایران،‌آمریکا ، گروه1+5 و همه جهان بود و آمریکا اگر راه دیگری انتخاب کنند ، دو مرتبه شکست می‌خورد و هیچ تردیدی در آن نیست.

روحانی با اشاره به اینکه در رابطه با دولت جدید آمریکا دو نکته وجود دارد، یادآور شد: ما منتظریم این دولت از لحاظ موضع‌گیری،‌ فکری و برنامه‌ آینده خود به یک استقراری برسد تا ما بتوانیم نسبت به گروه حاکم بر واشنگتن قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نکته بعدی آن است که متاسفانه آمریکایی‌ها همیشه نسبت به منطقه ما اشتباه کرده‌اند،‌ گفت: آن وقت که به افغانستان، عراق، یمن و سوریه حمله کردند، اشتباه بود و آن وقت هم که کشور ما را تحریم کردند، اشتباه کردند و اگر یک موردی درست عمل کردند شما بفرمایید که چه بود چون بنده سراغ ندارم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه آمریکایی‌ها منطقه ما را نمی‌شناسند، افزود: آنهایی که به آمریکایی‌ها مشورت می‌دهند متاسفانه حاکمانی هستند که یا آمریکا را منحرف می‌کنند یا با پول افرادی را در آمریکا خریداری می‌کنند و امیدوارم دولت آمریکا به فکر منافع مردم آمریکا باشد اگر به فکر منافع دیگران نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه جدی شما برای خروج کشور از رکود چیست، تصریح کرد: بنده در یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی خود هم گفتم که دیگر به کار بردن واژه رکود دقیق نیست برای اینکه ما دو فصل پشت سر هم رشد مثبت اقتصادی داریم و دیگر رکود معنایی ندارد.

روحانی با بیان اینکه ما در سال گذشته در همه فصل‌ها دارای رشد مثبت اقتصادی بودیم، متذکر شد: ما برای اولین بار بعد از چشم انداز که به سال 84 مربوط می‌شود، توانستیم به همان رشد مورد نظر چشم‌انداز یعنی 8 درصد برسیم و همه بخش‌های ما از رکود خارج شده و فقط بخش مسکن باقی مانده که باید از رکود خارج شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای خروج از رکود در کتاب برنامه دولت دوازدهم نکاتی ذکر شده است،‌ اظهار داشت: اصولا دو برنامه مهم توسعه و حمایت برای اقتصاد داریم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در بخش توسعه می‌خواهیم اقتصاد کشور را بزرگتر کنیم که در این زمینه به سرمایه، مدیریت، تکنولوژی،‌ صادرات غیر نفتی و روابط جهانی نیاز داریم، گفت: به همان صورتی که دولت در سال 93 توانست برای اولین بار بعد از دو سالی که رکود در سال 91 و92 در کشور حاکم بود، ‌آن را بشکند و تا امروز رشد اقتصادی را ادامه هدف با برنامه‌هایش می‌تواند باعث شود که به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما اضافه درآمدهایی که در سایه برجام خواهیم داشت بین بخش توسعه و بخش حمایتی تقسیم خواهیم کرد،‌گفت: ما راه حل را در این می‌بینیم که صندوق توسعه،‌ بانک‌ها، بودجه و سرمایه خارجی ما در کنار هم قرار گیرد تا بتوانیم تحولی بزرگ در سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم و رشد لازم به وجود آید.

روحانی با بیان اینکه بخش دانش بنیان هم لازم است تقویت شود، اظهار داشت: در زمینه‌ حمایتی تلاش ما این است که در پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را از بین ببریم و نگذاریم آنهایی که حقوق بگیر و مستمری بگیر هستند، حقوق و مستمری‌شان کمتر از تورم سالانه باشد بلکه تلاش می‌کنیم بیش از تورم سالانه باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قشر جوان دارید، تصریح کرد: مسئله جوانان بسیار مهم است و عمدتا جوانان بودند که در سراسر کشور شور انتخابات را آفریدند البته همه مردم سهیم بودند که می‌توان در این مورد اشاره به آن پیر مد و بانوی قد خمیده، آن که با ویلچر آمد و آنهایی که ساعت‌ها در صف ماندند و ما هر چقدر به این مردم خدمت کنیم، کم است.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه ما مردمی بزرگ و دارای افکار و آرمان‌های بلند و امیدواریم بتوانیم پیرو راه مردم و جوانان باشیم، افزود: اشتغال یکی از مهمترین مسائل جوانان ما به ویژه جوانان تحصیل کرده است که حل آن یکی از طرح‌های ما در 100 روز اول یا شاید هم قبل از 100 روز اول است و در زمینه کارورزی هم اقداماتی را حتما انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما چند طرح داریم که همه آنها را یا قبل از 100 روز اول یا داخل 100 روز اول آغاز خواهیم کرد،‌ گفت: امیدواریم بتوانیم حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان به وجود آوریم .

روحانی با اشاره به اینکه بنده به هر استانی که در این اواخر سفر کردم استاندارها وضعیت اشتغال استان خود را تشریح کردند، خاطر نشان کرد: مهم است که در همه استانها و بخش‌های تولیدی اشتغال را افزوده کنیم و بتوانیم به هدف برنامه که 955 هزار شغل است، دست یابیم. البته جوانان ما مسائل و مشکلاتی چون مسکن، ازدواج، آزادی‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی‌ام دارند و تلاش ما این است که به خواست ملت و جوانان برسیم.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا عربستان طی نشستی عنوان کرده است که ایران محور تروریسم در منطقه است شما برای اینکه، این چهره که برخی برای ایران ساخته‌اند را تغییر دهید چه اقداماتی خواهید داشت، گفت: وقتی ما کار را آغاز کردیم در همان قدم اول به دنیا اعلام کردیم که ما جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری می‌خواهیم که این مورد پذیرش جهانیان قرار گرفت، ما گفتیم خشونت و افراط یکی از خطرات بزرگ برای منطقه ما و جهان ماست بنابراین کشورهایی که در عربستان جمع شدند ظاهرا به همین نتیجه رسیدند که باید مرکز اعتدال درست کنند و با افراطی‌گری مبارزه کنند و این یعنی همان شعاری که مردم ایران در سال ۹۲ سر دادند.

وی افزود: معتقدم دوران دخالت در امور داخلی دیگران، جنگ علیه کشور‌ها و پول دادن به تروریسم به پایان رسیده است و نشان داده شده که طی چند ساله گذشته تروریسم در مسیر اضمحلال قرار گرفته البته هنوز زمان لازم است برای این پدیده شوم، اما امروز همه متوجه شده‌اند که وحدت راهی علیه تروریسم‌هاست و ایران سردمدار مبارزه با تروریسم بوده و امروز هم هست.

روحانی با بیان اینکه ایران از ابتدا هم گفته بود که به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست، بیان داشت: این در حالی است که سال‌ها برخی از کشور‌ها گفتند که ایران راست نمی‌گوید و بعد معلوم شد که آنچه ما گفته بودیم درست بوده وجامعه بین‌المللی و آژانس هم این مسئله را تائید کردند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ایران همواره اذعان داشته که در مقابل تروریسم ایستاده است، تصریح کرد: همه دیدند که ما نسبت به سایر ملت‌ها در برابر تروریسم کمک کردیم بنابراین ما در دولت دوازدهم چهره مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت و ثبات در این منطقه را با قوت پیگیری خواهیم کرد.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه ترامپ اعلام کرده که فروش چند ده هزار میلیاردی تسلیحات به عربستان خواهد داشت آیا شما بنیه دفاعی ایران را در تقابل با این موضوع افزایش خواهید داد یا خیر، گفت: عربستان سعودی قبلا هم صد میلیاردی در دوران جنگ هشت ساله به صدام داده بود و از این تجربیات زیاد دارد، اما این کشور نتیجه آن دوران را دید لذا الان هم اشکالی ندارد که صد میلیارد از پول عربستان به جیب آمریکایی‌ها ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه عربستان فکر می‌کند باید سلاح خریداری کند، گفت: ما نیاز به سلاح نداریم ما سلاح می‌سازیم. ما هر سلاحی که مورد نیازمان باشد قدرتش را داریم و می‌سازیم؛ بنابراین ما در این جهت مشکلی نداریم لذا بنده معتقدم عربستان نمی‌تواند از این سلاح‌ها استفاده کند و باز هم ناچار است مستشاران نظامی آمریکا را به منطقه خودش بیاورد.

روحانی با ذکر نکته‌ای به دولت‌های منطقه و عربستان بیان داشت: مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند، ما همیشه مردم عربستان را دوست داشتیم و داریم و امیدواریم دولت عربستان هم راه صحیحی انتخاب کند.

رئیس جمهور افزود: بنده معتقدم راه قدرت، خرید سلاح نیست حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم نیست که ما خودمان قادریم هرچه سلاح خواستیم درست کنیم که درست هم می‌کنیم و البته بخشی از قدرت، قدرت نظامی است و ما حواسمان به این موضوع هست لذا باید بگویم اساس قدرت، قدرت ملی است که این قدرت با انتخابات درست می‌شود و این قدرت متکی به حضور مردم پای صندوق‌های رای است.

وی با بیان اینکه ترامپ زمانی به منطقه سفر کرده است که حضور ۴۵ میلیونی مردم ایران را در پای صندوق‌های رای در ایران دید، گفت: در همان زمان ترامپ به کشوری سفر کرد که هیچ وقت معنی کلمه انتخابات را درک نکرده است، هیچ وقت مردم عربستان صندوق انتخابات را از نزدیک ندیده‌اند که امیدوارم یک روزی هم عربستان این راه را انتخاب کرده و در پی قدرت ملی باشد و صندوق ارا را برای مردم بگذارد و نگذارد حاکمانش موروثی باشند و توسط خود مردم انتخاب شوند که آن روز قدرت عربستان به مراتب بیشتر از امروز خواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دو روز پیش وزیر امور خارجه آمریکا جنابعالی را مورد خطاب قرار داد و گفت که باید برنامه موشکی ایران جمع‌آوری شود حال پاسخ شما به این اظهارات چیست، بیان داشت: قرار نیست آمریکایی‌ها به دنبال رویای خود باشند و این سخنان رویا و خیال‌پردازی است. مردم ایران برای دفاع از خودشان نه از کسی خواهند پرسید و نه از کسی اجازه خواهند گرفت چرا که ملت ایران همیشه تصمیم خودش را گرفته که قدرتمند باشد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه هر گونه سلاح ما برای صلح است، تاکید کرد: موشک ما برای صلح است اگر ایران سلاحی نداشته باشد،‌ اگر موشک‌های ما ساخته نشود یک عده‌ای هستند که مجددا دچار اشتباهات محاسباتی می‌شوند که قبلا هم دست به این اشتباهات زده‌اند و منطقه را به جنگ و آشوب کشاندند.

وی ادامه داد: موشک ما برای صلح است و برای تهاجم نیست، موشک ما برای دفاع است، مقامات آمریکایی بدانند ایران هر زمانی که از لحاظ فنی نیاز به تست موشک‌های خود داشته باشد این مسئله را انجام خواهد داد و منتظر آنها و اجازه آنها نخواهد ماند.

روحانی با اشاره به توافق برجام و جزئیات ماده 2231 این توافقنامه گفت: ما ماده 2231 را به عنوان یک قطعنامه پذیرفتیم تا اینکه بتوانیم قدرت دفاعی خودمان را تقویت کنیم و این قدرت دفاعی هم به صراحت و هم به اشاره و هم به شکل‌های مختلف در ماده 2231 آمده است بنابراین بنده آن آقای محترم را به ماده 2231 توافقنامه برجام ارجاع می‌دهم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شما در رابطه با برداشتن تحریم‌های هسته‌ای چه اقداماتی انجام خواهید داد، گفت: بله بنده در دولت یازدهم گفته بودم که همه تلاشم را برای برداشتن تحریم‌ها بکار خواهم گرفت تا دیوار تحریم‌ها فروریخته شود که این کار به حمدالله انجام گرفت البته دولت‌هایی که طرف تعهد ما هستند برخی‌شان خوب عمل کردند و برخی دیگر هم حداقلی عمل کردند بنابراین ما در چارچوب توافق در حرکت هستیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: بنده نسبت به مابقی تحریم‌ها هم گفتم که اگر خواست ملت ایران چنین باشد و اگر همه بیایند و ما به یک اجماع ملی برسیم و همچنین اگر مقام معظم رهبری هدایت این امر را بر عهده بگیرد. ما همه پشت سر مقام معظم رهبری خواهیم بود و این کار را انجام می‌دهیم لذا این کار سخت است اما شدنی است بنابراین اگر اراده همه ما در کار باشد ما می‌توانیم تحریم‌ها را ریشه کن کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه بود، تاکید کرد: تحریم‌ها بر مبنای اصول زندگی جوامع بشری وضع شده و به ضرر همه می‌باشد بنابراین چون که ما تحریم‌ را نادرست می‌دانیم همیشه در برابر عمل غلط و نادرست ایستادگی می‌کنیم لذا دولت دوازدهم این آمادگی را دارد که امیدواریم شرایط لازم برای این حرکت فراهم شود.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما در دوره نخست ریاست جمهوری خود اذعان داشتید که عده‌ای اجازه ندادند که به وعده‌هایتان عمل کنید اما با این وجود در دور دوم انتخابات هم قول دادید که مردم به آزادی‌های بیشتری دست پیدا کنند،‌ تحلیل شما در این باره چیست؟ تصریح کرد: مخالفان باید وجود داشته باشند زیرا که ما به آن‌ها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه در جامعه ما افکار همگان یکی نیست، بیان داشت: ما در زمینه‌ مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات یکسان در کشور نداریم، با وجود ۸۰ میلیون جمعیت و با آزادی‌هایی که داریم یکسری از مسائل جزء اصول و فرهنگ ملت ما است و همه آن را قبول داریم و برخی موارد هم هست که نظرات یکسان نیست و انتخابات هم برای این است که مردم پای صندوق‌های رای بیایند و بگویند در چهار سال آینده چه راهی را همه قبول کرده ایم.

وی افزود: بحث این است که اکثریت قاطع ملت راهی را انتخاب کردند و همه آن را پذیرفته‌ایم همانطور که امروز من رئیس جمهور ملت ایران هستم، همه ملت ایران هم این راه را پذیرفته‌اند و این به معنای آن نیست که مخالف نباشند ولی اصل بر این مبناست که بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره بشود و به منافع اقلیت هم توجه بشود.

روحانی تصریح کرد: اداره کشور بر مبنای نظر اکثریتی است که رای داده‌اند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما گفته‌اید دولت دوازدهم کارآمدتر از دولت یازدهم خواهد بود برای تحقق این هدف چه تغییری در کابینه خواهید داشت، گفت: ما نیاز به نیروهای جوان‌تری برای اداره کشور داریم و ما در دولت یازدهم در شرایطی بودیم که با تحریم، مشکلات سخت و رشد منفی اقتصادی مواجه بودیم و نیاز بود که ما از همه تجربه مدیریت کشور استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه از همین جا به همه ملت ایران می‌گویم وزرایی که با من کار کردند، چند بار از آن‌ها خواهش کردم که در این مسئولیت باقی بمانند، اظهار داشت: آن‌ها خودشان هم می‌گفتند سن ما برای این کار مناسب نیست، ولی من با تاکید بر اینکه آن‌ها تجربه داشتند از آن‌ها خواستم در این مسئولیت بمانند و من به خاطر تجربه ارزشمندی که آن‌ها داشتند و می‌دانستم در آن شرایط حساس باید بیایند کار را به دست بگیرند، از آن‌ها خواستم که کار را پیش ببرند.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه الان شرایط ما تغییر کرده است، افزود: در مجموع سن مدیریت ما باید کاهش پیدا کنند و من به سازمان اداری و استخدامی چند ماه پیش دستور دادم که در این زمینه کار کند.

وی با بیان اینکه طرحی را برای استخدام جوانان مشخص کرد‌ه‌ام، اظهار داشت: بر این اساس جوانان نخبه برای مشاوره وزرا استخدام می‌شوند تا در آینده مسئولیت را برعهده بگیرند و من دیروز هم در هیئت دولت به وزرا تاکید کردم که جوانان و بانوان را به کار بگیرند.

روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه نسبت به وعده‌هایی که داده‌ام تلاش خواهم کرد تا اجرایی شوند، گفت: معنای این سخن این نیست که از نظرات کاندیداهای دیگر و یا گروه‌های دیگر استفاده نکنیم، زیرا که ما باید همه نظرات را مرور کنیم و حتما در میان حرف‌های آن‌ها حرف هایی هست که باید بهره‌برداری کنیم و ما از نظرات، افکار و برنامه‌های سایر کاندیدا‌ها استفاده می‌کنیم و من خواهش می‌کنم همه مردم و احزاب بدون توجه به اینکه چه کسی انتخاب شده برای پیشرفت کشورشان کمک کنند.

روحانی با بیان اینکه نشاط با دین و انقلاب مخالف نیست، اظهار داشت: اجازه بدهیم مردم ما با نشاط باشند من درخواست میکنم، همین‌طور که در این هفته آخر با مردم برخورد کردیم در این چهار سال هم همین طور برخورد کنیم.

وی با طرح این پرسش که چرا ما در این هفته با مردم خوب رفتار کردیم، بیان داشت: علت این بود که می‌خواستیم همه پای صندوق رای بیایند و چون همین مردم باید آینده کشور را بسازند ما باید به همین شکل با مردم رفتار کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم خودشان مراقب دین، کشور و اخلاقشان هستند، اظهار داشت: مردم ما مردم دلسوزی هستند و باید مردم را باور کنیم.

در ادامه خبرنگار دیگری از روحانی پرسید که دولت شما برخلاف دولت قبلی در زمینه‌ تجاری و اقتصادی سعی کرده که روابط خود را با کشورهای آمریکای لاتین توسعه دهد می‌خواهم بدانم که شما چرا کارهایی برای توسعه این روابط با توجه به اعتراضات رو به گسترش ونزوئلا دارید، گفت: در زمینه مسائل اقتصادی ما می‌خواهیم با همه کشور‌ها بر اساس منافع متقابل کار کنیم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما با آمریکای لاتین هم همکاری می‌کنیم، اظهار داشت: در سفری که خود من، معاون اول و وزیر خارجه به آمریکای لاتین داشتیم، یک پتانسیل بسیار ارزشمندی از لحاظ اقتصادی در این منطقه مشاهده کردیم.

وی بیان داشت: موافقین و مخالفین در همه کشور‌ها هستند و در نهایت ملت تصمیم گیرنده است و حرف ما هم همین است که در مورد سوریه یمن و عراق اجازه بدهیم ملت‌ها تصمیم بگیرند و سرنوشت.

روحانی افزود: هرچه خواست اکثریت مردم باشد به طور طبیعی اساس دموکراسی در همین اساس است و دولت ونزوئلا هم یک استثنا نخواهد بود.
 
رئیس جمهور تصریح کرد :کشور دارای چارچوب و مقررات است و همه در کشور باید در پی اجرای این مقررات باشیم و همه قوا از قوه مجری،‌مقننه و قضاییه مسئولیتهایی دارند و بنده نیز در مقابل همه شهروندان خود را مسئول می‌دانم و هر جا که ببینم که حقوقی از مردم ضایع شده آن را پیگیری خواهم کرد و از طریق قوای مجریه، مقننه و قضاییه آن را دنبال خواهیم کرد. یکی از اهداف اصلی ما در این دولت اجرای حقوق شهروندی است .

رئیس قوه مجریه در پاسخ به این سوال که با توجه به حواشی پیش آمده به اجرای سند 2030 توسط دولت برنامه‌تان در جهت پیشرفت آموزش و پرورش کشور چیست ،‌اظهار داشت: راجع به سند 2030وزرای خارجه ، آموزش و پرورش و وزیر علوم نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردند و راجع به آن توضیحات لازم را ارائه کردند.

وی افزود: ما اعلام کردیم که در سند 2030 جمهوری اسلامی ایران تحفظ خود را اعلام داشته و مسائلی که مخالف با شرع قانون بوده را قبول نخواهیم کرد اما متاسفانه برخی اطلاعات غلطی را به رهبری دادند و ما هر آنچه که در اسناد بین‌المللی باشد در چار چوب قانون و مصوبات مجلس دنبال خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه فرهنگ و آموزش و پرورش برای ما بسیار اهمیت دارد گفت: ما تمام قوای خود را در جهت گسترش فرهنگ کشور به کار خواهیم گرفت برخی متاسفانه در ایام انتخابات از مسئله سند 2030 سوءاستفاده کردند . من از حق خود و مسائلی که در مورد بنده مطرح می‌شود می‌گذرم اما در مورد این سند و مسائلی که نسبت به معلمان مطرح شد نخواهم گذشت. برخی در شهرها و خانه‌ها اطلاعیه پخش کردند و عده‌ای از طلاب جوان را تحریک کردند تا بلندگو دستشان بگیرند و فریاد وا دینا و وا اسلاما سر بدهند.

رئیس جمهور با اشاره به حواشی پیش آمده در مورد سند 2030 گفت: در زمان‌های گذشته یک سیم را در حرم امیرالمومنین(ع) عبور دادند و یک خطیب نماز در بالای منبر گفت که از بالای حرم امیرالمومنین سیم رد می‌کنند و فریاد وادینا سر داد(خنده حضار). عده‌ای نیز در کشور به جای سیم 2030 را مطرح کردند و فریادها زدند وبنده به سهم خود از آنها نخواهم گذشت.

رئیس قوه مجریه در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که برنامه شما جهت برخورد با نهادهای فراقانونی که از دادن مالیات و اطلاعات اقتصادی امتناع می‌کنند چیست،‌اظهار داشت: ما در این دولت دو کار اساسی باید انجام دهیم و تا کنون اقدامات ما کامل نبوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اولین مورد این که باید اقتصاد را به مردم واگذار کنیم و مردم در همه عرصه‌ها بهتر از دولت عمل می‌کنند و مسئله بعدی نیز بحث شفاف سازی است که باید همه چیز در کشور شفاف باشد و اگر در کشور من مالیات می‌دهم باید مشخص شود و اگر از این کار امتناع می‌کنم باید اعلام شود.

روحانی با بیان اینکه به طور مشخص باید وضعیت شرکتهای قانونی در کشور مشخص شود اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم که در دنیا شرکت خصولتی وجود داشته باشد و ما در قانون شرکت عمومی،‌خصوصی و یا تعاونی داریم و وضعیت آنها باید مشخص شود. در دولت یازدهم علی رغم تمام انتقاداتی که شد 23 میلیارد پولی بود که به عنوان حقوق پرداخت شد که ما آن را باز گرداندیم اما باید به صورت مشخص وضعیت نهادهای خصوصی مشخص شود . من خیلی از حرفها را در این 4 سال نزدم و در انتخابات نیز چیزی نگفتم و از این به بعد هم حرف نخواهم زد اما باید همه چیز در کشور شفاف باشد و به مردم اعلام کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای ایجاد ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم چه خواهد بود گفت: تروریسم معضل بسیار بزرگی است و ما اولین ملتی هستیم که گرفتار تروریسم شدیم البته ملت فلسطین نیز سالها با این معضل روبروست و کشور ما بیش از 17 هزار قربانی تروریسم داشته و هیچکس نیز مانند ملت ما با تروریسم مقابله نکرده و در این عرصه باید همه کشورها با معضل تروریسم مبارزه کنند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به دشمنی آمریکا با ملت ایران اظهار داشت: سیاست ما بر مبنای تعامل با همه جهان است و گسترش روابط جز با صلح و تعامل به دست نخواهد آمد و ما از ابتدا نیز با آمریکایی‌ها مشکل نداشتیم و آنها اقدامات خود را آغاز کردند و دشمنی‌شان را با ملت ایران شروع کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ملت آمریکا مشکلی ندارد و امیدواریم دولت آنها دست از اقدامات خصمانه خود بر علیه ملت‌های منطقه بردارد و ما نیز از گسترش روابط با کشورهای دنیا استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهوردر ادامه با اشاره به اینکه مردم می‌خواهند کالاهای باکیفیت در بازار باشد گفت: بنده فکر می‌کنم با توانمندسازی کشور در حوزه تولید از این مساله نجات پیدا می‌کنیم و روابط ما با چین از کالاهای مصرفی به سمت کالاهای استراتژیک پیش می‌رود.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون وعده ارتقای 5 برابری معیشت حدود 10 میلیون نفر تا سال 1399 اظهار داشت:‌ این بحث مربوط به پارسال است که وقتی در آمد نفتی کمی در سایه برجام بالا رفت آن را ‌آغاز کردیم ، طبق این برنامه دریافتی دهک‌های پایین وضع بهتری پیدا می کند و این طرح سال گذشته به مجلس رفت و دریافتی هشت تا 10 میلیون نفر بیش از سه برابر افزایش یافت و قول ما این است که تا پایان این دولت پنج برابر می‌شود ، این فقط یک وعده انتخاباتی نیست و ما به دنبال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان به خصوص درباره حمل‌ونقل ریلی دارید خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان از همسایگان خوب ما بوده و هست و ما روابط خوبی از آغاز استقلال این کشور با آنان داشته‌ایم که از آغاز دولت یازدهم روابط‌مان بهتر و ملاقت‌هایمان با رئیس‌جمهور این کشور بیشتر شده است و ما حتی جلسات خودمان را با این کشور از حالت دوجانبه بودن نیز جلوتر برده‌ایم.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات سه‌جانبه در باکو همراه با پوتین از جمله جلسات بود که ادامه می‌یابد و لذا نشست بعدی در تهران برگزار خواهد شد ادامه داد: طرح مهم خط کشی ریل راه‌آهن از آستارا به آذربایجان، روسیه و گرجستان را در نظر داریم به طوری که  این کار را به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان در نظر گرفته ایم  لذا  قرار است سرمایه‌گذاری مشترکی از سوی ما و آنها غاز شود که به زودی کلنگ آن به  زمین زده خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه مقدمات برای سرمایه گذاری و تملک اراضی در حال انجام است به طوری که اتصال این خط بسیار مهم است اظهار داشت: جمهوری آذربایجان از کشورهایی است که ما با آنها روابط خوبی داشته‌ایم و روابط خود را به صورت راهبردی حتما ادامه خواهیم داد.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قائل به پیگیری در بداخلاقی های انتخاباتی خواهید بود افزود: در مناظرات نسبت‌هایی به من زده شد که همان جا گفتم ناصحیح است، عقیده دارم بهترین قاضی اول خدا ،‌سپس مردم و در درجه سوم قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه بهترین قاضی بعد از خداوند وجدان عمومی مردم است افزود: خدا همان جا جواب داد و مردم هم در پای صندوق های رای جواب خوب به آنها دادند، الان هم تصمیمی در مورد پیگرد قضایی توسط قوه قضاییه ندارم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موسیقی و هنر بیان کرد: یکی از آثار انتخابات سال 96 این بود که همه با موسیقی آشتی  و صلح کردند ، ما موسیقی سطح پایین را نمی پسندیم البته برخی گفتند آن هم خوب است ، در فرهنگ ما موسیقی و انواع هنر از ارزش بالایی برخوردار است،  مردم ما فرهنگ‌دوست هستند و تمدن مردم ما با کشورهای دیگر در ارتباط با توجه به هنر تفاوت دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه  دولت دوازدهم حمایت ویژه‌ای ازاصحاب  فرهنگ و هنر خواهد داشت گفت : در دولت یازدهم شرایط خیلی بهتر شد ، فضای ساختن فیلم و موسیقی نسبت به قبل بازتر شده بود و حتما ما همین مسیر را ادامه می‌دهیم، چراکه خواست ملت  ایران و اصحاب هنر است، از اصحاب هنر و فرهنگ که مردم را به حضور در انتخابات تشویق و از من حمایت کردند قدردانی می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری  پیرامون برنامه دولت دوازدهم در حوزه زنان تصریح کرد: در دولت یازدهم برای اشتغال زنان و ایجاد فرصت به آن‌ها تلاش کردیم و آن‌ها خودشان نیز توانستند در این 40 سال بسیاری از فضاهای لازم را تصرف کنند. 
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه حضور خانم‌ها عین حضور آقایان است گفت: پیش از دولت یازدهم زنان 860 هزار شغل را از دست دادند و بیکار شدند اما این در حالی است که  در این دولت  زنان 750 هزار شغل را به دست آوردند ، ما وظیفه قانونی و شهروندی خود را در این خصوص اجرا کردیم ، چراکه زنان نباید حقوق کمتری بگیرند و از حقی محروم شوند.

وی با بیان اینکه زنی که تحصیل کرده است چرا باید از حقوق خود محروم بماند  افزود: در حوزه‌های مختلف در بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، معاونت‌های فنی وزراء و سفارت از زنان استفاده کردیم و این راه را ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این تفکر که مرد بالاتر از زن است و فلان کار را زن نمی‌تواند انجام دهد اشتباه است البته در یکسری مشاغل مردها و در یکسری مشاغل زن‌ها مناسب‌تر هستند اما مقام زن از مقام مرد پایین‌تر نیست و حبس زنان در خانه نه با منطق، نه با قانون و نه با منافع ملی منطبق نیست.
 
روحانی در پاسخ به سوال دیگری  مبنی بر اینکه رویکرد دولت آینده  برای حل مسائل سوریه از طریق هماهنگی و همکاری برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری در این کشور چیست بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم  اعلام کردیم که راه حل سوریه نظامی نیست بلکه سیاسی است و در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده ایم و امروز خوشحالم که ایران با ترکیه و سوریه کار و تلاش خود را انجام می‌دهد تا نتیجه ها به ثمر بنشیند ، ما می کوشیم تا با ایجاد آرامش، ادامه آتش بس و مبارزه با داعش راهی باز کنیم که در سوریه مردم برای تعیین سرنوشت خود عمل کنند و ما این راه را ادامه خواهیم داد. 
 
وی گفت: ایران همه توانش را برای صلح و ثبات در سوریه به کار خواهد بود.
 
در پاسخ به این سوال که همانگونه که در جریان تبلیغات انتخاباتی در مورد احتمال رد تحریم‌های فراهسته‌ای صحبت شد و با توجه به این که هنوز بخش مهمی از تحریم‌ها در حوزه بانکی از زمان اجرای برجام باقی مانده است، برنامه شما برای وادار کردن آمریکا به مفاد برجام در زمینه تحریم‌های بانکی چیست، بیان داشت: دو مسئله وجود دارد که اولین آن این است که طرف مقابل ما به تعهد خود در برجام عمل نکند و آن را نقض کند. البته ما هیچ گاه ناقض برجام نبوده و نخواهیم بود اما اگر یکی از کشورهای 1+5 که به احتمال زیاد آمریکا آن را نقض کند که احتمالش خیلی بعید است ما حتما با آن پاسخ خواهیم داد.
 
روحانی تصریح کرد: قبلا در این خصوص بحث و برنامه‌ریزی شده و مشخص است که چه کاری انجام خواهیم داد. خوشبختانه آمریکایی‌ها در این روزهای اخیر که قرار بود موقتا تحریم‌ها را لغو کنند، اگر این کار را نمی‌کرد نقض صورت میگرفت اما این کار را انجام دادند، یعنی علی‌رغم شعارهایی که درباره برجام می‌دادند، اما تحریمی که مربوط به هسته‌ای بود را برداشتند.
 
رییس قوه مجریه با بیان این که ما هنوز مشکلاتی داریم، افزود: در مسائل بانکی تنها تحریم هسته‌ای نبوده و مشکلات دیگری داشتیم که برای رفع آن در حال اقدام هستیم، برخی مسائل در این زمینه حل شده و فقط برخی موارد هنوز به روال مطلوب ما برنگشته است و ما راه را برای حل آن ادامه خواهیم داد. نسبت به سایر تحریم ها هم من توضیح داده‌ام که اگر خواست ملت و دستور رهبری باشد ما دنبال خواهیم کرد.
 
وی درباره این موضوع که رهبران کشورهای عربی برای پیام تبریک به شما و ارتباط با ایران از هم سبقت می‌گرفتند، پاسخ شما به این پیام‌ها و گسترش روابط با کشورها در دولت دوازدهم چه خواهد بود، اظهار داشت: خواست ما توسعه روابط است و دلمان می‌خواهد در بحرین هم دولت این کشور به خواست افکار عمومی احترام بگذارد تا در این کشور هم ثبات بازگردد.
 
رییس قوه مجریه گفت: رفتاری که امروز عمان و کویت با ما دارند رفتار بهتری است که برای ثبات منطقه بهتر است. از بقیه کشورهای منطقه هم می‌خواهیم همین راه را انتخاب کنند منتهی در این راستا ما باید منافع منطقه و مشترک رادر نظر بگیریم.

روحانی بیان داشت: البته همین قدمی که عربستان سعودی برداشت برای این که زائرین ما امسال به زیارت خانه خدا بروند قدمی خوبی بود و در مسیری است که می‌تواند مشکلات و گره‌ها را به تدریج باز کند اما ما اماده‌ایم تا با کشورهای منطقه و دنیای عرب روابط بهتر و نزدیک‌تری داشته باشیم و امیدواریم آنها هم بدانند روابط نزدیک با ایران به نفع آنها و کل منطقه خوهد بود، البته ایران کشوری نیست که با یک جمله تحریک شود یا تحریک پذیر باشد و همه دنیا می‌دانند که منطقه بدون ایران به ثبات و امنیت کامل نمی‌رسد.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
آقای روحانی امام رضا شما را کمک کرد خدایا شکرت
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۰۸:۰۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
جناب آقاي دكتر روحاني
مثل هميشه موفق و پيروز باشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
سلام

اقای روحانی در دنیا در شعار بی نظیره و جهانگیری در انشاء نویسی
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۲۱:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
درود بر دکتر روحانی
امیدوارم موفق باشن
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۸:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
میخوام سر اینا خورد من بیکارم وام گرفتم ندارم بدم ما شما رو رئیس جمهور کردیم که جلو اینا بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
کمک خواستن از مشتی "خشونت طلب"!!!
عجبا!!!

آقای روحانی کمی برای معتدل شدن دیر شده. شما همانی هستید که تا چند روز پیش بودید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
حرفهای قشنگی زدن. اما چه خوب می شه و چه اشکالی داره بعضی وزراشون رو از بین جناح به قول خودشون رقیب و مخالف انتخاب کنن؟ چه گل و بلبلی می شه کشورمون اونوقت!!
Germany
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
امیدوارم بعد 4 سال نگید من نگفتم و نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
بشین سر جات
آخرین اخبار