مدیر انتشارات هزاره ققنوس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ژست فرهنگی در حوزه کتاب وجود دارد/ غیر حرفه‌ای‌ها از حوزه کتاب بیرون بروند

در حوزه کتاب و چاپ آن، یک ژست فرهنگی ارزان قیمت وجود دارد.

ژست فرهنگی در حوزه کتاب وجود دارد/ غیر حرفه‌ای‌ها از حوزه کتاب بیرون بروندرضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وضعیت کنونی نشر گفت: در سال‌های گذشته با رکود تیراژ کتاب و افزایش عناوین آن روبرو بودیم. در حوزه کتاب و چاپ آن، یک ژست فرهنگی ارزان قیمت وجود دارد. چه نهادهای دولتی و چه مردم، از لحاظ دانش و قدرت قلم به هنرهای دیگر نمی‌رسند. همه به سمت این ژست فرهنگی ارزان قیمت می روند.  

وی افزود: مباحث دانشگاهی در این ژست فرهنگی که امروزه در حوزه کتاب دیده می شود، هم دخیل است. به اساتید دانشگاه می‌گویند، چند کتاب باید منتشر کنی، تا عضو هیئت علمی بشوی. بیشتر بحث ظاهرسازی و تظاهر کردن به اینکه فرهنگی هستیم، در کشور وجود دارد. گویی یک قانون نانوشته هست تا نهادهای دولتی، مردم و نهادهای فرهنگی این ژست را بگیرند و هر یک در این باره توافقی کردند.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به لزوم تخصصی تر شدن انتشار کتاب اظهار داشت: غیر حرفه‌ای‌ها باید از حوزه کتاب بیرون بروند. رانت‌خواران اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم باید بیرون بروند. ما کمیت را در این بازار بالا بردیم اما کیفیت را ارتقا ندادیم. کیفیت را در بازار نشر فدای کمیت کرده‌ایم. وزارت ارشاد باید تلاش کند، به کتاب هر کسی اجازه چاپ ندهد. ناشر قبول نکند، هر کتابی را منتشر کند و نویسنده هم کتاب ضعیف ننویسد.

حاجی آبادی ادامه داد: یکسری کتاب‌های علمی و آموزشی در بازار نشر وجود دارد که باید از دایره کتاب بیرون بروند و کتاب محسوب نمی‌شوند. تا حدی وضعیت نشر خراب است که یک بچه یازده ساله کتاب منتشر می‌کند و خانمی که هنوز دیپلم نگرفته، ده‌ها عنوان تالیف دارد. این‌ها از ژست‌های فرهنگی است که در جامعه ما دیده می‌شود. این مسئله منجر به خراب شدن بازار نشر شده است.  

 
انتهای پیام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.