آیا حمله به منچستر از سوی «گرگ‌های تنها» انجام شد؟

اکونومیست در گزارشی به چگونگی انجام حمله تروریستی در شهر منچستر انگلیس پرداخت.

اکونومیست: آیا حمله به منچستر از سوی «گرگ‌های تنها» انجام شد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اکونومیست در گزارشی نوشت: با گذشت زمان جزئیات انفجار شهر منچستر بیشتر مشخص می‌شود. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است و پلیس تأیید کرد که این انفجار یک حمله انتحاری بوده و بمب استفاده شده دست‌ساز بوده است.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس نیز در این خصوص اعلام کرد پلیس هویت عامل حمله که در این انفجار کشته شد را می‌شناسد. همچنین یک مرد 23 ساله در ارتباط با این جنایت بازداشت شده است. تصاویر افرادی که در کنسرت «آریانا گراند» شرکت کرده‌اند نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

انتخاب مکان‌های شلوغ، مراسم‌هایی که زوال فرهنگی غرب را نشان می‌دهند و انتخاب کودکان به عنوان قربانی از ویژگی‌های مشترک القاعده و داعش هستند. این گروه‌ها هر کاری می‌کنند تا به رعب و وحشت حملات خود بیفزایند.

«ام‌آی5» آژانس اطلاعات داخلی انگلیس 3 هزار نفر را به عنوان افراط‌گرای مذهبی می‌شناسد؛ اما فقط امکان نظارت مداوم بر 40 نفر از آنها را دارد. 18 افسر پلیس برای زیر نظر گرفتن 24 ساعته‌ی یک مظنون لازم است. همچنین مدت زمان نظارت بر یک شخص از نظر قانونی محدودیت دارد.

در نتیجه افرادی که برای جامعه خطر زیادی دارند معمولاً از رادار آژانس‌های امنیتی انگلیس پنهان می‌مانند. به گفته مقامات انگلیس در 18 ماه منتهی به ماه مارس سال جاری میلادی 12 عملیات تروریستی خنثی شده‌اند. با این حال، موفقیت آمیز بودن برخی از آنها اجتناب‌ناپذیر است.

اخیراً تعداد زیادی حمله تروریستی به صورت انفرادی از سوی افرادی با عنوان «گرگ تنها» انجام می‌شود. این افراد که عقایدی افراطی دارند به تنهایی و با استفاده از هر سلاحی که در دسترسشان باشد و صرفا برای اعلام حمایت از یک ایدئولوژی افراطی خاص مانند داعش دست به عملیات تروریستی می‌زنند.

با اینکه انفجار یک بمب در ظاهر نشان می‌دهد یک گروه تروریستی این کار را انجام داده است؛ اما سایت‌های زیادی وجود دارند که به گروه‌های تروریستی تعلق دارند و دستورالعمل ساخت بمب‌های دست ساز روی آنها قرار گرفته است.

اگر بمب‌گذار منچستر عضو یک گروه تروریستی نباشد پس باید تخصص انجام این عملیات را از جای دیگری به دست آورده باشد. تقریباً 800 انگلیسی برای پیوستن به گروه‌های تروریستی به سوریه سفر کرده‌اند و باور بر این است که بیش از 400 نفر آنها به کشور بازگشته‌اند. برخی از این افراد که در آنجا تحت آموزش بوده‌اند ممکن است حملات تروریستی در انگلیس انجام دهند. اینکه حمله منچستر را یکی از این افراد انجام داده باشد برای آژانس امنیتی انگلیس یک کابوس است.

گفتنی است رسانه‌های انگلیس بامداد روز سه‌شنبه از وقوع انفجار در جریان یک کنسرت در شهر منچستر واقع در شمال انگلیس و کشته شدن ۲۲ نفر و مجروح شدن دست کم ۵۰ نفر در این انفجار خبر دادند. طبق گزارش پلیس، این انفجار در کنسرت "آریانا گراند" که بیشتر افراد حاضر در آن نوجوانان بودند، رخ داد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار