ناصر حجازی، مردی از جنس محبوبیت

6 سال پیش در چنین روزی اسطوره فوتبال ایران و باشگاه استقلال دیده از جهان فروبست.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر حجازی متولد 23 آذر ماه سال 1328 در شهر تهران بود که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان روز دوم خرداد ماه سال 1390 در قطعه نام آوران بهشت زاهرا (س) به خاک سپرده شد.

چهره تحصیل کرده و محبوب فوتبال ایران در دوران حیات خود فراز و نشیب‌های بسیاری داشت.

ناصر حجازی، مردی از جنس محبوبیت 

رشته اصلی ورزشی ناصر حجازی بسکتبال بود و در 16 سالگی در تیم منتخب دبیرستان ابو‌مسلم بازی می‌کرد و حتی برای تیم ملی جوانان بسکتبال ایران هم انتخاب شد.

حجازی هم مانند سایر هم دوره‌های خود فوتبال را از زمین‌های خاکی آغاز کرد. تیم نادر اولین باشگاه حجازی بود که با دریافت 300 تومان با این تیم قرارداد بست . تیم نادر در آن زمان در دسته دوم باشگاه‌های تهران بازی می‌کرد.

حجازی سپس با قراردادی به مبلغ 6 هزار تومان به باشگاه تاج پیوست. این انتقال برای حجازی بسیار خوش یمن بود و توانست در همان سال اول، قهرمانی در مسابقات لیگ فوتبال کشور و جام باشگاه‌های آسیا را با تیم تاج "استقلال" جشن بگیرد.

حجازی زمانی که همراه تیم ملی فوتبال به فرانسه رفت با پیشنهاد تیم پاریسن ژرمن مواجه شد. وی پیشنهادهای دیگری نیز دریافت کرد که مهم‌ترین آن‌ها از طرف باشگاه منچستر یونایتد بود. حجازی پس از جام جهانی 1978 آرژانتین به مدت یک ماه با تیم منچستر تمرین کرد و 5 بازی هم در تیم ذخیره‌های این تیم انجام داد.

حجازی در 17 سالگی توسط "رایکوف" مربی وقت تیم ملی جوانان به این تیم ملی دعوت شد و در اولین دیدار خود برای تیم ملی جوانان در مسابقه‌ای دوستانه مقابل تیم تاج بازی کرد که بسیاری از بزرگان آن زمان حضور داشتند و آن بازی به تساوی 3 بر 3 رسید.

 ناصر حجازی، مردی از جنس محبوبیت

- افتخارات ناصر حجازی - بازیکن باشگاهی

قهرمانی جام باشگاه‌های تهران 1347، 1348، 1350

قهرمانی جام حذفی 1348، 1356

جام میلز هندوستان 1348، 1349

قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا 1349

قهرمانی جام تخت جمشید1353

 

- افتخارات ناصر حجازی – بازیکن "ملی"

قهرمانی جام ملت‌های آسیا 1350، 1354

قهرمانی مسابقات جام ایران 1351

قهرمانی بازی‌های آسیایی 1352

حضور در جام جهانی 1978 آرژانتین 1356

  ناصر حجازی، مردی از جنس محبوبیت

- افتخارات ناصر حجازی – مربی

قهرمانی لیگ کشور 1376

قهرمانی جام پرچم ترکمنستان 1376

نایب قهرمانی لیگ کشور 1377

نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا 1377

 

درخشش ناصر حجازی در دوران بازی و کسب افتخارات بسیار که حضور در جام جهانی آرژانتین و قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا نمونه‌هایی از آن است باعث شد تا فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال در انتخاب برترین‌های قرن بیستم، ناصر حجازی را دومین دروازه‌بان برتر قرن آسیا و چهل و یکمین دروازه‌بان شایسته جهان معرفی کرد.

ناصر حجازی دروازه‌بان و مربی سابق فوتبال ایران و از چهره‌های محبوب ورزش کشورمان پس از یکسال تحمل درد ناشی از سرطان ریه در سن 62 سالگی درگذشت.

 
مراسم سالگرد درگذشت وی روز پنجشنبه در بهشت زهرا(س) برگزار می شود.

انتهای پیام /

برچسب ها: حجازی ، استقلال ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
ناصر خان همیشه در قلب ما خواهی ماند.
آخرین اخبار