آخرین گزارش‌ها از تحولات میدانی عراق؛

برافراشته شدن پرچم عراق در القیروان/ کریدور ارتباطی داعش در مرزهای سوریه فروریخت + تصاویر

نیروهای بسیج مردمی در آخرین مرحله از عملیات محمد رسول الله موفق به آزادسازی ناحیه استراتژیکی القیروان شدند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروهای حشدالشعبی با پشت سر گذاشتن دو مرحله از عملیات گسترده محمد رسول الله، موفق شدند ناحیه استراتژیکی القیروان را از شر تروریست‌های داعش آزاد کنند.
 
*فرار عناصر تکفیری از صحنه نبرد در جنوب موصل
 
برافراشته شدن پرچم عراق در القیروان/ کریدور ارتباطی داعش در مرزهای سوریه فروریخت + تصاویر 
 
تیپ هشتم نیروهای حشدالشعبی موفق شدند هجوم تروریست‌های داعش را به نزدیکی منطقه الحضر در جنوب موصل را خنثی کرده و ضمن به‌هلاکت رساندن دو تن از عناصر تکفیری، دو دستگاه از تجهیزات نظامی آنان را منهدم کنند.
 
به‌نقل از منابع حشدالشعبی؛ تروریست‌های داعش تلاش کردند تا با بهره‌گیری از 6 خودروی بمب‌گذاری شده خط مقاومت نیروهای عراقی را پیش از فرار عناصر خود از صحنه نبرد بشکنند، اما در ادامه تکفیری‌ها با گریختن از صحنه پیکار، عناصر هلاکت یافته و تجهیزات نظامی خود را در میدان جنگ رها کردند.
 
*عملیات «هلاکت موش‌ها»، ضربه نهایی ارتش عراق به داعش در عملیات بغداد
 
برافراشته شدن پرچم عراق در القیروان/ کریدور ارتباطی داعش در مرزهای سوریه فروریخت + تصاویر 
 
با انجام عملیات نظامی مشترک بین فرماندهی عملیات بغداد و شرق الانبار که به‌نام «هلاکت موش‌ها»  و در مناطق « النباعی، الکسارات و بنی زید غربی بغداد» به‌منظور تعقیب عناصر تکفیری انجام گرفت، مناطق یاد شده از تمامی سلاح‌ها، ادوات نظامی و مواد منفجره پاکسازی شده و مناطق پیرامونی شهر بغداد امنیت یافت؛ گفتنی است این عملیات در ادامه عملیات‌های امنیتی متوالی پس از فرماندهی عملیات بغداد صورت می‌گیرد.
 
ماموریت روزانه نیروهای امنیتی عراق با هدف تعقیب عناصر داعش در بخش‌های مختلف میدانی عملیات هم‌چنان ادامه دارد.
 
درهمین راستا، نیروهای امنیتی در فرماندهی عملیات بغداد توانستند طی 24 ساعت گذشته با بازرسی در مناطق «العکیدات و الراکوب» از توابع جنوبی بغداد و ناحیه «الزملة» در شمال این شهر، 5 قبضه بمب دست‌‎ساز، 4 گلوله توپ جنگی، 3 گلوله توپ ، 4 گلوله خمپاره و موشکRBG7   را کشف و ضبط کنند.
 
*برافراشته شدن پرچم عراق بر فراز مرکز القیروان/ تبریک مرجعیت دینی به فرزندان دلاور عراق
 
برافراشته شدن پرچم عراق در القیروان/ کریدور ارتباطی داعش در مرزهای سوریه فروریخت + تصاویر 
 
به‌نقل از اعلام‌الحربي؛ نیروهای بسیج مردمی عراق اهداف از پیش تعیین شده برای مرحله نخست از عملیات آزادسازی القیروان، روستاهای پیرامون و مناطق مسکونی را محقق کردند.

این عملیات پس از گذشت 12 روز از آغازش، با مشارکت گردان‌های حشدالشعبی، جنگنده‌های ارتش و نیروی هوایی عراق کامل شد.

این عملیات که در نوع خود غافل‌گیر کننده به‌شمار می‌رود طی 10 شب اجرایی شد و پیشروی‌هایی در سه محور شمال، جنوب و جنوب غربی القیروان انجام گرفت.

نیروهای شرکت کننده در این دوره از عملیات، طی ساعات اولیه از آزادسازی روستاهای مجاور ناحیه القیروان، روند محاصره حومه این منطقه را با قطع مسیر مواصلاتی بین القیروان و المالحات، کامل کردند.

به‌دنبال عملیات حمله به مرکز ناحیه القیروان از تمامی محورها، بخش زیادی از تجهیزات دفاعی تروریست‌های داعش منهدم شده و با آزادسازی مرکز القیروان، پرچم عراق بر بالای ساختمان‌های این منطقه به‌اهتزاز درآمد.

اما اهداف محقق شده در این مرحله از عملیات عبارتند از: آزادسازی مرکز ناحیه القیروان، آزادسازی روستاهای عماش و تل ام‌عامر در شمال، آزادی تل عبید در جنوب، آزادسازی روستای المالحات در غرب و آزادسازی روستاهای تل‌الهزیل و الحظیل در شرق القیروان.

خسارات وارد شده به تروریست‌های تکفیری نیز به‌شرح زیر است:  

- هلاکت 37 تروریست داعش

- انهدام استحکامات دفاعی تکفیری‌ها در مرکز ناحیه القیروان

- منهدم کردن شماری از ادوات نظامی و تجهیزات بمب‌گذاری شده تروریست‌ها و منفجر کردن دو موتور متعلق به عناصر داعش

- انهدام پرتاب کننده خمپاره تروریست‌ها.
 
یگان‌های مهندسی و میدانی نیروهای بسیج مردمی نیز به ساخت خاکریزها، حفر تونل‎ها، مین‌روبی و خنثی کردن بمب‌های دست‌ساز موجود در مرکز ناحیه القیروان اقدام کردند تا بدین ترتیب این منطقه را از حملات خودروهای بمب‌گذاری شده از سوی عناصر داعش مصون نگه دارند.
 
برافراشته شدن پرچم عراق در القیروان/ کریدور ارتباطی داعش در مرزهای سوریه فروریخت + تصاویر 
 
مرجعیت عالیقدر دینی و مراجع عظام تقلید عراق نیز با تبریک این پیروزی‌ها به نیروهای حشدالشعبی و فرزندان ملت عراق، آزادسازی کامل منطقه القیروان را گرامی داشتند.   
 
*آزادسازی محله النجار در ساحل راست موصل/ مخازن سوخت تروریست‌ها در البعاج منهدم شد
 
برافراشته شدن پرچم عراق در القیروان/ کریدور ارتباطی داعش در مرزهای سوریه فروریخت + تصاویر 
 
سرلشکر عبدالامیر رشید یارالله فرمانده عملیات آزادسازی نینوا (قادمون یا نینوی) اعلام کرد: نیروهای مقابله با تروریسم موفق شدند با آزاد کردن محله «النجار» در ساحل راست موصل، پرچم عراق را بر بالای بلندی‌های این محله به‌اهتزاز درآورند.
 
فرماندهی عملیات نیروهای مشترک اعلام کرد: براساس یافته‌های مرکز اطلاعات و تحقیقات فدرال عراق، جنگنده‌های ارتش این کشور با انجام چندین عملیات هوایی در منطقه البعاج، مخزن سوخت متعلق به تروریست‌های داعش را به‌طور کامل منهدم کردند.
 
در عملیاتی دیگر که در آن یکی از پایگاه‌های داعش هدف قرار گرفت، 9 تن از تروریست‌های تکفیری با تابعیت کشور های عربی به‌هلاکت رسیده و تمامی تسلیحات و ادوات نظامی داخل مقر یاد شده منهدم شد.
 
با آزادسازی منطقه راهبردی القیروان، یکی از مهم‌ترین اهداف نیروهای بسیج و ارتش عراق در راستای تامین امنیت مناطق هم‌جوار با کشور سوریه تحقق یافت. بدون‌شک تروریست‌های داعش نیز یکی از شاهراه‌های نقل‌و‌انتقال نیرو و تجهیزات خود را در مرزهای دو کشور از دست دادند.
به‌علاوه از ابتدای حضور تروریست‌ها در سوریه و عراق، نواحی مرزی دو کشور همواره به‌عنوان یک کریدور ارتباطی و نیز مسیری برای فرار گروه‌های شکست‌خورده تکفیری‌ در استان‌های نینوا و دیرالزور به‌شمار می‌رفت.
 
از سوی دیگر با کنترل نیروهای عراقی بر حومه و مرکز القیروان، تکفیری‌های حاضر در شرق سوریه نیز در یک حصار جغرافیایی قرار می‌گیرند؛ حصاری که نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت سوری توان فروریختن کامل آن‌را دارند.
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار