درجا زدن کشور در اندیشه ورزی تربیت معلم/ کمیت معلمان به هرقیمتی تامین نمی شود

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت تربیت معلم گفت: کیفیت تربیت معلم به هرقیمتی کمیت معلمان را پاسخگو نیست.

درجا زدن کشور در اندیشه ورزی تربیت معلم/ کمیت معلمان به هرقیمتی تامین نمی شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پانزدهمین نشست علمی-تخصصی با موضوع «جامعه چه انتظاری از دانشگاه فرهنگیان دارد؟» با حضور محودمهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان،رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیات سرپرست پردیس باهنر و جمعی از دانشجومعلمان در تالار فرهنگ عصر دیروز برگزار شد.
 
در این نشست مهرمحمدی در پاسخ به موضوع نشست گفت: این پرسش ویژه دوره تکوین است و ما فکر می کنیم دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد اجتماعی باید پاسخگوی انتظارات باشد؛ انتظار جامعه از دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم با کیفیت و نسل جدیدی است که پاسخگوی کمیت معلم مورد نیاز به هر قیمت نباشد.
 
وی با اشاره به اینکه  دانشگاه فرهنگیان زمینه تحول در آموزش و پرورش را فراهم می کند ادامه داد: از این طریق یعنی تحول در آموزش و پرورش، توفیق دستیابی به آرمان علمی،  اسلامی و اجتماعی که نقش موثر و مولدی با تاکید بر کیفیت تربیت معلم در دسترسی به آرمان های توسعه ای جامعه دارد، محقق می شود.
 
سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: بدون ملاحظه بنیادی کیفیت و لحاظ کردن آن در ماموریت دانشگاه تاسیس دانشگاه فرهنگیان به اتفاقی پوچ و بی خاصیت تبدیل شده که آسیب زننده و خطرناک ارزیابی می شود و سه نتیجه از ملاحظات تربیت معلم با کیفیت داریم.
 
مهرمحمدی گفت: درنتیجه اول باید به یک دوگانگی در عین یگانگی باور داشته باشیم و به تربیت مستقیم و بی واسطه که بخشی از نیازهای آموزش و پرورش است، بیاندیشیم  و تربیت با واسطه یعنی به مشارکت با سایر نهادهای ذی صلاح باید تن بدهیم و از رکن عدم ورود دیگر نهادهای ذیصلاح به اعتبار حضور نهادی به نام دانشگاه فرهنگیان در عرصه تعلیم و تربیت دست بکشیم.
 
وی تصریح کرد:البته در عین یگانگی به دلیل وحدت رویه وحدت فرماندهی نظارت اقتضا می کند که طبق استانداردهای جهانی این دوگانه را بپذیریم چراکه دانشگاه ما با قاعده کن فیکونی نیست و تبدیل  یک نهاد به دانشگاه براساس تعاریف رایج تدریجی و زمان بر است.
 
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: باید دوگانه دیگری را در کار وارد کنیم و اینکه باید دانشگاه فرهنگیان بر کارکرد تخصصی  که تربیت معلم یا تربیت حرفه ای است توجه کنیم چرا که تجربه تربیت معلم در دانشگاه ها در رقابت با تجربه علمی درجه دوم و حاشیه ای پیدا کرد و آنچنان که که باید دانشگاه جایگاه  پیدا نکرد و نتیجه آن درجازدن کشور در اندیشه ورزی حوزه تربیت معلم شد و تربیت علمی از پیکر دانشگاه زدوده و به دانشگاه خوارزمی تبدیل شد.
 
مهرمحمدی با تاکید بر اینکه جداسازی کارکرد تربیت حرفه ای از کارکرد تربیت مصونیت از تجربه تلخ تربیت معلم (تبدیل دانشگاه تربیت معلم به خوارزمی)است، بیان کرد: باید از آن درس بگیریم علاوه بر آن امتیازهایی دیگری نیز دارد.
 
سرپرست دانشگاه فرهنگیان به بیان سومین نتیجه پرداخت و گفت: دانشگاه فرهنگیان در راستای اندیشه ورزی در حوزه تربیت معلم که رسالت تبدیل شدن به عقل منتسب به تربیت معلم را عهده دار باشد که چنین هدفی را نداشتیم یعنی توسعه نظری به مثابه مساله آکادمیک را  باید طی کرد و این پیام مهم که مستقیما باید تربیت معلم یک قلمرو شاخص و پیچیده پژوهش نظری شود به جامعه نخبگان  رساند.
 
وی با بیان اینکه در نتایج موجود نوعی طلب مشارکت نیز نهفته است که به هر حال باید برای تحقق انتظار جامعه انجام شود، یادآور شد: تربیت معلم  نیاز به زمان دارد و کاری دو یا سه ساله نیست بلکه تعاملی و ادامه دار بوده که۳۰سال دیگر کیفیت در این دیدگاه فکورانه جامه عمل می پوشد.
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار