ویندوز 10 و ویندوز 10 اس برای سرفیس پرو و سرفیس لپ‌ تاپ ارائه می‌شود

هر دو گزینه‌ی ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ اس برای دستگاه‌های جدید مایکروسافت، یعنی سرفیس پرو و سرفیس لپ‌تاپ به زودی در دسترس خواهند بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سه هفته پس از رونمایی از دستگاه سرفیس لپ‌تاپ توسط مایکروسافت، این کمپانی اکنون با آخرین نسخه از دستگاه جایگزین لپ‌تاپ خود یعنی سرفیس پرو بازگشته است. مایکروسافت اعلام کرده است که روند نامگذاری بر حسب شماره‌ها در این دستگاه‌ها را به خاطر بهبود نام مدل‌ها و راحتی آن کنار گذاشته‌اند. اما باید در نظر داشته باشیم که گاهی اوقات نیز ساده‌سازی نسنجیده‌ی مسایل می‌تواند منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع شود. در واقع مواردی که به‌تازگی معرفی شده‌اند و نام‌های آنها شاید به دلایلی، اندکی گیج‌کننده به نظر برسند. این پیچیدگی برای برخی شاید به حدی پدیدار شود که حتی افزوده شدن ویندوز ۱۰ اس به این مجموعه را نیز در صدر آن موارد قرار دهیم.

دستگاه سرفیس لپ‌تاپ به طور اختصاصی با سیستم عاملی آموزش‌گرا یا به تعبیری متمرکز روی آموزش پا به عرصه گذاشته است؛ واقعیتی که برخی صاحب‌نظران را بر آن داشت تا از توصیف «پاسخ گران‌قیمت مایکروسافت به کروم‌بوک‌ها» برای سرفیس لپ‌تاپ استفاده کنند. اما مدل جدید پرو که به‌تازگی معرفی شد، از یک سیستم ویندوز فول بهره می‌برد. البته از این نکته هم نباید غافل شویم که لپ‌تاپ‌های جدید نیز قابلیت ارتقا یافتن به سیستم ویندوز کامل (full)‌ را دارند و کاربران پس از خرید می‌توانند سیستم خود را به‌راحتی به ویندوزهای حرفه‌ای ارتقا دهند. اما اگر شما جای مایکروسافت بودید چه گزینه‌ای را در پیش می‌گرفتید؟! آیا بهتر نبود که این گزینه را در همان وهله‌ی برای کاربران فراهم می‌کردید.

ویندوز 10 و ویندوز 10 اس برای سرفیس پرو و سرفیس لپ‌ تاپ ارائه می‌شود

ویندوز 10 اس

پاسخی که برای این پرسش می‌توانیم مطرح کنیم تا حدودی مضحک است. جای گرفتن لپ‌تاپ به عنوان یک دستگاه آموزشی نیز تا حدود به خاطر مقوله‌ی زمان‌بندی بود. سران کمپانی پیش از عرضه‌ی پرو اعلام کرده بود که آنها به دنبال محصولی هستند که بتواند این واقعیت را به خوبی برای همگان نشان دهد که ویندزو ۱۰ اس چیزی فراتر از نسخه‌ی سیستم عامل کروم کمپانی گوگل است.

اگر برای یک لحظه از این واقعیت صرف نظر کنیم که کروم‌بوک‌های پریمیوم در حال حاضر نیز در بازار موجود هستند، باید بگوییم که سرفیس لپ‌تاپ اساسا در زمان خوبی ارائه شده است؛ زمانی که بتواند خودش را به عنوان یک دستگاه بالارده با هدف استفاده برای مقاطع آموزشی بالاتر (برای مثال دبیرستان و دانشگاه) مطرح کند. یوسف مهدی، از مدیران این کمپانی در این باره چنین گفته است:

چیزی که ما در K-12 (برنامه آموزش آنلاین در امریکا متعلق به یک کمپانی به همین نام) می‌بینیم، پدیده‌ای است که به نوعی رقیب کروم‌بوک تلقی می‌شود. اینها مواردی هستند که هدف‌گذاری خوبی را برای قیمت‌های پایین‌تر از ۲۹۹ دلاری که دارای قلم و صفحه‌ی تاچ باشند، انجام داده‌اند. شما نیاز دارید که شمار بیشتری از چنین دستگاه‌هایی را در کلاس‌تان داشته باشید. اوضاع هنگامی که به مقاطع بالاتر می‌روید دستخوش تغییر می‌شود. وقتی که شما به دبیرستان‌ یا دانشگاه می‌روید، در آنجا تمامی این لپ‌تاپ‌ها را خواهید دید. از نقطه نظر تاریخی نیز باید در نظر داشته باشیم که مک‌بوک‌ها هم همواره وجود داشته‌اند. بنابراین آنچه که در این روند رخ می‌دهد این است که دانشجو یا دانش‌آموز، دستگاه را خواهد خرید.
 پس می‌توان چنین برداشت کرد که سرفیس لپ‌تاپ مجهز به ویندوز ۱۰ اس، به عنوان یک بازگشت یا یک پاسخ رقابتی به جایگاه مک‌بوک‌ها در زمینه‌ی آموزشی است. این در حالی است که مدل‌های بالای ۱۸۹ دلاری در دسترس نیز برای برنامه‌ی آموزشی K-12 هدف‌گذاری شده بودند. مهدی همچنین اظهار می‌کند:

ما بر این باور هستیم که با قرار دادن ویندزو اس ۱۰ روی سرفیس لپ‌تاپ، می‌توانیم یک کتگوری یا کارکرد جدید را برای دستگاه مورد نظر ایجاد کنیم. من فکر می‌کنم که این روند برای آموزش به خوبی جواب می‌دهد؛ اما در عین حال برای سایر گزینه‌ها نیز پاسخگو خواهد بود. من معتقدم که اگر شما در حال اداره‌ی یک کسب‌وکار کوچک باشید و از طرفی نیز دارای زمان کافی برای انجام دادن کارهای مربوط به پشتیبانی IT نباشید و از سویی نیز دارای شماری از کارمندانی باشید که نیاز به انجام طراحی دارند؛ دیگر نیازی نخواهد بود که آنها ساعت‌های زیادی را برای جستجو در سراسر وب سپری کنند.
هنگامی که شما می‌خواهید یک کتگوری خاص ایجاد کنید نیز دقیقا نیاز به انجام همین مراحل بالا دارید. بنابراین ما حس خوبی در مورد سرمایه‌گذاری در این بخش داریم؛ حتی اگر برخی محدودیت‌های بالقوه نیز در آنچه که می‌خواهیم انجام دهیم وجود داشته باشد.

ویندوز 10 و ویندوز 10 اس برای سرفیس پرو و سرفیس لپ‌ تاپ ارائه می‌شود

سرفیس لپ تاپ

توضیح فوق مناسب به نظر می‌رسد؛ اما سوال این است که چرا باید سهم بالقوه از بازار را با تجهیز دستگاه‌های ارائه‌شده به ویندزو ۱۰ اس در معرض خطر قرار داد؟ و سوال دیگر این است که اگر اهداف بهره‌ورانه و ایمنی در ویندزو ۱۰ اس دارای کشش لازم برای استفاده در بیرون از مدرسه و دانشگاه است، پس چرا آنها از این ویندوز در سرفیس پروی جدیدشان استفاده نکرده‌اند؟ چنین به نظر می‌رسد که ارائه دادن دو حالت مختلف برای نگه داشتن سهم بازار کار چندان دشواری نباشد. در اینجا باز هم به بحث زمان‌بندی و مدیریت زمان می‌رسیم. مهدی اطمینان می‌دهد که نسخه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ فول از لپ‌تاپ‌های سرفیس به زودی خواهند آمد و به همین ترتیب نیز تصریح می‌کند که ما شاهد عرضه‌ی نسخه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ اس از سرفیس بوک بر طبق بازه‌های زمانی برنامه‌ریزی شده توسط کمپانی خواهیم بود. هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه‌ این محصولات اعلام نشده است؛ اما مطمئن هستیم که این مدل‌ها نیز در راهند و به زودی به بازارها خواهند آمد. مهدی همچنین می‌گوید:

این یک مسیر طولانی‌مدت است. ما به هر حال باید از جایی شروع کنیم. سرفیس لپ‌تاپ، زمان مناسبی برای معرفی سیستم عامل جدیدمان بود. ما پیش از این آن را روی برخی از دستگاه‌های رده‌پایین داشتیم و حال می‌خواستیم که آن را روی یک دستگاه پریمیوم ارائه کنیم تا بدین ترتیب مسیر آینده را به همگان نشان دهیم. ما در مورد این سیستم عامل فقط به عنوان چیزی همانند سیستم عامل کروم فکر نمی‌کنیم. این سیستم عامل کاملا بالغ و پخته است.
جای امیدواری است که سرفیس لپ‌تاپ را به عنوان یک دستگاه‌ آموزشی طبقه‌بندی نکرده‌اند. کمپانی گوگل به خاطر بی‌نظمی و آشفتگی‌هایی که از همان وهله‌ی نخست معرفی و عرضه‌ی کروم‌بوک‌ها با آن درگیر بود، این محصول را به عنوان یک محصول همه‌پسند ارائه داده بود. با این تفاسیر، متمرکز شدن افراد روی آن به عنوان نوعی وسیله‌ی آموزشی تا حدودی نیز از چاشنی شانس برخوردار بوده است. پیشنهادات و خدمات ارائه شده روی این دستگاه به خوبی با نیازهای بخش‌های IT در آن دوران هم‌پوشانی داشت و همین امر باعث شد که از این محصولات برای کلاس‌های مبتنی بر K-12 استفاده شود.

دانشجویان مقاطع تحصیلی بالاتر به دنبال جایگیزینی برای مک‌بوک‌ها هستند و در سوی دیگر قضیه نیز ما شاهد ارائه‌ی یک محصول مناسب و جالب توجه هستیم که می‌تواند معادلات فعلی را به نفع مایکروسافت تغییر دهد.

منبع:زومیت

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار